NanoC Skrevet Mars 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 Det finnes ulike typer klarlakk på bilene. Det finnes SPIES HECKER, SIKKENS, GLASURIT OG GLASSO, for å nevne noen. Men er det noen som vet forskjellen på disse klarlakkene? Da tenker jeg først og fremst på hvor motstandsdyktig de er i forhold til riper og steinsprut. Er det ikke slik: Hard lakk = God mot riper, men dårlig mot steinsprut Myk Lakk = Dårlig mot riper, men god mot steinsprut Arrester meg hvis jeg har feil. Noen som kan dette? Greit å vite i forhold til hvilken lakkrens/pads man bør bruke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
honnings88 Skrevet Mars 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 Har ikke så god greie på det men tyske biler har ekstremt hard lakk. Har polert en del tyske biler den siste tiden og de er lite plaget med riper. Men ser det er fryktelig mye steinsprut skader i frontfanger og panser. Så kanskje som du sier at det har en negativ effekt med hard klarlakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tandis1 Skrevet Mars 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 Stemmer ca det ja.. Vet ikke hvor stor forskjell det er mellom de forskjellige produsentene. Men de har jo også tilsett midler for å gjøre den hardere.. Mercedes krever det blant annet. Svenske biler er vel ganske harde i klarlakken. Hard tåler jo mer, og tar sikkert av seg endel steinsprut, men når det kommer kommer det vel helst mer.. Mens den myke dytter steinen ut igjen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cosw Skrevet Mars 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2008 Her er litt om lakken min, den er vel ganske lik de andre typene: 2K CeramiClear™ klarlakk – en verdenspremiere fra PPG Industries I slutten av 2003 kunne DaimlerChrysler (DC) offentliggjøre detaljer om sitt siste gjennombrudd: "Mercedes-Benz’ verdenspremiere for den nye klarlakken med nanopartikler". CeramiClear er den første 2K original- og bilreparasjonsklarlakk som benytter nanopartikkelteknologien i det avsluttende lakklaget. Dette patenterte teknologiske gjennombruddet, som er utviklet av PPG Industries (PPG), ble oppnådd ved å kombinere flere unike konstruksjonsprinsipper. Både organisk og uorganisk kjemi kombineres for å skape en avsluttende finish som er motstandsdyktig mot den typen riper som oppstår etter flere bilvasker. Omfattende feltstudier i både Nord-Amerika og Europa har vist at CeramiClear-lakken er mer motstandsdyktig mot bl.a. riper som oppstår i vaskehaller, enn standard klarlakker. CeramiClear-teknologien består av en kombinasjon av polyolsiloksan og silikananopartikler, og egner seg til en rekke forskjellige påføringsmetoder, som f.eks. 1K-, 2K-, UV- og doble herdesystemer. Polyolsiloksan inngår i ovnstørkingsfasen og skaper en tett fornetting i lakkens overflate, slik at den blir mer motstandsdyktig mot krakelering forårsaket av varme- og miljøpåvirkninger. Silikananopartiklene gir en keramikklignende ripefast overflate på en unik organisk klarlakkmatrise, som igjen gir fremragende motstandsdyktighet mot kjemikalier. Måling av ripefastheten, med f.eks. Amtec Kistler og Crockmeter, viser at CeramiClear-klarlakken gir den beste totale motstandsdyktighet mot skader. CeramiClear-systemet er svært fleksibelt og kan optimaliseres for bruk sammen med forskjellige lakkteknologier. I tillegg til en fremragende ripefasthet oppfyller CeramicClear-teknologien også andre krav som stilles til billakker, som f.eks. motstandsdyktighet mot kjemikalier og steinsprut. 2K CeramiClear-teknologien ble utviklet av DaimlerChrysler (DC) i samarbeid med PPG`s lakkspesialister, og førte raskt til full implementering av produktet på DC`s fabrikker i Sindelfingen og Bremen i Tyskland. CeramiClear-lakker påføres i dag med standard utstyr og prosesser. På grunn av lakkens høye ripefasthet har DC innført spesielle slipe- og poleringsprosedyrer, slik at materialet kan poleres på samlebåndet. Ytterligere forbedringer av CeramiClear-klarlakkens påføring ved reparasjoner på ettermarkedet har ført til en reduksjon i herdetiden til 30 minutter ved 60 °C – en halvering fra tidligere. Generasjon 2 av produktet er utviklet og befinner seg allerede på godkjenningsstadiet hos DC. Formålet med dette er å gjøre lakken enda mer motstandsdyktig mot riper og kjemikalier. 2K CeramiClear vant 2003 PACE-prisen, som utdeles av Automotive News og Cap Gemini Ernst and Young, som et av de mest nyskapende produktene utviklet i 2003 av den internasjonale billeverandørindustrien. Siter 2007 E klasse Obsidiansort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NanoC Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2008 Har ikke så god greie på det men tyske biler har ekstremt hard lakk. Har polert en del tyske biler den siste tiden og de er lite plaget med riper. Men ser det er fryktelig mye steinsprut skader i frontfanger og panser. Så kanskje som du sier at det har en negativ effekt med hard klarlakk. Jeg har behandlet en del VW.. Den siste jeg jobbet på, en Caravelle, syns jeg hadde veldig myk lakk. Kjørte over Inducare No.1 som en mild lakkrens, og brukte den mykeste puta. Laget ekstreme kjørespor. Jeg brukte en roterende maskin og svak styrke. Men gikk så over bilen med det samme produktet for hånd. Og det funka bra det! Men for å si det sånn. Glad jeg ikke gikk for ullpute og hard lakkrens først;);) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pirex Skrevet Mars 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2008 Da må det være noe spesielt med den caravelen. Alle vw jeg har polert har det vært hardklarlakk. For å ikke snakke om Audi! Siter Audi Allroad Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tandis1 Skrevet Mars 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2008 Jeg har behandlet en del VW.. Den siste jeg jobbet på, en Caravelle, syns jeg hadde veldig myk lakk. Kjørte over Inducare No.1 som en mild lakkrens, og brukte den mykeste puta. Laget ekstreme kjørespor. Jeg brukte en roterende maskin og svak styrke. Men gikk så over bilen med det samme produktet for hånd. Og det funka bra det! Men for å si det sånn. Glad jeg ikke gikk for ullpute og hard lakkrens først;);) Orginallakk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
honnings88 Skrevet Mars 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2008 Leide caravelle av det nye karroseriet i vinterferien. Syntes heller ikke lakken virket særlig hard. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NanoC Skrevet Mars 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2008 Orginallakk? ja det må det ha vært. Var en relativt ny Caravelle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Mars 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2008 ja det må det ha vært. Var en relativt ny Caravelle Trenger ikke være original lakken på den for det, er faktisk ganske menge som blir omlakkert pga div omstendigheter, har selv hatt inne mange nye biler som har vært omlakkert, før dei kommer frem til forhandleren Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mars 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2008 Er jo ikke sikkert alle merker i Tyskland har hardklarlakk som dere kaller det. F.eks. Porche og Opel Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.