Gå til innhold

lys, spredere ol

Ranger emnet

ehrnst

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Spredere/Tåkelys lovlig sammen med parklys og er ikke erstatning for nærlys

1000M, max 4 kan lyse samtidig, det er begrensing på lysstyrke, tror det er 360lux 15m foran bilen eller 75 i vekting. Vektingen for lyset står på glasset, f.eks 17,5. Det er 75 totalt for alle lysene som står på samtidig. Godt råd: Kontakt Vegvesenet, de gir deg svar på alt du lurer på rundt lys/-bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske ekstralysets maksimale styrke hadde noe med bilens originale lysstyrke. Men mulig det er feil.

HATER forresten de som synes det er tøft å kjøre med både nærlys og tåkelys når forholdene ikke tilsier bruk av tåkelys. Alle som har lengre kjøreerfaring bl.a. med mye kjøring i mørket skjønner hvorfor.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Blinker på alle jeg og. Hadde en kamerat med 4xHella 1000metere. Lyste vanvittig opp, og alle som kom med tåkelys og nærlys fikk en dose sommersol på seg. (Driter egentlig i om de kjører av veien fordi de blir blenda, for de har ikke rett til å leve i utgangspunktet(de som kjører med nærlys og tåkelys sammen)).

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Bra. Blinker på alle jeg og. Hadde en kamerat med 4xHella 1000metere. Lyste vanvittig opp, og alle som kom med tåkelys og nærlys fikk en dose sommersol på seg. (Driter egentlig i om de kjører av veien fordi de blir blenda, for de har ikke rett til å leve i utgangspunktet(de som kjører med nærlys og tåkelys sammen)).

En advarsel: Jeg blunka på en personbil, trodde jeg. Feil, det var en trailer med ca 295 1000m på ca 300000000 W. Det som om sola hadde kommet inn i bilen. Så ingenting på flere minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Passer på å blinke, ikke lyse vedvarende. Var en tur på autobahn for et par uker siden, og jeg passet på å skru av fjernlysa hver gang det kom bil i mot (på andre siden av autovernet), men de gangene jeg glemte det, og møtte lastebiler, skal jeg love det ble månelyst :)

De har enormt med 1000metere klistra oppover hele veggen sin! (Endel av dem).

Grøftelys/spredere er vel ikke helt det samme som tåkelys, men ganske likt. Men tror tåkelys er gjennomgående sterkere enn grøftelys/spredere.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke om det er det samme, men at de som synes det er så forferdelig tøft å kjøre med nær og tåkelys samtidig bør få en påmindelse om at det er ulovlig og i tillegg blender mer.

Som sagt tidligere: De som har litt kjøreerfaring og har kjørt mye når det er mørkt skjønner hva jeg mener.

Å påstå at et par korte blink på alle idiotene er tre ganger så farlig er jeg uenig i. For den totale tiden sånne idioter kjører med tåkelysene på, ødelegger de mer enn hva et par korte blink i ny og ne gjør!

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis litt mindre erfaring med kjøring under dårlige lysforhold enn meg. Skal ikke klandre deg for det, men uansett hvordan du vrir og vender på det, så blender det mer når tåkelysene er i bruk i tillegg til nærlysene. (Såfremt tåkelysene ikke er veldig svake, da lar jeg være å blinke på dem).

Mulig 90% av de du kjenner synes det er tøft å kjøre med begge deler, men ikke 90% av normale personer. Ser det er spesiellt mange Peugeot 406 som kjører med begge deler, og det er irriterende, for de har ganske sterke tåkelys.

Jeg har ingenting imot de som kjører med tåkelys, men de skal brukes i kombinasjon med parklys, IKKE NÆRLYS.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys i kombinasjon med parklys er lov. Husker ikke om det var noen spesielle regler for hvor sterke tåkelysene da skulle være, men så lenge de er tilstrekkelig sterke skulle det vel gå bra.

Hender selv jeg kjører med parklys og tåkelys, men pleier å holde meg til nærlys da nærlysene lyser best. (Ser bort ifra fjernlys o.l. da det ikke er relevant i dette inlegget.)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider