Gå til innhold

MASSE blå røyk, finner ikke feilen

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Jeg har et lite problem med ft'n min:

Nyhona blokk

Nye stempler og stempelringer

plana topp (531)

 

Turboen var dårlig, men ville se hor lenge den holdt. Den holdt ikke lenge :P kjøpte ny turbo og monterte den istad.

Kjørte en liten tur og syntes den røykt mye.

kjørte ned i gården, stoppa bilen, starta den igjen og rusa 1 gang: røyk så jeg så nesten ikke garasjen.

 

Ryker ikke svart, men no sånn lyseblått, ikke dirrekte blått.

 

Jeg tenkte da at siden ventiler osv er eneste jeg ikke har gjort noe med "skal" feilen ligge der.

Tok en komptest og kinna 10 "kinn" på hver sylinder så det er nok i allefall:

Sylinder 1: 6,5kg

Sylinder 2: 6,5kg

Sylinder 3: 7,5kg

Sylinder 4: 10kg

 

Jaja.. får se hvordan det ser ut da.. Plukka av toppen!

Sylinderveggene er helt strøkne.

 

La toppen på huet og la vann i kammer 1 og 3 (med tennpluggen i)

Når jeg blåste med JÆVLI trøkk rett opp på ventilene så pipla det såvidt luft gjennom. Altså er toppen også ok.

Toppakningen så helt strøken ut, og så ikke ut som den hadde lekki noe sted!

 

Det var LITE olje på motoren når jeg stoppa den i gården her istad. Fyllte på 2-3 liter! :S

Kjørte på 0.6 med den gamle turbon og 0.2 med den nye. (kjørte bare i 20 minutter istad, og kjørte i kanskje 1,5-2 timer med den gamle turbo'n)

 

Noen som har noen forslag eller råd?

Litt rådvill her nå! =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan være noe kverna sier.. hvis du hadde oljelekkasje på eksossiden av turboen, kan det være at olja henger igjen i eksosanlegget.

 

Rart den skulle bruke såpass med olje ihvertfall. Fylte du full tank med olje ved bytte av turbo?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg glemte å peile olje før jeg bytta turbo! =/

Men syntes det røyk en god del mer når jeg stoppa i gården enn når jeg var ute og kjørte!

 

Men olje i ic er greit nok, men hvordan vil dere forklare mongo-komp? :S (KAN selvsagt være at jeg ikke har fått inn komp-testern skikkelig, men da er det rart at 1&2 var like =/)

Noen flere som har lure forslag? :)

Får pelle av ic og se hvordan den er inni! :) Snø igjen her, så kan sette den på hue der og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med veivhusventilasjon? er den i orden?

 

Det aner jeg ikke.. =/ det ryker av slangen som står på den svarte boksen i allefall...!?

 

Litt lav komp. på syl. 1 og 2 selv om den er lik.

 

Du har byttet ringer ser jeg.

 

Komp. og skrapering er montert rette veien!?

 

Monterte ikke ringene jeg! De stod på stemplene når jeg fikk dem..

MEN... jeg trur jeg har montert stemplene feil vei! =/ monterte de med pilene fremover! Dette er visstnok feil!? (hvor i hælvete er logikken i at pilene skal peke bakover?? =/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilene skal peke fremover ja.. :)

 

Ringene skal jo monter så så mange grader over hverandre. Ihvertfall etter boka.. :p

 

jeg fordelte åpningen på ringene sånn høvelig med 120graders mellomrom. (360/3=120)

Det som er litt kjedelig er at jeg har pelt av toppenm, hvis ikke kunne jeg trykk-testa kammera, men det får jeg jo da ikke gjort nå! =/ går det ann å sjekke stemplene på noen måte uten å pelle dem ut? (veggene ser jo ny-hona ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ringene var ferdig montert på stemplene fra fabrikk så er det jo den grei...

 

Har du sjekket at oljeretur fra turbo er åpen? Kan kokse igjen..

 

Veivhusventilasjon må også være åpen.

 

Men har du kjørt endel med gåen tetninger på turbo, så er det sef. endel olje i eksosanlegg og i IC.

 

(Byttet nettopp turbo i en BMW 320D,og der hadde det kommet mye olje i eksosanlegg osv.. Men sluttet å ryke ganske raskt da)

 

Men hvis den fortsatt bruker mye olje etter turbobytte så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeretur'n har jeg ikke sjekka nei! Skal tømme motoren for olje etterpå, så kan sjekke da! :)

 

Veit at det er nok helt sikkert olje i eksosen, men jeg håper ikke man får mongo-komp av det! Haha ;P

 

Aner ikke om den bruker olje lenger, for jeg har bare kjørt i 20 min med nye turbo'n! (og nå står motoren uten turbo, så.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår