Gå til innhold

lys, spredere ol

Ranger emnet

ehrnst

Anbefalte innlegg

Celikar: Jeg har helt sikkert mindre kjøreerfaring enn deg... (har ikke hatt mørkekjøring enda engang ;o ) men tviler fortsatt på at jeg kommer til å bli mer blenda jo mer jeg kjører..

Hvordan kan kombinasjonen nærlys\tåkelys blende så vanvittig mye mer enn parklys\tåkelys? Da må det jo være nærlysene som blender fra starten av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Dirty^Dog

Celikar: Jeg har helt sikkert mindre kjøreerfaring enn deg... (har ikke hatt mørkekjøring enda engang ;o ) men tviler fortsatt på at jeg kommer til å bli mer blenda jo mer jeg kjører..

Hvordan kan kombinasjonen nærlys\tåkelys blende så vanvittig mye mer enn parklys\tåkelys? Da må det jo være nærlysene som blender fra starten av..

Kanskje det er den kombinert lysstyrken som blender. Parklys = 5W, nærlys = 55W. Noen av tåkelys/spredere er kraftiger enn 'normalt' og disse blender uansett om det er sammen med parklys eller nærlys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å møte en bil med bare nærlys i forhold til nærlys+tåkelys kan være alt fra ikke merkbar til veldig blendende avhengig av styrken på tåkelysene/grøftelysene/sprederene.

Så styrken av tåkelysene er faktoren som bestemmer irritasjonsmomentet. Men i tillegg til at det blender mer er det også ulovlig. Og jeg vet om flere som kjører med tåkelys bare fordi de synes bilen ser tøffere ut. Korrekt lysbruk er ikke så vanskelig, hvorfor ikke da følge reglene?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen, biler, vet ikke de er orginalt montert eller ettermontert, men de lyser med et skarp lys i forhold de mer 'normale'. De jeg har på bilen min (orginalt montert) har veldig klart glass og lyser ganske kraftig. Uansett så er det ulovlig å kjøre med nærlys og spredere sammen på lik linje med parklys/spedere når det er mørkt. Jeg har gjort det siste og det kostet meg kr 800,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dirty^Dog

så grensa går når det blir mørkt? da er det forbudt å kjøre med tåkelys\spredere osv uansett, så fremt det ikke er tåkete?

Hvis det er tåkete om kvelden/natten så må det være lov til bruke parklys/spredere. Parklys/spredere skal benyttes hovedsakelig når det tåkete eller andre værsituasjoner som tilsier dette. Kan også benyttes som kjørelys.

Må innrømme at jeg ikke er ekspert på dette. Noe er 'selvlært' (ref forelegg fra onkel blå) og noe er fanget opp i diverse mediaer (blader, bilprogrammer etc) Jeg er ingen Ascona;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fastone

Hvis det er tåkete om kvelden/natten så må det være lov til bruke parklys/spredere. Parklys/spredere skal benyttes hovedsakelig når det tåkete eller andre værsituasjoner som tilsier dette. Kan også benyttes som kjørelys.

Må innrømme at jeg ikke er ekspert på dette. Noe er 'selvlært' (ref forelegg fra onkel blå) og noe er fanget opp i diverse mediaer (blader, bilprogrammer etc) Jeg er ingen Ascona;) ;)

dette synes jeg virker kanske riktig, men det er jo ikke sikkert. ganske mange syke lover i norge!!!;) :D

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider