Gå til innhold

Registerreim røyk etter 50 000, hvem har ansvaret?

Ranger emnet

Biljens

Anbefalte innlegg

Så skjedde det altså, registerreima røyk på min V40:angry: . Reima ble skiftet på merkeverksted ved 12o 000 km. Nå ved 170 000 går reima etter kun 50 000. Volvo sier seg villig til å dekke 75% av kostnadene og sier jeg skal være meget fornøyd med det. Likevel, jeg må ut med over 10 000,- Det lokale Volvo verkstedet argumenterer med følgende: siden jeg ikke har fulgt andre servicer hos dem etter skifte av registerreim vil de ikke dekke resterende 25%. Volvo påstår at noen av deres servicer inkuldere kontroll/etterstramming av registerreim. Er det noen der som kan bekrefte at dette er sant? Eventuellt hvilken service dette er og ved hvilket interval den skal gjennomføres? Jeg trodde denne reima skulle kun skiftes og ikke kontrolleres i ettertid..

Jeg på min side mere at hvis reima er montert riktig i utgangspunktet, skal den vare ihvertfall i 120 000 km uten noen form for etter-kontroll..? Eller er dette en kjent svakhet med disse bilene, siden Volvo raskt var ute med tilbud om å dekke 75% av kostnaden?

Noen som har noe erfaring med dette?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle registerreimer jeg har sett har automatisk stramming, enten hydraulisk eller med fjær.. veldig rart hvis ikke volvo også har dette... ble strammehjulet byttet?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til og med automatisk strammehjul på min 1989 volvo 740. har nok det du også.

har kjørt over 50 000 med reima mi nå...den går fortsatt. men skal bytte snart tenker jeg

Automatisk strammehjul helt til han som monterer reima strammer til muttern og låser den ja..så å kalle det automatisk er vel å ta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet sier at reima røyk, ikke sklid av eller hoppet over tenner. På mitt spørsmål om hvorfor det hadde skjedd, sier de at reima kan ha gått for stramt eller for slakt, noe som kan skje etter en tid. Det er da derfor service inkludere kontroll av reim.

Det er nok helt sikker automatisk strammehjul her også, så for meg er verkstedets argumentasjon vrøvel og pølsevev. Er rimelig sikker på de vet akkurat hvorfor dette har skjedd.

Noen som tror det er verdt å prøve denne saken videre, med f.eks forbrukerrådet? En bekjent i Møller bil, mener det er 3 års reklamasjonsrett på registerreim. Trodde kanskje det ville være 5år så lenge det er innenfor service intervall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe å spørre her om det er verdt å ta det videre... :) Er jo dine penger det er snakk om. :D Koster ingenting å ringe forbrukerombudet å spørre.... Er du NAF medlem har du vell fri rettshjelp i slike saker også. Er enkelt å finne ut hva som gjelder på service fra du bytter reima. Kontakt et annet volvo verksted og spør. Er ikke unormalt å ha pungt på service der reg reim sjekkes. Om jeg ikke husker feil har den motoren der hydraulisk strammer, og den er svindyr og byttes etter behov. Om den ikke er byttet, og havarert kan jo årsaken ligge der. Men blir rene spekulasjoner. Kan likegodt være havarert løpehjul f.eks....

Hadde det vært meg hadde jeg tatt det videre.... Lykke till!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor langt intervall det er på regreim bytte på motoren din. Men er det mindre enn 50tusen så ville jeg mistenkt verkstedet for å enten ikke ha byttet reima, eller å ha brukt en reim av dårlig kvalitet, eller gjort noe feil under byttinga. Sjekk med volvo-norge om hva som faktisk gjøres på service på bilen din, få ett papir med dette og sett hardt mot hardt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima kontrolleres på service, om du har papirer på dette taler det for din sak. Eventuelt hvor du har fått utført dette. Har du derimot ikke hatt bilen på service blir det litt værre. Men 3års garanti på deler, såfremst det ikke er normal slitasje. Ikke ditt tilfelle da. Høres ut som garantisak for min del. Blir vel nytt topplokk på deg med nye registerdeler +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel redd du kansje kan ha en litt dårlig sak faktisk.

Garanti på reim og alt annet er under forutsetning av at servicer er fulgt.

Reg.reim blir kontrolert på service imellom bytter ( skal iallefall gjøres)

Noen reimer skal også byttes innen km eller tidsintervall.

Sier ikke du har kjørt i lengre tid enn du skulle med din, men det er som oftes vi forbrukerne dette går utover gitt.

Med fullt servicehefte hadde saken vært en annen.

Men for all del, prøv å forhør deg litt videre.

Det kan være verdt pengene det gitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har den på merkeverksted og du har f.eks en 30000km service og det står oppført på serviceskjema at tannreim skal kontrolleres, så skal de iallefall notere feil/mangler ned og eventuelt sette opp en ny time for utbedring,stramming av reim.

og da er alt ansvar over på kunden igjen, alle feil/mangler som blir notert ned på en service skal informerest til kunden og visst kunden ikke bestiller ny time for å utbedrer manglene etter service så ligger du dårlig ann i tilfelle garantisak... så der ser dere ett tilfelle som hadde hatt en helt annen tone i ditt tilfelle om du hadde fulgt servicen på et merkeverksted hele veien, da hadde de dekket hele beløpet om dette hadde skjedd. (så sant mangler etter service er fulgt opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider