Gå til innhold

Rart problem ved montering av regreim + hjul.

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på å sette sammen en b230 motor, å når jeg skulle sette på regreima, vridde jeg først veiva til merket/hakket i reimhjulet pekte på 0 på plastkåpa. (ØD altså), men når jeg sjekka om stempel nr 1 var på topp med et skrujern i plugghullet, var ikke stemplet på topp før merket på reimhjulet pekte rett ned istedet for oppover. Hva er galt? Reimhjulet har kilen i sporet på veiva..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller forsåvidt.. :p

På alle volvomotorene jeg har vært borte i, er kilesporet på veiva plassert slik at når det peker på 0 (ØD), er motoren i ØD. Men slik jeg har det, må kilesporet, samt hakket i reimhjulet peke rett ned i gulvet for at motoren skal være i ØD.. Faen ikke rart jeg aldri har sett noe hakk når jeg har brukt tenningslampe for å justere tenning.. :p

Men uansett, skal vel ikke være sånn vel?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilesporet kan ikke ha forflytta seg da det er frest spor i veiva til den, men den kan ha knekki eller detti ut!

Men skal du være 100% sikker skrur du av remhjulet til vifteremene å remhjulet til reg. reima å ser på kila (skrur av detta på 2min) da er du 100% sikker for da ser du hvor kila evt. har sitti eller om den har brekki.

Men remhjulet til selve viftereima er det fult mulig og sette feil men reg. reim hjulet går det ikke ann (hvis ikke kila er borte/knøkki)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kilene er der dem skal være vel.. Eneste er at kilen til reimhjulet var knekt, så jeg laga meg en liten kile som passa i sporet på veiva og på reimhjulet.. Men når jeg monterer alt dette sammen, er ikke merket på reimhjulet på 0-punktet. (ØD).

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kilene er der dem skal være vel.. Eneste er at kilen til reimhjulet var knekt, så jeg laga meg en liten kile som passa i sporet på veiva og på reimhjulet.. Men når jeg monterer alt dette sammen, er ikke merket på reimhjulet på 0-punktet. (ØD).

Da er det viftereim hjulet ditt som sitter feil.

PS. det er vell sylinder 1 eller 4 du kjenner etter på og ikke 2 eller 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er ikke hakket på veiva nedover da? også skal hakket i hjulet til viftereima være mot dekselet til regreima...

Mener jeg stussa på det samme når jeg monterte, og da var det slik at veiva, med tannhjulet til regreima var 180 grader motsatt av der hvor plastdekslet er, men at hakket i viftereimhjulet var rett når det ble satt i sporet på veiva...

Sikker på at du har truffet riktig med hakket som er i bakkant av viftereimhjulet? skal være ett hakk til det i veiva elns..

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet feilen nå.. Reimhjulet skal ikke sitte fast i veiva, men i register-reimhjulet som igjen sitter fast i veiva.. Men siden kilen er knekt mellom regreimhjul og reimhjul, trodde jeg at reimhjulet skulle kiles fast i veiva.. Men nå har jeg fiksa meg en liten egen patent på saken, så håper det ble ganske så rett.. :)

Takk for all hjelp. ;)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider