Gå til innhold

Litt trim spm ang 940n min..

Ranger emnet


TurboKoi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en 93mod 940 Turbo.(ombygd fra 940 GL)

 

Info om motor:

 

-Nyoverhalt 96 mod B230FK

-vekt justert og balansert

-530 topp med A-kam

-Chippet innsprut og tenning

-Garret 240 R Sport TB0313 Turbo (270-300hk)

-Progressive BTR/Justerbar

-JT 3" EKSOS hele veien, uten cat. med kun 1stk 4"bakpotte

-Pipercross Åpent Sports Filter

-Org.940 Cooler.

 

Understell:

 

-Bilstein dempere rundt om

-Lesjöfors senking(40mm)

-Polyretan foringer bak.

 

Spm.

 

1: Oljelampa lyser og blinker stort sett hele tiden? Det er NOK OLJE på bilen, er nøye med oljeskift. Er det føleren? Oljetrykket? har ikke målt, hva bør det ligge på?

 

2: Anbefalt ladetrykk på denne motoren med T3 Turboen? Kjører på 1,2bar nå..

 

3: Hvor får jeg kjøpt wg med strammere fjær og en billig og grei pyseventil? (litt ustabilt ladetrykk til tider)

 

Hilsen Koi..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1. Ok, Oljetrykk er for det første sinnsykt viktig, så vet du det!

så...Mest sansynlig er det trykkføleren til olja som er gåen.(rett bak vannpumpa i blokka)

 

eller så er det ikke satt inn noen restriktor på trykksiden av oljesmøringa til turbo, så du "dumper" oljetrykket inn i turboen....eller rett og slett at pumpa di er dårlig, eller trykkrøret ut fra pumpa har ryki pakningen sin/hoppa ut:)

Håper for DIN del at det er førstnevnte om du kjører med dette, ellers har du fort store innvendige skader på motoren :)

 

2. Anbefalt ladetrykk vil jeg ikke mene noe om... men bare å kjøre på opp til 1,4. Over dette kan tenningsbanken Fort komme snikende og topp-pakningen raskt ryke.

Du vil nok merke at det "butter imot" når du går over 1,1...trykket kan godt være 1,4, og bilen går ikke så nevneverdig bedre enn på 1,1.

Ville lagt meg mellom 1,0 og 1,2 hadde jeg vært deg, så holder turboen litt lenger enn neste uke... for det er ikke noe nytt at en turbo som operer med høye ladetrykk blir fortere slitt enn en som operere med lave.

 

3. Siden det er en garrett cosworth T03-turbo, kan du fikse fjær over alt hvor det selges garrett. 13t-betegnelsen har INGENTING med den vanlige 13c-betegnelsen du finner igjen på volvoforumet, som er std turboen på FK og FT-motorer, og er fra Mitsubishi. Ulepmpen med pyseventil er at du får litt ustabilt ladetrykk, men det er billigere enn å kjøpe trykk-klokke... Men bestemmer du deg for å kjøre feks med en 1 bars fjærklokke, så trenger du strengt tatt ikke den justerings-skruen...kan stramme inn staget litt, funker det og ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass lett å "bli lurt" ja, nei kan ikke så mye om t03-turboer utenom at jeg vet cosworth'en tåler mye juling :)

Men, kan som du sier være fra en 240 el 740.... men rart å sette en gammaldags turbo på 940-grenrøret..for da må det jo planes for å fjerne labyrint-tettningen, og i tillegg bruker T3-flensen M10 bolter eller noe... mens 940-manifolden bruker M8.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye som blir solgt som Cosworth t3. Den eg kjøpte var tb0348, som i tilleg var slakke i. Men nok om det. Ville nok ikkje kjørt så høyt ladetrykk. Turboen kommer nok til å utvikle mye varme hvis du presser den mye, og orginal cooleren er ikkje akkurat effektiv. Men 1,0-1,2 burde gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TB0313 er kommer vel fra 240 eller 740 den???

I cosworth sitter det en TB0361. Har brent meg på det eg og. Kjøpte en "Cosworth T3" som viste seg å være fra en Sabb 900.

 

 

Okei..hmm,seriøst? Du er inne på noe der ja..velvel..puster nå greit i allefall :) har kjørt på 1,2 en god stund nå og har ikke merket eller sett noe spesielt til større varmeutvikling..men skal skru tilbake til 0,9-1,0 tenker jeg..går brukbart..;)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye som blir solgt som Cosworth t3. Den eg kjøpte var tb0348, som i tilleg var slakke i. Men nok om det. Ville nok ikkje kjørt så høyt ladetrykk. Turboen kommer nok til å utvikle mye varme hvis du presser den mye, og orginal cooleren er ikkje akkurat effektiv. Men 1,0-1,2 burde gå bra.

 

Ifølge en kamerat av meg var det samme cooler som sto på en 940 Turbo Diesel..begge inntak er i bånn av cooleren..tåler disse mye trykk da?? :/

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en kamerat av meg var det samme cooler som sto på en 940 Turbo Diesel..begge inntak er i bånn av cooleren..tåler disse mye trykk da?? :/

Det er vel ikkje stor fare for at den sprekker med det første, men tviler på at den kjøler så godt hvis du lader mye. Du har ikkje vurdert en alucooler då? De er jo billig for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt,kremt* Faktisk var cooler'ene volvo brukte noe av de mest effektive på markdet fram til sent 90-tallet... men ikke på høye ladetrykk. ta feks Ford Sierra IS-turbo gjengen kjøper masse coolere av volvo-folk, for de kjører bare 0,6-1 bar, og billigere og mer effektiv kjøler får du ikke i klassen under 500kr med "nesten direct fit" ;)

 

Men for volvofolket som lader 1+ blir det selvsagt aldri godt nok... ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje stor fare for at den sprekker med det første, men tviler på at den kjøler så godt hvis du lader mye. Du har ikkje vurdert en alucooler då? De er jo billig for tiden.

 

Joda, ALU cooler står på lista det..:)

Hvor mye ca. må du gi for en brukbar ALU cooler da?

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt,kremt* Faktisk var cooler'ene volvo brukte noe av de mest effektive på markdet fram til sent 90-tallet... men ikke på høye ladetrykk. ta feks Ford Sierra IS-turbo gjengen kjøper masse coolere av volvo-folk, for de kjører bare 0,6-1 bar, og billigere og mer effektiv kjøler får du ikke i klassen under 500kr med "nesten direct fit" ;)

 

Men for volvofolket som lader 1+ blir det selvsagt aldri godt nok... ;)

 

 

Hehe, det er ikke tull ;)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei..det er ikke dyrt..Autopower (Arendal) hadde til 1500kr..men var ikke den kjempe alu klumpen akkurat..men men..ALU cooler får bli det neste ;)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en Turbo XS Bleedventil..noen som har erfaring med disse? Gir de raskere spool up på turboen? Turboen min lader nå ca.0.5bar med en gang jeg drar på litt, og så øker trykket med turtallet opp til 1,2bar..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en Turbo XS Bleedventil..noen som har erfaring med disse? Gir de raskere spool up på turboen? Turboen min lader nå ca.0.5bar med en gang jeg drar på litt, og så øker trykket med turtallet opp til 1,2bar..

 

som sagt, det du beskriver ER ulempen med bleed-ventil, så en turbo XS vil mest sansynlig oppføre seg nogenlunde likt.

Men du sier at trykket kommer med turtallet...dvs, fra 2000-3000rpm stiger trykket hele veien? eller må du opp i 5500rpm for å få fullt ladetrykk?

Førstnevnte er relativt normalt på en gammeldags ketsjup-ET-turbo, mens sistnevnte er typisk fucked bleed valve, eller (som jeg tror) en dårlig trykk-aktuator, som ikke stenger skikkelig pga slakk fjær.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår