Gå til innhold

Hvordan stille tenninga (step-by-step)

alexpea

Anbefalte innlegg

Dette gjelder for Ford Sierra 2.0L 1987

(Vet ikke om samme går for andre)

Jeg har lagd et forslag til hvordan å stille tenninga foregår. Jeg har aldri gjort det selv før, og lurer derfor på om jeg har nogenlunde rett framgangsmåte (ut i fra det jeg har lest):

1. Tomgangen MÅ være perfekt innstillt før man stiller tenninga.

2. Kjør motoren varm

3. Hold den i ca 2000rpm i et par minutter, og så slå av motoren.

4. Koble ut throttle sensor (gass sensor) og løsne skruene inni fordeleren som holder den fast. (Ligger under et plastdeksel - 3stk stjerneskruer)

5. Start bilen igjen. Gi et par drag til ca 2000-3000rpm for å komme i modus.

6. Hold tenningslampa over og se at pinnen treffer rett punkt når lyset tenner. Lyset tenner hver gang sylinder 1 får tenning, og da skal pinnen stå på 8 graders fortenning.

7. Vri på fordeleren for å endre fortenninga.

Noen spørsmål etterpå som jeg lurer på:

A. Er det 8 grader jeg skal ha?

B. Skal vakumslangen av?

C. Hvordan stiller jeg tomgangen? Går det an å bruke tenningslampe for dette? Altså, å måle rpm mens man skrur på tomgangs-skruen.

D. Er det rett forklart i punkt 4?

Kom med innspill!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 4 er slik cossiemk1 beskrev. Vacuumslangen skal av ja. Har du forgassermotor, stiller du tenninga på en liten skru der. Er det Innsprut du har, er jeg litt usikker. Men går an å bruke tenningslampe for å justere tenning.. Er da mye dyrere for ei slik tenningslampe, enn for ei som bare er til tenning.

Den pinnen du skal lyse på med lampa er på veiva og ikke fordeleren om du har skjønt det. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 4 er slik cossiemk1 beskrev. Vacuumslangen skal av ja. Har du forgassermotor, stiller du tenninga på en liten skru der. Er det Innsprut du har, er jeg litt usikker. Men går an å bruke tenningslampe for å justere tenning.. Er da mye dyrere for ei slik tenningslampe, enn for ei som bare er til tenning.

Den pinnen du skal lyse på med lampa er på veiva og ikke fordeleren om du har skjønt det. :)

Hehe, tenningslampe er tenningslampe, uanset om det er forgasser eller injection.. ;)

Tomgangen derimot, stiller du på en liten skrue nede på forgasseren (skrue med fjær rundt), på injection så sitter skruen der hvor gassvaieren går innpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider