Gå til innhold

98 bensin på audi 100 2.3E 91mod

Ranger emnet


smeden

Anbefalte innlegg

hey folkens siden lappen va i boks og alt det dr husket eg og skjekke forskjellen på 95-98 sånn ca med 95 på by kjøring på en hel tank har eg brukt 1.3,1.4 og med 98 har eg komt ned på 1.0,1,1 liter på mila så sats på 98

 

 

og fyll på uno x der har de samme prisen på 98 som på 95

¨

 

Kjekt at du har kommet frem til at det var såppas stor forskjell i forbruket. =)

Men 98 er jo fortsatt dyrere, også på uno x?

 

Må ikke tennig justeres ved overgang til 98 fra 95 da? eller justerer den seg selv?

 

Kjører 98 nå selv, uten problemer. Trur ikke man trenger å justere tenning nei. Det står min 91 oktan i tanklokket mitt, og jeg har lest i en gammel Audi 100 C4 brosjyre, at både 95 og 98 kan brukes.

 

Men er fortsatt ikke 100 % sikker på hva som blir billigst til syvende & sist! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjekt at du har kommet frem til at det var såppas stor forskjell i forbruket. =)

Men 98 er jo fortsatt dyrere, også på uno x?

 

 

 

Kjører 98 nå selv, uten problemer. Trur ikke man trenger å justere tenning nei. Det står min 91 oktan i tanklokket mitt, og jeg har lest i en gammel Audi 100 C4 brosjyre, at både 95 og 98 kan brukes.

 

Men er fortsatt ikke 100 % sikker på hva som blir billigst til syvende & sist! =)

 

av en eller anna grunn er det samme pris på uno x på 95-98 oktan

 

men eg prøver og fyle minst muli i uke dagen og vente te etter halv ti på søndagen da e det uansett billigst på uno x er værtfall det i bergen men eg merke stor forskjell på ka eg tanke på 95 mangler eg bunn drag og på 98 e det skikklig guffe:)

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig kommet frem til det samme jeg også :)

Syns liksom den går litt bedre på 98, bruker mindre, og kanskje tilogmed høres litt bedre ut også!

Innbiller meg også at 98 oktan er ett renere og bedre drivstoff for bilen, men skal ikke si det alt for sikkert.

Uansett, jeg kommer til å fortsette med 98 jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig kommet frem til det samme jeg også :)

Syns liksom den går litt bedre på 98, bruker mindre, og kanskje tilogmed høres litt bedre ut også!

Innbiller meg også at 98 oktan er ett renere og bedre drivstoff for bilen, men skal ikke si det alt for sikkert.

Uansett, jeg kommer til å fortsette med 98 jeg også!

 

der e eg enig med deg og føler at alt er mye bedre og viss eg kjører på 95 så e første og andre gire ganske dau må liksom tyne girer liksom:P

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som egentlig har tenkt over, eller har en forklaring på, hvorfor bilene deres bruker mindre bensin når dere kjører på 98 oktan, kontra 95?

 

Dersom motorstyringa kan dra nytte av høyere oktan (gjelder mest nye biler, eller biler med høy kompresjon, samt chippa biler, det er bl.a dette en sugemotor-chip faktisk gjør), så er det fordi den justerer tenningen til å komme tidligere, høyere oktantall tåler tidligere tenning. Tenningen skal ideelt ligge på grensen til tenningsbank, dette gir størst virkningsgrad = lavere forbruk, og også høyere toppeffekt, men ikke alltid det siste. Det er fordi at motoren "safer" på tenning og blanding ved fullgass pga at det blir for mye støy for bankesensoren(e) da.

 

En eldre motor med fastprogrammert ECU eller forgasser/stifttenning, drar ingen nytte av høyere oktan uten justering. Høyere oktan er dessuten aldri skadelig for en motor, i motsetning til for lav oktan. Og så kan det faktisk være forskjell på bensina fra produsent til produsent, og også etter årstidene (forskjellige tilsetningsstoffer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i audiboka at 2,8 liters toventileren øker fra 245 til 250 Nm når en bytter fra 95 til 98 oktan. Står ikke noe om mulige endringer på 2,3 literen eller noen av de andre motoralternativene.

Det er gjerne slik at en opplever en endring hvis en håper eller forventer en endring. På ei såpass tung vogn som Audi 100 skal det virkelig endel effekt til for at det skal være merkbart.

Samtidig er det klart at en som kjenner vogna si bedre enn dama og kanskje har hatt den lengre - ja da blir en vàr overfor selv små endringer !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i audiboka at 2,8 liters toventileren øker fra 245 til 250 Nm når en bytter fra 95 til 98 oktan. Står ikke noe om mulige endringer på 2,3 literen eller noen av de andre motoralternativene.

Det er gjerne slik at en opplever en endring hvis en håper eller forventer en endring. På ei såpass tung vogn som Audi 100 skal det virkelig endel effekt til for at det skal være merkbart.

Samtidig er det klart at en som kjenner vogna si bedre enn dama og kanskje har hatt den lengre - ja da blir en vàr overfor selv små endringer !:)

 

ja godt muli det men lyden på bilen og aksen forandre seg værtfall og eg veit skjøl at den bruker mindre bensin bare les lengre oppe

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd ut d der med å kjøre på 98 nå en stund,men merker ingen forskjell på verken kraft eller forbruk på min ivertfall.

ligger på 0.7 på lang kjøring og 1.1-1.2 på småkjøring uansett oktan tall jeg.Mulig d er forskjell,men den må være yderst liten i såfall hehe...

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår