Gå til innhold

Kobling

Ranger emnet

EivindToyota

Anbefalte innlegg

enkel eller dobbelspole på elementene? enkelt spole på 4ohm pr. element så er det bare og koble sammen og montere på, og håpe det funker. er det dobble spoler på 4ohm hver sliter du litt, da monoblokka neppe er stabil ned til 1ohm, er det dobble spoler på 2ohm, så får du det til og funke med og seriekoble ett og ett element, får så og paralell koble de til forsterkeren

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes, hvis du ikke har kjøpt elementer allt, at du skal nøye deg med ett element. Dette pga lyden. Men er det mer en estetisk sak så må du for all del kjøpe to, men med tanke på at den relativt beskjedene forsterkern skal dra det hele vil du ikke få noe lyd igjen får å henge på to elementer.

Det er min teori. Kan være de lærde mener noe annet, men sånn ser jeg det. *flame shield up 85%*

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å koble bilstereo er jo en enkel sak da, og er noe absolutt han bør prøve selv med litt veiledning fra oss.

Så lenge han har en sikring på strøm kabelen foran(som er dimensjonert i forhold til tykkelsen på kabelen) så er det veldig liten sjangs for at noe skal brenne i hvertfall =P

Værste som kan skje med feil kobling bak er at subbene ryker og at en sikring på forsterkeren ryker(regner med at det er en såpass bra forstereker at den har sikring på utgangene for å forhindre at en kortsluttning tar knekken på forsterekeren med tanke på at den kostet 2000).

Men med dobbelt spole på 4ohm betyr ikke det at han kan velge selv hvilke spoler han skal koble de opp på?

altså han kan velge å bare bruke en spole på hver hvis han vil?

I så fall er det jo lett å få den i 4 ohm, bare paralellkobler hver av subbene(spolene på hver sub altså) og deretter kobler disse 2 i serie med hverandre. da vil det dermed bli 4ohm til sammen når hver sub blir på 2ohm og de deretter blir koblet i serie.

Kan godt lage en tegning for deg om du ikke skjønte noe nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på trådstarter ;)

Men hvem skal du skylde på hvis bilen brenner da??

Poenget er at en som ikke skjønner noe av bilstereo, ikke bør koble selv ;)

:doh sorry.... hihi, blei litt selvoptatt:happyhappy:

men ikke kom her og fortell meg att ikke gnistspruten har stått i garasjen hos samtlige av norske bilstereoentusiaster en eller annen gang. Dette er en velkjent og velprøvd måte å lære på... den heter THE HARD WAY. Og hvis han får hjelp av en kammerat eller noe som har gjort detta før så tenker jeg han får det til. Det er ikke rocket science.

Personlig har jeg aldri hørt om en bil som har brent opp pga anlegget. Og en skal provosere ganske hardt får å få det til trur jeg. Men det er klart hvis du sveiser fast forsterkerrack med pinner i bensintanken så kan det jo være du får en reaksjon.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider