Gå til innhold

Selge svensk bil i deler i Norge!

Ranger emnet

havebun

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor i Sverige og har en 1994 modell Volvo 960 her. Desverre kræsjet jeg her om dagen, førerdøren har fått en smell og venstre forskjerm er litt bøjd. Den er fortsatt fullt brukelig, kjører med den fortsatt, men forsikringsselskapet mitt mener det koster for mye å reparere den iforhold til markedsverdien på den, så de vil heller gi meg en kontantsum istedet for å betale for reperasjonen.

Ellers er den i topp stand. Jeg kan kjøre dit når jeg besøker familie og ta fly hjem. Mekanisk er den helt fin, klimaanlegget/AC fungerer bra, automaten går bra. Alt el(vinduer/seter/takluke/speil) funker. Interiøret er i god behold. Ganske nye dekk+++ Burde være noe å hente der ville man tro.

Det ble mye babbel, det jeg vil fram til er:

Går det å selge en bil som deler i Norge uten å registrere den og betale masse avgifter?

Er det noen som har oversikt over om delene til denne bilen kan være salgbare i Norge (Oslo/Akershus området)?

Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å gjøre det på lovlig å korrekt måte så momser du bilen inn i norge som delebil. 25% av verdien på bilen.

men vis den er kjørbar så er det jo bare å kjøre over å satse på å ikke bli stoppa.

men i det sekunnet du blir stoppa så kommer regninga, å da må du nok betale fulle avgifter for å registrere bilen i norge i tilegg til straffe toll, eventuelt beslag og den straffen det medfølger, smugling er fæle greier vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om han er svensk statsborger eller ikke. Hvis du skal levere inn bilen til høgger her i landet må du momse den inn, men det er alt.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, det ser ut til at jeg må betale moms.

Jeg har adresse i Sverige, har bodd her i 4 år. Bilen har jeg hatt i snart 2 år. Har kjørt til Norge flere ganger, og i fjor sommer til Frankrike, den har gått fint. Synd den er skadet eller så hadde jeg nok beholdt den en stund til. Men det lønner seg ikke å reparere den i Sverige om man ikke kan fixe det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet et sted her som fikser bilen til et bra pris. Volvo sender visst biler dit i blandt, men de tar under halve prisen en Volvo. Grunnen til at jeg skulle selge delene i Norge er at jeg har ingen plass til bilen i Malmö da jeg bor i sentrum. I norge har jeg plass og folk som kan plukke ut deler. Men nå behöver jeg ikke tenke på det. Bilen skal väre klar för påske:-) Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider