Gå til innhold

Strømtap av Omega-A '87.

Ranger emnet

Wikan

Anbefalte innlegg

Irriterer meg grenesløst over Omegaen min som nylig har bestemt seg for å tappe batteriet for strøm. Var på verksted og fikk fiksa bremsene samt delvis ordnet bensinmåleren. I tillegg installerte jeg en stereo i Januar. Kablene var litt dårlig skøyta, så ordna litt på det nå nylig.

Først trodde jeg at batteriet ikke fikk lading, og bestemte meg for å skifte spenningsregulator. Riktignok var den gamle gåen, og med ny regulator lader batteriet normalt. Riktignok var ikke dette løsningen på problemet. Batteriet er fremdeles tomt om morran når jeg skal på jobb.

Kjøpte meg så en testlampe, og det viste seg at noe på kursen til kupélys/stereo trakk strøm. Tok ut sikringa og testlampa ble slukket.

Da skulle det ikke være noe problem eller? Joda, til tross for at jeg lader batteriet fullt, så er det like tomt etter noen dager..

Noen forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som den nye stereoen er problemet, hvis batteriet funket fint før. Det er jo også ett spor at hvis du tok ut sikringen til stereoen, og da sluttet tappingen av batteriet at det er der problemet ligger da. Hvordan reparerte du kablene?

Se at ikke noen av kablene kommer borti gods (metall) på bilen, slikt at strømmen blir jordet vekk.

Har du målt batteriet? Man kan måle strømmen på batteriet med ett multimeter (tror det heter det).

Jeg har forresten hørt at hvis ett batteri blir helt tom for strøm, er det så og si ødelagt. Vil ikke kunne holde på nok strøm:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer hanskerommet ditt? Blir lyset inne i hanskerommet slukket når det lukkes? Eller i bagasjerommet, slukker lyset der?

Jeg har vært borti dette problemet før, og da var det lyset i hanskerommet. Er bare en 5V pære, men tappet nok av batteriet til at bilen ikke startet, og når man prøvde å start tappet man bare siste resten av batteriet.

Bør sjekke alle slike strømkilder. Faktisk sjekke, og ikke regne med at ting funker:) (sier av erfaring)

Hvordan reparerte du kablene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når testlampa er slukket, så kan jeg ikke forstå at noe kan trekke strøm. Uansett så ladet jeg batteriet fullt i går kveld, og i dag morges var batteriet tappet en god del (fra 3,6 V til 2,7 V) og da hadde jeg koblet av minuspolen. Fikk testa batteriet og det viste seg at ei celle ikke var optimal. Så jeg kjøpte nytt batteri, og problemet er tilsynelatende fikset.

Men takk for tipsene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider