Gå til innhold

Girkasse til GT-R/GT-X - en liten oppdatering

Ranger emnet


Awex

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært i kontakt med Quaife i england, har jeg funnet ut at det er fullt mulig å få spesiallaget en girkasse til bilene våre, men prisen kommer til å bli mellom 50-60.000.Det er da snakk om en 6-trinns sekvensiell usynkronisert dog-box, som ville vært en royal pain in the ass til daglig bruk.

Selv om jeg glatt ville bladd opp så mye for å få en skikkelig kasse til bilen min,og gladelig ville ofret kjørbarheten til den originale girkassen, så er jeg antageligvis alene om det.

 

Det som jeg, og mange andre GT-R/X eiere rundt omkring i verden har funnet ut, er at det beste alternativet må bli en girkasse fra Mitsubishi Lancer EVO`ene som har girkassen på rett side av motoren (EVO 4-7). Dette skal være fullt mulig, og et firma i USA som driver med Mazdatuning (http://www.corksport.com), har begynt å montere en EVO4-kasse i prosjektbilen sin. Denne bilen har en GT-R/GT-X-type motor, men karosseriet er fra modellen før bilene våre. De skulle maile meg mere info før slutten av måneden.

Fordelen med en EVO-kasse er at de virkelig tåler juling.Hvis de raser vil det ikke være noe problem å få tak i deler, og hvis du vil ha sterkere drev, annen giring o.s.v så finnes det masse deler til EVO-kassene. Jeg bør vel også nevne at de tåler masse effekt. Viktigst av alt er kanskje at dette blir myyye billigere enn Quaifè sin løsning.

 

 

 

Mens jeg skrev denne posten dukket faktisk en hyggelig mail opp på 323GT-R mailing-listen.

 

ok sorted all i need is some money for a evo box and i been talking

to another guy and he says he will do the conversion and it will take him 4-5hours to have the box fited to the motor then ill get him to put it in the car. one catch is i will own the designs and have them patented but will be happy to get a heeps of sets of adapters made up for yous guys and send them out for the cost of the making and shiping.but it will be my design. hope you dont mind that if i am getting the entire thing made.

 

 

Noen som er interesserte?

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sett high octane 2? der viser de jo hvor god en ny evo girkasse er.. og for de som ikke har sett filmen er det en kar som raser en ny evokasse på en klissvåt rullebane.. men den er sikkert fin med litt penere bruk..

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

har du sett high octane 2? der viser de jo hvor god en ny evo girkasse er.. og for de som ikke har sett filmen er det en kar som raser en ny evokasse på en klissvåt rullebane.. men den er sikkert fin med litt penere bruk..

 

 

Jeg har aldri hørt noen si noe negativt om EVO-kassene før, men jeg skjønner jo at de ikke tåler alt. De vil uansett tåle en hel del mere enn kassen som står i originalt.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Eneste problemet med dogbokser uten syncroringer er som sagt vanlig kjøring. Så søndagsgiringer på 2-3sekunder kan man glemme. Men er man bestemt og "kjører" kassa i gir på en bestemt måte er det ikke noe problem. Også kan dere gire uten clutch, noe som hjelper litt

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
Heisann! Driver å ser litt på disse bilene på nettet, men blir litt skremt av alt dette "girkasse problemene" ? er det voldsomt mye problemer eller er det ved bane kjøring for det meste ? evt Hvor mye kommer det på vis du skal overhale en girkasse ? altså vis du kjøper en med defekt kasse ?

 

Noen har mer problemer enn andre ;)

Problemene kommer når man ikke vedlikeholder. Dvs man må være litt heldig å kjøpe en med girkasse som er ok i utgangspunktet.

Overhaling kan koste alt fra Nesten gratis til over 20.000. Alt etter hva som må byttes. Ofte så tar folk billigste løsning og da får man nok fortere problemer igjen enn hvis man tar en skikkelig overhaling. Noen bytter kun delen som mangler ei tann - ikke resten som er slitt..

I like my women like i like my scotch.. 12 years old and mixed up with coke

-03 Mazda 6

x93 Mazda 323 GT-R

x91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Tusen takk for svar!

Men et lite spørsmål til, Er det mulig for en 18åring å forsikre disse bilene i det hele tatt ? evt pris ?

 

Hei!

 

Ja, hos GjensidigeNor får du forsikring på en GT-R når du er 18 år. Har sjøl Innbo-, Arbeidsulykke- og FULL kasko på GT-R min til et totalt beløp på 13 800,- i året :)

 

Mvh

 

Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår