Gå til innhold

Bytte kamrem Audi 80 ABK 2.0E

Ranger emnet

|Hitman

Anbefalte innlegg

For deg som ikke har gjort det før så vil jeg anbefale å skru av hele fronten på bilen (grill fanger radiator osv) dette for å se hva du driver med.

Så må du av med remhjulene (remhjulene som driver vannpumpa, servo og dynamoen) som står på veiva for å kunne skru av dekselet til regreima.

Når du har plukket av alt dette så ser du at det er en skrue som sitter på drevet til veiva, du ser også at det er en stor pil på topplokkdekselet og en pil på kamdrevet.

Disse pilene skal peke mot hverandre, for å få dette til må du sette bilen i fri og vri skruen på veiva med klokka til pilene peker nøyaktig mot hverandre. Derreter setter du bilen i gir igjenn og drar opp brekket, dette for at du "egentli" skal slippe at veivdrevet skal røre noe på seg.

Det er mulig det er en pil på drevet til oljepumpa di også den skal samtidlig peke mot motoren, om du ikke har pil på denne så merker du av på drevet og på motoren hvor den skal stå for sikkerhetsskyld. "Om fordeleren din sitter på baksiden av kamakselen på samme linje som kamdrevet så trenger du ikke å bry deg om dette, men om fordeleren står en anen plass så må dette gjøres nøyaktig, ettersom det er dette drevet som styrer tenninga di."

Du merker av på drevet og på blokka sån at du tydelig kan se at merkene er på linje.

Så gjør du det samme på drevet til veiva, men det er mulig at det er en pil på reimhjulet, så for å få dette mest nøyaktig så kan du ev. sette på reimhjulene og merke av der.

Derreter skrur du av strammehjulet og tar av reima.

Så setter du på den nye reima, begynn med å legge den over drevet til veiva for å få den på plass, så strammer du og legger den over drevet til oljepumpa og så til kammakselen.

Så setter du på strammehjulet slik at det er litt løst, nå trenger du ei seegering tang til å stramme reima.

Den setter du i strammehjulet og vrir til reima er stram og skrur til skruen på strammehjulet så det sitter godt, det skal ikke være mye slakke på regreima.

Derreter går du over og ser om alle pungtene stemmer overens, om de ikke stemmer så må du gjøre det på nytt.

Om de stemmer så er det bare å skru av remhjulene og sette alt sammen slik du tok det av.

Men uansett så mener jeg at det er andre tråder om hvordan man bytter regreim med bilder i dette forumet, disse bildene viser godt hvordan det skal gjøres og anbefaler deg å lete opp disse bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb. Neida det er gjort før, men med BMW og det var en smooth sak bortsett fra at radiatoren måtte av :S

Eneste jeg lurte på var om jeg trengte noen spesialverktøy eller om det var noe å passe opp for egentlig, da jeg endelig har fått mitt egen garasje og ikke har tilgang til alt verktøyet til papps ;-)

Takker!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb. Neida det er gjort før, men med BMW og det var en smooth sak bortsett fra at radiatoren måtte av :S

Eneste jeg lurte på var om jeg trengte noen spesialverktøy eller om det var noe å passe opp for egentlig, da jeg endelig har fått mitt egen garasje og ikke har tilgang til alt verktøyet til papps ;-)

Takker!

Det er bare den seegering tanga du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider