Gå til innhold

oljen forsvinner, men lekker ikke...

Ranger emnet


veronica_86

Anbefalte innlegg

leverte bilen inn til forhandler (garantisak) grunnet en plystre/suse lyd når bilen er i gang.

ble skiftet dynamoreim, drivhjul (?) og en annen del til dymanoen nå i uken og verkstedet sa at det var grunnen til lyden.

de sa de hadde skiftet delene og testet ok.

så skulle nesten tro at det var i orden da.

MEN,

i dag når jeg peilet oljen hadde den sunket til halv, har kun hatt bilen i tre uker, derav en uke på verksted, og vet at det var fult med olje når vi fikk den, sjekkket at alt var som det skulle da.

mener også at motoren er blitt ganske svart, kan nesten se "brent" (?) ut.

hva kan det være? har sjekket under bilen, og den lekker ikke olje.. så hvor blir oljen av.....?

lyden er fremdeles tilstede, skulle nesten tro at den burde være vekke nå som de hadde skiftet det de mente var grunnen til lyden?

 

tenkte jeg skulle ringe til forhandler i dag og klage atter en gang, så hvis noen kan svare med fort hadde jeg satt stor pris på det..

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren "svart"? Utapå eller inni? Kan være den brenner olje...dårlige ventiltetninger eller ringer,men det er usannsynlig på så ny bil....hvis du ikke har fått et fredagseksemplar.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar Turboed1 :)

 

bilen er en 2002 modell. kjøpt brukt hos forhandler.

virker for meg som at det er olje som ligger på motoren.. er liksom unerdekselet som er på toppen.

 

finn.no - Norges største markedsplass. Annonser for kjøp og salg av nytt og brukt, eller ledige stillinger.

 

er bilde av en annen bil, men hvis en ser på motoren på bildet, så kan jeg se olje/sot(?) (på min bil altså, ikke den på bildet :) ) mellom dekselet som ligger på toppen med citroen merket på og og den sorte "listen" som går vannrett på undersiden av motoren..

 

bilforretningen skal ha tatt motorvask påstod de før jeg fikk bilen for tre uker siden. men det som ligger der virker seigt... og ikke akkurat ferskt....

 

peilet oljen senere i dag, da var den ikke så lav lenger, kanskje jeg stod litt i bakke tidligere..?

 

og den suse lyden er vekke når jeg står i ro, men kommer tilbake når jeg gasser, fri/i gir...

noen som har noen ideer på den..?

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peilet oljen før jeg startet bilen første gangen, trodde jeg stod på flatt, men tror bakken heller litt til ene siden der.... ops.. hehe..

andre gangen sørget jeg for å stå heeelt flatt inne i garasjen.:p

men skjønner ikke helt hvorfor det blir så svart på motoren, skal jo ha vært motorvask på den for under 3 uker..

og det får nå være grenser..

:wonder:

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for det :)

vurderer å kjøre ut til forhandler på onsdag og kreve å få det fikset med en gang! eller så kan de få bilen i retur..

er en fantastisk bil, men er avhengig av bilen så kan ikke ha den på verksted 1/3 av tiden.. og når de lover gull og grønne enger og jeg får plast og sølepytter blir jeg rett og slett forb.... :angry:

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen er en 2002 modell. kjøpt brukt hos forhandler. virker for meg som at det er olje som ligger på motoren.. er liksom unerdekselet som er på toppen.

 

er bilde av en annen bil, men hvis en ser på motoren på bildet, så kan jeg se olje/sot(?) (på min bil altså, ikke den på bildet :) ) mellom dekselet som ligger på toppen med citroen merket på og og den sorte "listen" som går vannrett på undersiden av motoren..

 

bilforretningen skal ha tatt motorvask påstod de før jeg fikk bilen for tre uker siden. men det som ligger der virker seigt... og ikke akkurat ferskt....

Er noen som sier at det er tatt motorvask bare de har skylt der med hageslangen... Hvis jeg ikke misforsto hvor du mente hen (siden man ikke kan se undersiden av motoren så skjønte jeg ikke helt hvilken list du mente) så kan det tyde på at du har en toppdekselpakning som svetter litt. Men,er det seigt så tyder det på at det har vært en lekkasje der før,og ikke nå. Blir aldri skikkelig seigt hvis det svetter hele tiden,da er det mer klissete enn seigt. Ta en motorvask med skikkelig avfetting og gjerne varmtvannsvasker /oppvaskbørste over alt hvor du ser møkk (alt tåler vann og avfetting under der) så den er gullende ren,så sjekker du olja (at du har nok) og ta deg en 6-7 mils kjøretur. Lekker det så mye som en dråpe da så vil du se det umiddelbart,fordi støvet som er i lufta på denne årstida vil sette seg i sølet og "high-lighte" det. Og på en såpass kort tur,så vil det neppe spre seg stort,så da er en evt. lekkasje lokalisert i samme slengen. :)

 

Edit: Og finner du en lekkasje,er det bare å reise ned til forhandleren og piske de for ikke å kunne jobben sin.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar og tips Turboed1:) :thanks

 

vet ikke ehlt hva jeg skal kalle det, klissete eller seigt.

så under panseret før vi kjøpte bilen, la ikke merke til det da, men ligger litt "sjult" til.. så kan være derfor...

 

men er tross alt et stort og annerkjent bilfirma i bergen dette, så skulle jo tro at de er seriøse.. men det spørs vel...

 

skal ut til de på min neste fri dag og sa skal de få ta motorvask på den selv..

blir så irritert over bilselgere som tror de kan snurre meg rundt lillefinger bare fordi jeg er jente.. angry2

var ute med bilen for en uke siden, da var den den suse lyden de skulle finne ut av, joda det klarte de vist nok og alt var greit.. jommen sa jeg smør, for den er det forsatt...

de skal få høre det..

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

den tidligere nevnte suse lyden som herr. mekaniker sulle fikse ved å skifte div dynamodeler, viser seg å komme fra servostyringen.. (en slange i det "systemet")

dette fant da en annen mekaniker ut på 2 minutter!

og var vist nok noe såå si alle CitroenC5'er har, i mer eller mindre grad.... som regel hjalp det å skifte den ene slangen som stikker opp under panseret..

skulle tro at en citroen forhandler sine mekanikere skulle være obs på dette da, men tydeligvis er ikke alle det.

 

noen her inne som har hørt om det før, at den lyden "hører med" C5'ene??

 

fikk også tips om at hvis bremsene forsatte å hyle, noe som de gjør, skulle jeg ta å kjøre fort ned en bakke, ca 80km, trykke inn clutchen og stå på bremsen, det ville da fjerne det "belegget" som lager hylingen når jeg bremser.

??

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk også tips om at hvis bremsene forsatte å hyle, noe som de gjør, skulle jeg ta å kjøre fort ned en bakke, ca 80km, trykke inn clutchen og stå på bremsen, det ville da fjerne det "belegget" som lager hylingen når jeg bremser.

??

Gjentatt lett bremsing gjør at klossene glaseres,og 2 polerte overflater som subber i hverandre lager vibrasjoner som vi oppfatter som lyd. Et antall litt harde oppbremsinger så er den som oftest borte. Evt. så kunne jo "proffene" der inne subbet såvidt over skivene dine med smergelpapir slik at det hadde blitt noen riper der som hadde renset klossene ved neste brems..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår