Gå til innhold

Familiemedlem tatt av fotoboks i min bil.

Ranger emnet

JÅR

Anbefalte innlegg

Som det fremkommer av tittelen her har ett av mine familiemedlemmer blitt tatt av en fotoboks. Dette skjedde i 100-110 i 80-sonen, og jeg regner nå med å få en bot i posten som jeg ikke godtar, for så å bli kalt inn til avhør. Men det jeg egenlig lurer på her er om det er såå att man kan unnlate å forklare seg om noe som kan medføre straff for nær familie. Vet man i avhør har rett til å ikke si noe som kan medføre att man selv blir tatt for noe straffbart, men gjelder det samme nær familie?

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først får du et brev hvor det informeres at du (bilen din) har blitt tatt i fotoboks. Der står det kontaktinformasjon osv., og at du må ta kontakt dersom det ikke var du som kjørte bilen. Da får du to valg; ringe inn og si hvem det var, eller spille dum og late som om du ikke vet hvem som kjørte. Hvis du "ikke vet" hvem som kjørte, kan du møte opp på stasjonen og få se bilde. Da kan du også si at du ikke kjenner vedkommende, noe som kan resultere i at han slipper bot. Du er heller ikke pliktig til å si hvem som kjørte bilen, så dette kan ikke politiet kreve av deg, selv om du vet hvem som kjørte.

Dersom du sier hvem som kjørte bilen, får han et forenklet forelegg i posten, hvor det står hvor mye han skylder, grunnlag for bot og litt forskjellig informasjon. Dette kan han velge om han vil signere på og vedta eller ikke. Hvis han ikke vedtar, blir saken behandlet som en straffesak, og han vil bli innkalt til avhør osv., noe som betyr at de vil sammenligne han med bildet som ble tatt. Hvis det er hevet over all tvil at det er samme person, har de beviset de trenger for å straffe han.

Hvis han vedtar forelegget, vil han få en giro i posten etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis speedometeret hans viste 110, må han regne med at han lå i omtrent 100. Han slipper nok unna med 3600 kr. i bot, dersom du velger å si hvem som kjørte bilen.

Men, som sagt; du trenger ikke å si hvem det er, og det er ikke du som får bota, dersom dere ikke er veeeeeldig like å se på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er også straffbart og motarbeide politiet.

så dersom du ser på bildet av din ektefelle (ex.) og sier at du ikke vet hvem det er så er du jo ganske dum...

politiet bruker jo 20sek på å sjekke hvem du er gift med og kan deretter sjekke nevnet opp mot førerkortregisteret (og muligens få bilde derifra?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er også straffbart og motarbeide politiet.

så dersom du ser på bildet av din ektefelle (ex.) og sier at du ikke vet hvem det er så er du jo ganske dum...

politiet bruker jo 20sek på å sjekke hvem du er gift med og kan deretter sjekke nevnet opp mot førerkortregisteret (og muligens få bilde derifra?)

Man trenger ikke si noe som helst så lenge det er familie. Det er en rett i flg norsk lov.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Strpl § 122.

§ 122.

Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle.

Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.

Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten.

Endret ved lover 28 feb 1986 nr. 8, 3 des 1999 nr. 82 (i kraft 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202).

Dette bekrefter vel bare det flere i tråden har svart tidligere, men takker for henvisningen Juristen:)

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht § 122 er man altså fritatt for vitneplikt. Det betyr at dersom du har tenkt å unnlate å fortelle om familiemedlemmets handlinger, må du henvise til dette og unnlate å forklare deg. Dersom du ljuger og/eller avgir falsk forklaring, vil du derimot få problemer.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ljuger og/eller avgir falsk forklaring, vil du derimot få problemer.

Merk at dette gjelder kun hvis du er vitne eller fornærmet, hvis du er siktet, så kan du lyve og spinne opp historier, om din egen rolle, til krampa tar deg, så lenge du ikke kommer med påstander/info som kan føre til at uskyldige blir siktet for en forbrytelse.

Er en grunn til at mistenkte meget ofte får status som "vitne" , istedet for "siktet" med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at dette gjelder kun hvis du er vitne eller fornærmet, hvis du er siktet, så kan du lyve og spinne opp historier, om din egen rolle, til krampa tar deg, så lenge du ikke kommer med påstander/info som kan føre til at uskyldige blir siktet for en forbrytelse.

Er en grunn til at mistenkte meget ofte får status som "vitne" , istedet for "siktet" med en gang :)

Det er jeg klinkende klar over, men tusen takk for at du påpekte det åpenbare. Dersom politiet tror at det er familiemedlemmet ditt som har kjørt bilen, blir jo selvsagt ikke du sikta?! ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
Du kan nekte å angi et familiemedlem.

Har en kompis der søstra til kjerringa hans ble blitza i fotoboks. Han sa at han ikke ville angi hvem som kjørte pga nær familie og da la de saken død.

Noe av det samme skjedde meg idag. Ble knipsa 10-20kmt over 60-grensa. Bilen er registrert på fattern. Hvis han sier at han ikke vil angi personen pga. nær familie, vil saken bli ute av verden da? Eller kan politiet komme til å kalle inn alle i nær familie for gjennkjenning mot foto? Bildet ble tatt på høylys dag, så det er sikkert skarpt og fint! :shake

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tema...når jeg ble tatt i bilen til pappa i fotoboks så var han nede på politistasjonen og så bildet, skrev navn og tlfnr mitt på bildet og sa "putt han i fengsel"..haha,... :p

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider