Gå til innhold

Enda en Omega med div. småtjafs =)

Ranger emnet


heavybrg

Anbefalte innlegg

Helleu folkens

 

Har en '91 modell Omega A 2.0 med noen feil, kanskje noen som har gode tips?

 

1. La merke til "brentlukt" når jeg var ute med bilen isted, så også det kom røyk fra under panseret når jeg sto i ro med bilen. Antar oljefilteret må byttes? (skvetta litt olje på snøen, såvidt jeg så..)

 

2. Får ikke låst førerdøra.. Eller jo, men da får jeg den farken ikke opp igjen (måtte klatre inn fra rommet mellom baksetene her engang). Vrir rundt med nøkkelen fra utsida og det er ingen respons liksom. Enkel sak? Har null peiling på lås BTW.

 

3. Ulyd/vibrering fra bakaksling? Vil tro det er der lyden kommer ifra iallfall. Tenkte det kunne være et slitt hjullager da det er omtrent samme lyd.

 

4. "KLONK"-lyd fra forstilling ved kjøring på ulendt terreng, foring av no slag som bør byttes?

 

5. Trekker noe til høyre ved nedbremsing. Bare å bytte begge skivene fremme??

 

6. Må nesten oppi taket med brekket for å få stopp på bilen i motbakker, HOWTO's på stramming av parkbrems? :-)

 

7. Motoren vil ikke bli varmere enn ca. 40 grader. Forrige eier bytta termostat (i radiatoren?) til en som åpenbart ikke var av rett sort, så nå går vifta for full pupp så fort bilen får "kald driftstemperatur". Kan dette ha noen konsekvens isåfall?

 

8. Begynt å ruste rundt dempertårn fremme, cirka pris på bytting/sveising? (Allerede brukt 6k på nye hjulbuer, så regner med noe mer rustarbeid)

 

9. Løse lister. Syns generelt listene på bilen sitter dårlig, spesielt rundt dørene bak. Noen måte å feste disse på (klips, lim?)

 

Sikkert blitt tatt opp flere ganger før her, men hvordan er intervallet ved bytting av registterreim på C20NE?

 

Har som dere ser noen bekymringer ang. bilen, men du verden for en fryd disse bilene er å kjøre. Angrer ikke kjøpet et sekund ;-)

 

 

På forhånd takk for alle svar

 

 

Mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1- viss du ser det lekker olje fra den så bør du nok bytte den ja..

 

2 prøv med reserve nøkkel.. har du samme problemet prøv me lås spray å lirke litt.. men mest sansynlig den er utslitt..

 

3 jekk opp hjulene bak.. kjenn om hjulet virker "løst" altså slark i hjullager.. så snurr på hjulet og hørr om du hører ulyd.. nylig byttet dekk ? kan være dekk støy.. :p

 

4 dette kan høres ut som "hunde beina" altså stabilisator stag pendlene.. ? få forhjulene opp fra bakken og kjenn om dei slarker :)

 

5 viss du bytter skiver og klosser, kjenn da om stemplene i calipterene går treigt .. så dei ikke henger..

 

6.. under bilen over varmeskjoldet til eksosen trur eg det skal være strammeskrue.. men for att det skal bli skikkelig så bør du slakke denne vaieren.. stramme bremsebanda og så stramme vaieren..

 

7 nå ligger ikke termostaten i radiatoren.. mulig han mener temperatur føleren til vifta.. den står nede på radiatoren.. har den feil verdi så vil jo vifta enten gå for ofte eller for få ganger.. d kommer ann på motstanden i føleren.. det er vel egentlig ein grunn for att motoren skal være "Driftsvarm" men ved normal kjøring så burde det gå greit.. men ville fått fikset det da viss eg va deg..

 

8.. det variere nok.. men sveise er ikke så vanskelig.. lån deg eit sveiseapparat.. gå på ein opphugging og kapp av fjærbenene og bytt kun det som er rustet.. det er det enkleste og billigeste hvertfall :)

 

9 rekner med att dette er listene som er midt på døra? sikkert løse i forkant? dette skjer pga lista henger orginalt for langt fremme.. då tar listene i døra forran ved opning og frem døra si list tar i framskjermen.. prøv å få lista lenger bak.. vi pleier modifisere fremre klipset for å skyve lista bakover.. men det er noe vanskelig å forklare.. gå på ein butikk der dei selger baderoms interiør.. og kjøp dobbeltsidig tape som er for våtrom.. dei pleier somregel henge som støpt..

 

c20ne har 4 år 60.000km som reg reim intervall..

 

ps.. trenger du noe deler.. ?? skal vrake ein 1988 omega A neste helg :)

Opel kadett b Fastback 1968 prosjekt,

corrado g60, kadett c 75, escort mk1++

 

OPEL 4EVER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"3. Ulyd/vibrering fra bakaksling? Vil tro det er der lyden kommer ifra iallfall. Tenkte det kunne være et slitt hjullager da det er omtrent samme lyd."

 

"8. Begynt å ruste rundt dempertårn fremme, cirka pris på bytting/sveising? (Allerede brukt 6k på nye hjulbuer, så regner med noe mer rustarbeid)"

 

Eg kan PRØVE og gji et lite svar på dei to. De me at de kan komme ulyder fra bakakslinga er ikke sikkert de er der i fra. Muligens de er noe slark i eksosanlegge? Pappa hadde mangejn ulyda så vi trudde kom fra bakakslingen men så var bilen på verksted og da hadde dei gjort noe me eksos anlegge. Kom skrangle og klunge lyder. Kan det virke litt kjent??

 

Rusta depmertårn ja. Vist der e stort hull da kan det anbefalest og bytte om du ikke har veldi lyst og bruke lang tid på sveisinga:P

Jeg sveisa eine tårne på gamle Omegaen min og der va et STORT hull og 4 måneder etterpå begynnte de og komme et vidt gap der igjen!

Noen sier det er bedre og bytte det ut til noe som ikke har vert rusta får da holder de lenger :P

Opel Omega 2.0i GLT 1993 mod (bruksbil)

Opel Omega 2.0i CLUB 1992(rullende prosjekt)-

Opel Omega 2.0i GL (1991)

 

++ litt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at bilen bremser skeivt er nok at du må bytte bremseveske eller at hjullstillinga di er skeiv

den klonkelyden var det på min og var en skrue som var laus forrige eiger som var litt for mykje hobbymekaniker men godt muligt det er en foring.. du må legge deg under bilen og sjå! finner ut mykje løye da :P

Grøftekanten lakk og rally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Løft panseret og se hvor det er sølt olje, og deretter let etter nærmeste del/sted som fører olje. Da slipper du bytte deler på måfå, fordi man tror:) Men oljefilter er jo greitt å bytte uansett:)

 

5. Sjekk luften i dekkene, om det er riktige mengde i alle hjulene, FØR du evt. bytter skiver og klosser. Er det mindre luft i ene dekket foran, vil den trekke seg til en side (den siden det er lite luft i) ved nedbremsing. Bare greit å sjekke slike ting før man bytter deler som kanskje fungerer fint:)

 

6. Sjekk om håndbrekk- vaieren din er like hel (og ikke røket),

er den det finnes det en stramme- mutter under bilen (på Omega B er denne plassert Over drivaksling, bak et "skjold"). Bare stå/ligg under bilen der ca. du tror håndbrekken er, og let etter ett sted det kommer en vaier ut. Som regel går denne vaieren inn i ett metallbeslag som det henger to andre vaiere fra, som går videre til hver hjul.

 

Hvis Vaieren din er røket og du må bytte vaier, da er stramming litt anderledes. Da må du blandt annet inn i hjulet for å stramme.

 

7. Er du usikker på om termostaten er riktig, bør du sammenligne den med en riktig en. Er den riktig kan du sjekke termostaten. Ligg den i en kasserolle og varm vannet til det begynner å koke, ta opp termostaten og se om den åpner seg. Åpner den seg, tar du den etterpå under springen i kaldt vann og se om den lukker seg. Gjør den ikke det er den defekt. Har du en temperaturmåler, er det lurt å bruke når du gjør "koke vann" metoden, for da ser du temperaturen når den åpner. Den skal åpne ca ved 92 Celsius (vann koker ved 100 C).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tok en motorvask i går for å lettere se "kilden", men er ikke så enkelt å få øye på. Forresten ganske heftig til oljesøl samt at peilepinnen er spyttet ut (dobbeltsjekket denne, så har ikke glemt å sette den godt nok i altså.. hehe)

 

Røykla så godt som hele Ren Bil Heimdal igår, så var bittelitt smånervøs må jeg innrømme.

 

6. Tror ikke vaieren er røket da, må bare så langt oppe før den stopper bilen.. Men takker for tipset :)

 

Ang.dempertårnene, så ser det ut som om de løsner fra resten av bilen på en måte.. Litt vanskelig å forklare, skal prøve å få til noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.dempertårnene, så ser det ut som om de løsner fra resten av bilen på en måte.. Litt vanskelig å forklare, skal prøve å få til noen bilder.

 

Ta bilder. Jeg vil annbefale deg nye dempertårn vist det er ganske ille. Vist du tar bilder og legger ut så vi andre får ser (har god erfaring med rusta under pansere på omega) så jeg vet når man brude enten sveise eller bytte heile dritten der :P

Opel Omega 2.0i GLT 1993 mod (bruksbil)

Opel Omega 2.0i CLUB 1992(rullende prosjekt)-

Opel Omega 2.0i GL (1991)

 

++ litt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår