Gå til innhold

lys, spredere ol

Ranger emnet

ehrnst

Anbefalte innlegg

grunnen til at tåkelys/spredere ikke er tillatt sammen med nærlys er at sprederne har et lysbilde som ikke er vinklet mot høyre, slik som billyktene har + at i kombinasjon med nærlys så overstiger en det tillatte styrken som lys kan ha..

hvertfall det biltilsynet sa til meg.. mulig dt er feil, men virket logisk.:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Montering og bruk av fjernlyskastere (kjøretøy under 12.000kg)

Det kan monteres to ekstra fjernlyskastere.

Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.

Støttestag bør benyttes.

Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere.

Lyktene bør ha separat bryter.

Samlet tillatt luxverdi er 480 (100%)

Montering og bruk av kurve-/tåkelyskastere

Det kan monteres to kurve-/tåkelyskastere.

Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.

Støttestag kan benyttes.

Lyktene skal kun lyse sammen med bilens parklys.

Lyktene skal ha separat bryter.

Lyktene kan lyse gult eller hvitt.

Lyktene skal monteres minimum 25 cm fra bakken.

Lyktene skal monteres maksimum 40 cm fra bilens ytterkant.

Lyktene skal ikke monteres høyere enn bilens originale lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

Kjære ehrnst.

Kanskje du skal bli voksen før du spør slike spørsmål?

Kanskje ta lappen for klasse B? Slikt lærer du på teorikurs. Å er du ikke sikker så kan du sjekke ut http://www.lovdata.no

ehhhh.....OK, det må da faen være lov å spørre selv om jeg ikke har lappen!!!:rolleyes: :rolleyes: eller burde jeg ikke få lov til det!??

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cathan

Montering og bruk av fjernlyskastere (kjøretøy under 12.000kg)

Samlet tillatt luxverdi er 480 (100%)

Er du helt sikker på det? Jeg fikk følgeden svar fra Vegvesenet :

"... Vær oppmerksom på at den samlede lysstyrke for fjernlys som kan lyse

samtidig ikke får overstige 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten. Dette

finner du ut ved å summere referansetallene som er oppgitt på lykteglasset.

Summen av disse tallene får være høyst 75. Feks. 17,5 + 17,5 + 20 + 20 .

Lyktene skal være e - merket. Dette merket finner du på lykteglasset.

Husk lysjustering."

Har det blitt noen endringer den siste tiden? Jeg fikk dette for ca 1,5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fastone

Er du helt sikker på det? Jeg fikk følgeden svar fra Vegvesenet :

"... Vær oppmerksom på at den samlede lysstyrke for fjernlys som kan lyse

samtidig ikke får overstige 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten. Dette

finner du ut ved å summere referansetallene som er oppgitt på lykteglasset.

Summen av disse tallene får være høyst 75. Feks. 17,5 + 17,5 + 20 + 20 .

Lyktene skal være e - merket. Dette merket finner du på lykteglasset.

Husk lysjustering."

Har det blitt noen endringer den siste tiden? Jeg fikk dette for ca 1,5 år siden.

Det var dette jeg fant. Finner ikke igjen linken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ehrnst

ehhhh.....OK, det må da faen være lov å spørre selv om jeg ikke har lappen!!!:rolleyes: :rolleyes: eller burde jeg ikke få lov til det!??

joda. Men du har jo ikke noe praktisk bruk for dette før du har gjennoført at teorikurs\bestått teoriprøven. Etter det så skal du kunne dette

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Poenget er ikke om det er det samme, men at de som synes det er så forferdelig tøft å kjøre med nær og tåkelys samtidig bør få en påmindelse om at det er ulovlig og i tillegg blender mer.

Som sagt tidligere: De som har litt kjøreerfaring og har kjørt mye når det er mørkt skjønner hva jeg mener.

Å påstå at et par korte blink på alle idiotene er tre ganger så farlig er jeg uenig i. For den totale tiden sånne idioter kjører med tåkelysene på, ødelegger de mer enn hva et par korte blink i ny og ne gjør!

For det første så er det fysisk umulig at tåkelys blender mer enn nærlys! Problemet er at veldig mange kjører med feiljusterte lys, og det gjelder ikke bare tåkelys!

Jeg tror jeg har kjørt såpass i mørket som deg, og hvis du husker fra kjøreskolen, så lærte du at du ikke skulle se på motgående bils lys, men på veien foran deg! Alle lys blender hvis du stirrer på dem! Det største problemet med å kjøre på tåkelys er at det blir veldig opplyst like foran bilen, slik at du ser mindre lenger frem! Men at de blender mer for motgående trafikk hvis de er riktig innstilt er direkte tåkeprat!

Et par blink med sterke fjernlys kan gjøre en person blindet i opptil tre sekunder, dvs en lang strekning i 80 km/t! Hvis du blir blindet av et par tåkelykter bør du holde deg innendørs på dager med sol!

Har noen ganger kjørt med nærlys og tåkelys selv, med svake spredere og Xenon nærlys, og blir møtt av blinkende fjernlys! Da er det i hvertfall ikke fordi de blir blendet av tåkelysene, men fordi de vil markere at de kan loven!

Men uansett, det finnes værre problemer i trafikken, og siden det er veldig forbudt for tiden så kan jeg kjøre uten jeg! Er mest en uvane, enig i det!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Speeder

joda. Men du har jo ikke noe praktisk bruk for dette før du har gjennoført at teorikurs\bestått teoriprøven. Etter det så skal du kunne dette

kanskje du kan hjelpe da!!! du kan det jo! ser ikke ut som de andre kommer til enighet om hva som er riktig!!;)

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Det største problemet med å kjøre på tåkelys er at det blir veldig opplyst like foran bilen, slik at du ser mindre lenger frem! Men at de blender mer for motgående trafikk hvis de er riktig innstilt er direkte tåkeprat!

Mener jeg så på et program for en tid til bake at det var bevist, at når man møter en bil med nærlys og spredere tent. Så mistet man 30% av sikten. Selvsagt avhengig av lysstyrken det også..

Ikke helt sikker på tallet, så ta det med en liten klype salt da:) Men redusert sikt ble det i allefall.

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

For det første så er det fysisk umulig at tåkelys blender mer enn nærlys! Problemet er at veldig mange kjører med feiljusterte lys, og det gjelder ikke bare tåkelys!

Jeg tror jeg har kjørt såpass i mørket som deg, og hvis du husker fra kjøreskolen, så lærte du at du ikke skulle se på motgående bils lys, men på veien foran deg! Alle lys blender hvis du stirrer på dem! Det største problemet med å kjøre på tåkelys er at det blir veldig opplyst like foran bilen, slik at du ser mindre lenger frem! Men at de blender mer for motgående trafikk hvis de er riktig innstilt er direkte tåkeprat!

Et par blink med sterke fjernlys kan gjøre en person blindet i opptil tre sekunder, dvs en lang strekning i 80 km/t! Hvis du blir blindet av et par tåkelykter bør du holde deg innendørs på dager med sol!

Har noen ganger kjørt med nærlys og tåkelys selv, med svake spredere og Xenon nærlys, og blir møtt av blinkende fjernlys! Da er det i hvertfall ikke fordi de blir blendet av tåkelysene, men fordi de vil markere at de kan loven!

Men uansett, det finnes værre problemer i trafikken, og siden det

er veldig forbudt for tiden så kan jeg kjøre uten jeg! Er mest en uvane, enig i det!

WORD!!! da var vi ferdig med det!

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ehrnst

kanskje du kan hjelpe da!!! du kan det jo! ser ikke ut som de andre kommer til enighet om hva som er riktig!!;)

et har vel blitt sagt hva som er riktig opp til flere ganger nå. Du har også fått en meget bra link der det står alt av regler;)

http://www.lovdata.no

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider