Gå til innhold

MASSE blå røyk, finner ikke feilen

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmmmm...

Sjekka at registeret står rett og at kam'en beveger seg når du prøver starteren?

 

Høres litt ut som det klassiske "moped-feilen" med at den tenner helt vettu galt og motoren vil starte motsatt vei av det starteren går feks. Menne...det er 2-takter teori, og skal vel i prinsippet ikke funke på en 4-takter ;)

 

Ellers høres det ut som du har kortslutning i starteren din ett sted, men ikke sikker her gitt.

Hva sier Volvo diagnose?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka at registeret står rett og at kam'en beveger seg når du prøver starteren?

Ja.

Høres litt ut som det klassiske "moped-feilen" med at den tenner helt vettu galt og motoren vil starte motsatt vei av det starteren går feks. Menne...det er 2-takter teori, og skal vel i prinsippet ikke funke på en 4-takter

Eneste mulighet ville vært om reima hoppa over noen hakk (ettersom motoren bare døde, etter å ha gått lenge), men dette er heller ikke tilfellet. Registeret står riktig.

Ellers høres det ut som du har kortslutning i starteren din ett sted, men ikke sikker her gitt.

Hva sier Volvo diagnose?

Kortslutning har jeg egentlig ikke helt trua for når jeg tenker på hva som skjer. (noe du selvsagt ikke veit helt nøyaktig! hehe)

Diagnose sier 0 feil på alt.

Har ikke peiling, men kom bare til å tenke på noe:

Hva om du har en diger vannlekkasje inn i en av sylindrene, slik at den fylles med vann. Starteren prøver så å komprimere vannet, klarer det ikke og gir opp. Vannet renner så ned i veivhuset, slik at du starteren kan gå en liten stund igjen.

Har ikke hatt noe vann-lekasje i heletatt, og rart om det plutselig skal forårsake at motoren dør ut, etter å bare ha fylt bensin!? :S

Det varierer veldig på hvor lenge jeg kan kinne også, innimellom i 1 sekund, noen ganger i 2 sekunder, og noen ganger i 10 sekuner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på om det er blåst topp-pakning mellom to (eller fler) sylindere, resluterendemed at det tenner i to sylindere samtidig.

 

Kiner det noe bedre om du napper av coil-ledningen?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å napp av coil-ledningen du ;)

 

Stopper det da, så er det hvertfal ikke no fuck med tenninga. Og stopper det IKKE da... så har du jo litt av svaret ditt ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eliminerer i all hovedsak tenningsfeil, men også får du fjerna eventuell tenning på flere sylindere samtidig, OG du får tatt en komp-test.

 

Hvis du vil sjekke at det ikke er noe mekanisk galt inni motoren, så kan du jo fjerne all kompresjon...ta ut plugga feks

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig som det blir nevnt her at det kan være gåen topp pakning og en ørlitten vannlås.. hehe

Men når motorn dør sånn helt plutselig så pleier det jo ikke være noe mekanisk feil sånn som motoren din var etter overhalling.

Du har jo ikke lada noe som helst. Men du MÅ få på et lambda meter du mente jo at den gikk dårlig utover på turtal og det kan tyde på at motoren leaner.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har virkelig ikke trua for at det er topp pakningen, for jeg tokk av toppdekselet for å sjekke om evt kammen kunne være knekt (da vil jo all kompresjonen samle seg, og det vil butte ganske greit)

Her så alt her "perfekt" ut, olja var rein og fin og det er heller ikke noe vann i olja.

 

At den gikk dårlig på toppen var bare før jeg bytta turbo og overhalte toppen. Nå går den som ei klokke hele registeret. Eller, den gjorde for noen dager siden i allefall =P

 

Bestilte meg nytt fordelerlokk og rotor, teste det i 1. omgang, om det er overslag der! Så får jeg heller komme tilbake og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kompresjon på nytt da.

Er vel ikke helt utenkelig at det er dårlige ringer i den motoren iogmed at du etterfylte 3 liter olje på den. Rart den i det hele tatt har hatt oljetrykk...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår