matsby Skrevet Mars 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2008 hei :) er heilt ny her så håper dere kan hjelpe meg med denne her. hveit ikke om den er postet på rett sted men det kan admin fikse i senere tid. det eg lurte på. hvordan funker ein bilmotor/ hvordan trimme den? håper det er noen her som har noen nyttige linker osv mvh matsby:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2008 HowStuffWorks - Learn how Everything Works! er ei fin side.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mars 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 det hele handler om å øke fyllinga av sylinderne mest mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mars 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 Før du lærer om trimming bør du vite hovedprinsippene. Kort fortalt så har man selve motorblokka som forbrenner bensinen. Motorblokka er via drivverk koblet til hjulene som snurrer rundt paralellt med drivverket. På motorblokka sitter det en girkasse som endrer utvekslingen og momentet som overføres til hjulene, det fungerer akkurat som når du sykkler. I motoren er det forbrenningskammere der bensinen blir antennt. Når bensinen antennes skaper det energi som driver komponentene i motoren rundt. Det finnes forskjellige typer motorer, noen har stempler som beveger seg opp og ned i sylindere, mens andre har rotorer (avrundede trekanter)som beveger seg i kammere som er oval-aktige. Felles for alle motorer er at de har arbeidstakter. Taktene går ut på å forsyne motoren med bensinmix (bensin og luft), komprimere det, antenne det og til slutt blåse ut den forbrennte bensinmixen før den begynner på nytt. Antall takter varierer. Den vanligste motoren er en firetakters motor der alle oppgavene utføres etter nevnt rekkefølge i hver sylinder. De vanligste motorene er fire sylindret rekke-motor(R4), R6, V6, V8 og V12. V-motorer brukes helst i biler og fartøy for å utnytte plassen i motor-rommet best mulig hvis man er ute etter å ha mange sylindere og samtidig holde vekten av motoren så langt nede som mulig. Å ha mange sylindere er en fordel siden da får man et gjevnt og sterkt drag kontra et mer ugjevnt og svakere drag med færre sylindere. Selve konstruksjonen av motoren er også forskjellig etter hvilken type motor det er. Det er også forskjellige "modeller" av motorene. Disse er utformet etter sylinderenes posisjon. De vanligste stempelmotorene er rekkemotorer der sylinderene(forbrenningskammerene) står på rekke, en V-motor ser ut som en V og sylinderene står skrått oppover. Det er også boksermotorer som er skjeldnere. Disse er skjeldne for tiden. Det er helst BMW som bruker disse motorene i motorsyklene sine. Bokser-motoren er ganske lik som V-motoren, men sylinderene står 45 grader rett ut. Hvis du søker opp: firetakt motor totakt motor ...vil du nok bli litt klokere. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsby Skrevet Mars 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 takk for svar :) men det eg mente med "hvordan trime ein bilmotor" er hva er det som må byttest for og fks få turbo elns? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rioi Skrevet Mars 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 Det kommer jo helt ann på hvilken motor du har, og hvor mye ladetrykk du skal ha. Jeg tar utgangspunkt i en rekkemotor. De fleste sugemotorer har for høy kompresjon til å ha mye ladetrykk. Kompresjonen i motoren kan senkes ved å sette på lavere stempler eventuellt dreie ned de som allerede er der. Du kan også sette på en tykkere toppakning. Det du også trenger er et grenrør som passer til turbo, rør fra turboen til innsuget, kanskje en intercooler og ny downpipe(altså det røret eksosen går ned under bilen gjennom). Er du uheldig så er det ikke sikkert innsprutet ditt (hvis du har innsprut i det heletatt) takler effektøkningen. DVS at motoren ikke får nok bensin som resulterer i havarert motor. Anbefaler deg å sjekke ut prosjekttråder og sånt her på forumet så du får se litt hvordan trimming fungerer. Prisen på bygget øker somregel proposjonellt med effektuttaket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Racing_Lars Skrevet Mars 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2008 her står det litt forklart om hvordan man monterer turbo ihvertfall: http://www.desire4photo.com/cars/turbo_guide.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.