Gå til innhold

Fjusking når det er rått ute, audi 90 quattro

Ranger emnet


Nesta89

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med fjusking på min Audi 90 Quattro 1990 modell 2.3E NG motor, spesielt når det er rått ute. Bilen slutter å fjuske når man kommer på snøføre/tørt føre, selvom dethar vært kjørt på rått føre før.

 

Bilen går rent når man kommer oppå turtall (over 3000rpm) selvom det er rått, når man kommer oppå turtall så forsvinner fjuskinga.

 

Har skiftet pluggledninger, fordeler rotor, sjekket fordeleren, tenningen er sjekket og bilen er søkt med VAG-com uten at det ble funnet feil under vag-com sjekken.

 

Det er og blir et mysterium at bilen fjusker når det er rått, men forsvinner når det blir tørt/snøføre d.v.s noen minusgrader.

 

Temperaturen går ikke opp på driftstemperatur under kjøring, kan være noe som forklarer en feil her. Går bare oppå 60 grader, termostaten er skiftet. Temperaturen går opp når man står rolig på tomgang, til 90 grader da kjølevifta starter.

 

Bilen kan stå og hoste selv på tomgang da går turtallet ned til 500rpm, til vanlig uten hosting/fjusking så går den på 800-1000rpm.

 

Vær så snill å hjelpe noen!

 

Mvh.Nesta89/Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ha vært tempføler for motorstyringa om problemet er der hele tiden.

Men har akkurat samme greia på min audi 80 2.0 16v og jeg har byttet det samme som deg +++ men problemet fortsetter i fuktig vær også etter jeg har vasket bilen. Motoren min er totaltoverhalt så er neppe noe galt med motoren, det eneste jeg ikke har byttet er tenningsmodulen, halvgiver og coil.

Det eneste jeg vet om denne feilen er at den ligger i elektronikken og jeg har sett mange forum med problem som ligner på ditt, der er det snakk om problemer med startsperra.

Kan være det er dårlige ledninger fra startsperra og at du må lodde opp på nytt ev bytte startsperra.

 

I et anet forum på denne siden er det besvart:

 

prøvd med tenningsmodulen, den som sitter ved coilen?

bytta den på min just,smalt en del i potta og hadde startvansker.

blei helt topp etter bytte av denne.

på coupen mått jeg bytte fordeler(hallgiver) for å bli kvitt noe av det samme.

 

 

Uansett så skal jeg prøve å bytte tenningsmodulen så kan jeg varsle om bilen min går bedre. Det er i allefall 3 ting å velge mellom: coil, tenningsmodulen og startsperra.

Når han sier fordeler så tenker jeg han mener fordelerlokket, er det sprekker i det så vil du få noe av samme problemet, men halvgiveren har ikke samme oppgave som coil osv, når den er ødelagt så dør bilen ut og du kan få problemer med å starte den igjenn.

Tenningsmodulen er forsovidt lett å bytte og lett å få tak på, ettersom audi bruker samme tenningsmodul på nesten alle bilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ha vært tempføler for motorstyringa om problemet er der hele tiden.

Men har akkurat samme greia på min audi 80 2.0 16v og jeg har byttet det samme som deg +++ men problemet fortsetter i fuktig vær også etter jeg har vasket bilen. Motoren min er totaltoverhalt så er neppe noe galt med motoren, det eneste jeg ikke har byttet er tenningsmodulen, halvgiver og coil.

Det eneste jeg vet om denne feilen er at den ligger i elektronikken og jeg har sett mange forum med problem som ligner på ditt, der er det snakk om problemer med startsperra.

Kan være det er dårlige ledninger fra startsperra og at du må lodde opp på nytt ev bytte startsperra.

 

I et anet forum på denne siden er det besvart:

 

prøvd med tenningsmodulen, den som sitter ved coilen?

bytta den på min just,smalt en del i potta og hadde startvansker.

blei helt topp etter bytte av denne.

på coupen mått jeg bytte fordeler(hallgiver) for å bli kvitt noe av det samme.

 

 

Uansett så skal jeg prøve å bytte tenningsmodulen så kan jeg varsle om bilen min går bedre. Det er i allefall 3 ting å velge mellom: coil, tenningsmodulen og startsperra.

Når han sier fordeler så tenker jeg han mener fordelerlokket, er det sprekker i det så vil du få noe av samme problemet, men halvgiveren har ikke samme oppgave som coil osv, når den er ødelagt så dør bilen ut og du kan få problemer med å starte den igjenn.

Tenningsmodulen er forsovidt lett å bytte og lett å få tak på, ettersom audi bruker samme tenningsmodul på nesten alle bilene sine.

 

 

Takk for svar du! Skal teste ut det jeg! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om coilen er noe som er standart på audi også, om det er noen som har peiling på det så kan de jo svare meg på det.

For jeg inbiler meg at coilen på min 16v er svindyr om det ikke er standard coil.

Ny tenningsmodul for alle audi 80,90 og 100 under 92 modell koste 229,- på biltema.

 

Doh det var jo du som hadde lagt ut den tråden også :p, men prøvde du å bytte ut tenningsmodulen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om coilen er noe som er standart på audi også, om det er noen som har peiling på det så kan de jo svare meg på det.

For jeg inbiler meg at coilen på min 16v er svindyr om det ikke er standard coil.

Ny tenningsmodul for alle audi 80,90 og 100 under 92 modell koste 229,- på biltema.

 

Doh det var jo du som hadde lagt ut den tråden også :p, men prøvde du å bytte ut tenningsmodulen da?

 

 

Hmm, neij har ikke det enda, men jeg bør vel gjøre det. Men kan dette ha med at temperaturen ikke går skikkelig opp til driftstemperatur også?

Hvor sitter denne tenningsmodulen da? Beklager har ikke 100% peiling jeg altså, hehe =)

 

Bilen har i tillegg vært jævlig å starte uten motorvarmer om den har stått mer enn 5-6 timer i -10 grader, d.v.s skikkelig kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp ute å sprayet tenningsmodulen med fuktfjærner og bilen gikk betydelig bedre etter dette. jeg ska i alle fall bytte tenningsmodul i morgen + ta en vag-com test selv.

 

Vet du hvor coilen sitter? coilen og tenningsmodulen sitter rett vesiden av hverandre på toppen av torpedoveggen, det går en tenningsledning fra coilen og over til fordelerlokket, det skal være utrolig lett å finne den.

 

Du som har tatt Vag-com test og ikke funnet noen feil burde ha det meste i orden egentli. Du får jo opp temperaturen på viseren så jeg tror egentli at tempføleren er ok, men det kan hende at det er noe galt med kaldstartdysa slik at du får problemer når det er kaldt, rett og slett for at kaldstartdysa ikke åpner seg.

 

Jeg hadde problemer med tempføleren men det var når det ble varmere i været for da druknet den i bensin, noe jeg tenker over nå kan ha skyltes samme problemet jeg har nå. For jeg tror egentli jeg har byttet ut deler i fleng men det har aldri blitt noe bedre, så alt vondt i denne verdnen kan faktisk skyldes av en liten tenningsmodul som koster 229,- på biltema eller coilen.

For problemet kommer å går ikke sant? er bilen tørr og har stått inne så går det bra, er det drittvær så går det jævlig.

Du som har 2 biler burde prøve å sette over coil og tenningsmodulen over på den andre bilen din og se om det blir bedre da, så sier du i fra til meg om det ble bedre da du byttet coilen. Jeg bytter i alle fall tenningsmodulen i morgen så får vi snakkes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest på litt flere av inleggene dine, ser du har byttet tempføler for motorstyringa, da kan det godt hende at du børr bytte termobryteren for radiatorvifta om radiatorvifta står på hele tiden.

Det er 2 termobrytere for viftene, en som står i radiatoren og en som står på toppen, om radiator vifta står på hele tiden bør du koble ut en og en termobryter til vifta stopper.

Det er ikke mye anet en viftene som styrer temperaturen, så enten så står vifta på hele tiden eller så får du feil verdier i instrumentpanelet. Termostaten har du jo byttet så ser bort fra den også da.

 

Jeg tror faktisk du har akkurat samme problemet som meg, og det er enten tenningsmodulen coilen eller startsperra som herjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest på litt flere av inleggene dine, ser du har byttet tempføler for motorstyringa, da kan det godt hende at du børr bytte termobryteren for radiatorvifta om radiatorvifta står på hele tiden.

Det er 2 termobrytere for viftene, en som står i radiatoren og en som står på toppen, om radiator vifta står på hele tiden bør du koble ut en og en termobryter til vifta stopper.

Det er ikke mye anet en viftene som styrer temperaturen, så enten så står vifta på hele tiden eller så får du feil verdier i instrumentpanelet. Termostaten har du jo byttet så ser bort fra den også da.

 

Jeg tror faktisk du har akkurat samme problemet som meg, og det er enten tenningsmodulen coilen eller startsperra som herjer.

 

 

Vifta går ikke hele tiden og føleren på vifta er skiftet akkurat p.g.a det.

 

Ja, problemet forsvinner selv bare jeg svinger oppover mot fjellet der det er skikkelig snøføre, ikke vått. Problemet kommer og går ja. Men fjuskinga gir seg når man kommer over 2,5k-3k rpm.

 

Takk for hjelp ja.Skal finne utav det. Jeg har forresten ikke 2 biler. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok bestilt ny tenningsmodul i dag jeg ettersom biltema har feil type. Får se på torsdagen om det blir noe bedre da.

Det er litt rart om det er startsperra som er gåen når dette skjer når du kommer i feil klima, så tror egentli vi er på rett vei nå. Tviler litt på at det er coilen også for den ryker helt når den først ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok bestilt ny tenningsmodul i dag jeg ettersom biltema har feil type. Får se på torsdagen om det blir noe bedre da.

Det er litt rart om det er startsperra som er gåen når dette skjer når du kommer i feil klima, så tror egentli vi er på rett vei nå. Tviler litt på at det er coilen også for den ryker helt når den først ryker.

 

 

Takk for mye god help Kicke!=) Venter spent til torsdag, da det virker som vi har akkurat det samme problemet, med de samme symptomene.

Hvor bestilte du tenningsmodul? evnt. pris der?

 

Coilen min er ihvertfall i orden, da jeg har testet fra en med samme motor uten hell. Kan ikke si 100% sikkert, men nokså sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte gjennom hellanor, min bil hadde avikende tenningsmodul som selvfølgelig kostet 1700,-.

Det er mulig de har tenningsmodul til din bil på biltema.

Kan du oppgi hvor stor motoren din er i kw?

Ser at 10ventileren har 3 forskjellige tenningsmoduler :P,

anbefaler deg å skru den av å finne orginal delenr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NG motor 2.3E 100kw.

 

Ok var den som hadde 3 forskjellige tenningsmoduler det.

Eller en av dem var en utgått vare da med over gang til en anen utgått vare :p så du har 2 å velge i.

Du finner info på denne siden: http://ecat-online.bosch.de/toc/no/0000LYW0FubrCXzrPitpLr8UsGo:-1.srv?view=VIndexFramesetJsp

 

Men en anen ting jeg kom til å tenke på var å spraye alle kontaktene osv med kontaktspray for å se om det blir noe bedre da, kan jo være det er dårlig ledning til halvgiver, coil eller tenningsmodulen å vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på tråden da jeg har en 2.0E ABK motor med samme sympton. Litt kaldt eller litt fuktig ute = garantert startvansker.

Bilen tenner, går skikkelig dårlig og får ikke turtall, hoster og låter og dør. Starter gang nr to, ingen problem!

 

Har byttet termostat, fordeler (hele fordeleren, ikke bare lokk og rotor), alt av tenningsdetaljer uten coil og tenningsmodul, byttet kaldstartdyse, testet ok. Men det er nok ikke tenningsmodulen heller tror jeg altså...

Det må ha noe med forholdet med kald motor og luft = ECU problem?

Jeg har omlodded releet for ECUen som sitter under dashen uten hell.

Skal bytte kamrem til mandag, godt at vårherre strøk med så jeg får fridag :D

Skal i samme slengen gå over alt av slanger og bytte de.

Noe sier meg at det er noe som ikke er tett og motor og plugger blir råe.

 

//Hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår