Gå til innhold

Oljetrykklampen tar lang tid på å slukke - ABK 2.0E

Ranger emnet


|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Oljetrykklapen på min Audi B4 2.0E ABK med 219k på telleren lyser ofte 3-5 sek etter start.

Er dette normalt?

Dessuten om jeg kjører i bakken inn mot huset mitt og kjører over en domp (så bilen skumper) så blinker lyset som om det skulle vært lite olje på bilen.

Det er korrekt mengde olje av typen 5W-40 på bilen.

 

Bilen er tungstartet når den er kaldt, og er også preget av endel ventiltikking om morgenen, akkurat som løfterene ikke har nok trykk eller nok olje.

 

//LLR

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du bytta oljefilter?

 

Virkemåten til et ojlefilter:

Oljen kommer inn til filteret der filteret renser oljen for støv osv. Men om du lar oljefilteret stå på for lenge uten at du bytter det ut så vil det bli tett, og når filteret blir for tett og det blir for høyt trykk mot filteret så åpner en baypass ventil seg, når denne ventilen åpner seg så går all oljen ufiltrert gjennom hele systemet.

Når dette skjer så får du mye "støv" som havner opp i bunnpanna og går gjennom systemet gang på gang og ødelegger mer og mer.

 

Virkemåten til ei oljepumpe:

Oljepumpa sitter innenfor bunnpanna og styres av det drevet på registerreima som er mellom veiva og kammen.

Inne i oljepumpa sitter det 2 tannhjul som presser oljen oppover i motoren, denne pumpa lager altså et oljetykk.

På denne pumpa går det et rør ned til bunnpanna med ei sil på seg som fjærner de største støvkornene, om det kommer for mye støv på sila og fester seg så vil oljepumpa bli tett, og om disse støv kornene går igjennom sila så sliter de ut tannhjulene over tid, begge deler resulterer i lavt oljetrykk.

 

Virkemåten til oljetrykksmåleren:

Den har i oppgave å måle tykket på oljen.

Om trykket blir for lavt, som skyldes feks. tett sil, utslitte tannhjul eller lav mengde olje, så vil oljelampa lyse og det vil pipe på kritisk nivå.

Når du har lav mendgde med olje så vil det komme noe luft inn i pumpa som danner lavere trykk, dette kan du også få når du skvulper oljen når du kjører over en hump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår