Gå til innhold

Overhaling/restaurering av felger!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker jeg skal restaurere felgene på BMW'en min før sommeren. Nå har jeg fått et tips om en som kanskje kan fikse syredypping og pulverlakkering...

Men jeg tror det blir litt for mye bry, trenger kun lakk på fronten slik at jeg slipper å venge av dekkene.

Felgene er noen 5 eika Hamann felger med brei kant. De har vert små lakkert før ser det ut som, men de har ikke hatt klarlakk på ser det ut som.

Så hvordan skal jeg gå frem viss jeg skal få desse pene? Jeg har litt bakgrunn med sparkling og lakkering (boks).

Skal jeg matte dem ned, sparkle såra (stål sparkel??) og levere de til lakk eller må de pusses helt ned?

Går det an å lakkere med vannbasert lakk over den lakken som er der allerde?

Fargen skal være ca. den samme. Om dere ikke har noen andre forslag? Kunne kanskje vert litt mørkere grå enn de er nå.

Håper på et par gode svar her:)

Fant ikke noe bedre bilde i farten....:(

M348.jpg

M323.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lakkert mange felger til nå, hver sommer skal jo folk ha lakkert felgene sine :)

Er som alle andre lakkeringer, der hvor det er steinsprang eller hakk/andre skavanker må det pusses ut, der hvor lakken på felgene er fin er det bare å matte ned.

Happy painting! :)

Edit:

Glemte en ting, selv bruker jeg syregrunning eller epoxygrunning som isolator mellom den gamle og den nye lakken. Lakkerer felgene med vanlig vannbasert billakk

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Skal du høyglanspolere kantene? Nå skyter jeg litt i blinde, men da er det vel bare å pusse MYE med veldi fint papir også polere som en gal? Skal vel ikke være noe som helst klarlakk vist du skal høyglanspolere noe.. Vist jeg skjønte spørsmålet ditt rett da :)

Det som du skal lakke, senter og eventuelt annet kan du allefall bare bruke helt vanlig klarlakk på.

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Right! Nå har jeg hatt felgen med på jobb som sakt og holdt på å pussa. Ser meg ferdig med senteret på denne felgen nå, håper ikke de andre er så veldig mye verre!

Tenkte kanskje å høre om han kunne pensle Hamman Motorsport logoen i bilen's farge før han legger klarlakk på. Har en liten skvett med lakk som jeg fikk med når jeg kjøpte bilen ser du!

Testa med litt Autosol på et lite felt der nederst

M3195.jpg

M3196.jpg

M3197.jpg

Og slik ser den ut nå:

M3198.jpg

M3199.jpg

M3200.jpg

M3201.jpg

M3202.jpg

M3203.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du høyglanspolere kantene? Nå skyter jeg litt i blinde, men da er det vel bare å pusse MYE med veldi fint papir også polere som en gal? Skal vel ikke være noe som helst klarlakk vist du skal høyglanspolere noe.. Vist jeg skjønte spørsmålet ditt rett da :)

Det som du skal lakke, senter og eventuelt annet kan du allefall bare bruke helt vanlig klarlakk på.

Kommer til å pusse med 400-600- vått 1200 og vått 2000 og så polere.. Må jo ha klarlakk over, viss ikke eirer jo aluminiumen! Alle felger med polert alu kant har jo klarlakk over, det er vel de i rustfritt som ikke har det mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu felger har klarlakk på kanten ja :P Mine hadde nå værtfall det siden de fort blir blass å mørkere,osv osv uten. Gasolin.no har klarlakk til felgene dine :D Klarlakk for bart metall [10200] - 182,00kr : Gasolin.no, Spesialverktøy for entusiaster!

Kunne polert kanten med dette polerings midlet hvis du ikke vil lakke kanten, er jo ikke noe problem å polere felgene 1 gang i måneden. Gjør du sikkert uansett. Aluminiumspolish [V130] - 150,00kr : Gasolin.no, Spesialverktøy for entusiaster!

MVH Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal du nokk ha klarlakk over, bare bestandi levd i oppfatningen om høyglanspolerte overflater av en eller annen grunn var uten klarlakk. Sikkert bare hørt det angående rustfritt en gang og aldri tenkt mer over at alu eirer.

Man lærer så lenge man lever er det vel noe som heter :)

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu felger har klarlakk på kanten ja :P Mine hadde nå værtfall det siden de fort blir blass å mørkere,osv osv uten. Gasolin.no har klarlakk til felgene dine :D Klarlakk for bart metall [10200] - 182,00kr : Gasolin.no, Spesialverktøy for entusiaster!

Kunne polert kanten med dette polerings midlet hvis du ikke vil lakke kanten, er jo ikke noe problem å polere felgene 1 gang i måneden. Gjør du sikkert uansett. Aluminiumspolish [V130] - 150,00kr : Gasolin.no, Spesialverktøy for entusiaster!

MVH Joachim

Tror du har misfortått saken her, det er ikke snakk om noe garasje lakkering med boks her. Skal levere de til proff lakkering på lokal Esso stasjon! Trenger ikke akuratt fortelle han hva han skal bruke og ikke av middler.

Ok, da skal du nokk ha klarlakk over, bare bestandi levd i oppfatningen om høyglanspolerte overflater av en eller annen grunn var uten klarlakk. Sikkert bare hørt det angående rustfritt en gang og aldri tenkt mer over at alu eirer.

Man lærer så lenge man lever er det vel noe som heter

Har ombestemt med angående høyglans poleringen, går heller for blank men "matt" finish. Noe sånnt som det er på de felgene som sitter på Volvoen min.

Volvo752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...