Gå til innhold

Trenger råd

Ranger emnet

Parkert

Anbefalte innlegg

Solgte min toyota celica 93mod for 2mnd siden. Kjøperen prøvde bilen og virkert fornøyd. Vi fylte ut en standar kontrakt fra NAF der jeg skrev opp de feilene jeg viste om. Begge skrev nder på at bile var besiktiget og prøvekjørt. Nå i ettertid har vist kjøperen plukket bilen sønder og sammen og funnet noen feil jeg absolutt ikke hadde peiling om. Han krever meg nå for 7000kr.

Kan han gjøre slikt?

Hva forventer man når man kjøper en 15år gammel bil?

Skal jeg betale han de pengene eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan selvsagt prøve seg, men jeg tviler sterkt på at han kommer noen vei med det. Så lenge det ikke dreier seg om opplagte feil du med all sannsynlighet har visst om men unnlatt å si har han nok ingen sak. Man kan ikke forvente at en så gammel bil skal være 100% feilfri, og bilen er som du sier både besiktiget og prøvekjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, bare glem hele greia. Den er solgt som forevist og du har fortalt om alle feil du vet om, og dere har begge signert på det.

Hadde alle drevet å skrudd fra hverandre bruktbiler de kjøpte og klaga på småfeil, hadde det vært litt av et bilmarked her til lands.

Hvor mye ga han for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alltid feil som ikke er merkbare, og nei, etter to mnd har han ingen rett og kreve deg for 7000 kr da dette er feil som kan ha fremkommet av hans bruk.

Men hvilke feil er det snakk om?

Hva solge du bilen for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble solgt for 60.000 her er skadene han har skrevet opp

- Bulk på høyre framskjerm (det var det ikke når jeg leverte den)

- Defekt drivledd og hjullager høyre side foran

- Rustskade som fører til lekkasje på drivstoffyllerør

- Eksoslekkasje som følge av defekt lamdasonde (veit da faen hva dette er jeg)

- Defekt stad.stag/lenkestag venstre side bak

-Bremse skiver foran

Jeg har verken hørt eller kjent noe til disse skadene. Står også at han krevde å få den på bukk før kjøpet, men det har ikke jeg hørt noe om... Bilen ble eu godkjent i aug 2007 og har ikke merket noe med skivene foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonden er tingen som måler oksygeninnholdet i avgassene og avgjør hvor mye bensin som skal brukes, kort fortalt. Vet ikke helt hvordan han har klart å få lekkasje i eksosanlegget av den grunn..

Bremseskivene er jo for så vidt en kjapp jobb, men det er i tillegg en slitedel som man må forvente å bytte etter en liten stund uansett.

Rustskade må man nesten forvente på en 15 år gammel bil, og du har jo solgt den som forevist, noe han har godtatt.

Virker ikke som om han har noen sak i det hele tatt. Og, dersom det er to måneder siden du solgte bilen og han kommer og klager NÅ, har han hvertfall ingen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider