Gå til innhold

MASSE blå røyk, finner ikke feilen

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

Lol.. Ja, det larsen-racing sier, kan være årsaken.. Var det som kuka til når jeg holdte på med AT-satsen min. Hadde en gummihanske i komphuset på turboen.. Den hadde flaksa seg via trykkrør osv og inn i gasseren og laga helvette.. :S

 

Har du stappa en hanske ol nedi oljeslangene til turboen, har du nok årsaken.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. jeg trur ikke det! Skal ikke GARANTERE det, men har ikke trua for at det har skjedd.

 

Helte parafin (har det på tank her) i alle sylinderne istad, og det var sågodt som helt tett! (litt vil det jo alltid lekke, men trur nesten ikke det lakk mer enn det fordampa! Tok ganske lang tid før jeg så noe forrandring.

 

Plukka av kam istad, og der er det i allefall noe galt. 4 av de 8 svarte gummi-paknings-greiene under den koppen som ligger oppat kammen, hadde tatt kvelden. Har ikke plukka av no mer enn det sålangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være noe galt siden du mener dem hadde tatt kvelden. Dem er jo bare der for å dempe ventiltikking.. Kjører uten dem jeg. Funker like godt..

 

Hvis du ikke så noe merkbar forskjell ganske kjapt med parafinen, er stempelringene dine intakte..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trur stempelringene skal være gode! Virka veldig sånn, for minska minimalt på kanskje 30 min..

 

Ja veit at dem bare er der for å "motvirke" tikking, men får få tak i sånn ventil-tang-greie å få opp ventilene og sjekke hvordan det står til nedi der! :)

 

Ser virkelig ingen annen mulighet enn at det er toppen som kødder! Blokka KAN i teorien være skeiv (aldri hørt om noen som har fått til dette, men det skal jo være mulig), men er fra en f-motor som har gått 230.000 og kjørt av en gammal polakk... så tviler litt der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauuuu.... plukka ut alt av ventiler og møkk istad nettopp! Så ikke så aller værst ut, men jeg har aldri gjort detta før, så om noen kan si meg hvordan jeg skal gå fram nå, så hadde det vært veldig fint :)

 

Tetninger og den fjør-ringen kjøper jeg selvsagt nytt (er ikke vits å spare noen 100kr på det)

Hvis ventilene ikke er slarkete, trenger jeg vel ikke bytte dem!?

Er det overhodet noe poeng i å investere i større fjører el.l? (ser folk setter i dobble ventil-fjører og masse greier... Kjører med org. a-kam)

Noe mer jeg skal bytte når jeg har det fra hverandre?

Skal jeg ha på slipepasta på ventilene og hone opp setene (er det ikke setene man honer opp da a?)

 

Som sagt.. Hadde vært fint med en liten utredning på hva jeg skal gjøre nå! Hehe :)

 

Er ikke interessert i å spare på noe nå, for å måtte bytte det om 20.000, men gidder ikke bruke penger på noe jeg ikke har bruk for heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først råder jeg deg til å skru av/fjerne det som kan fjernes fra toppen, sette toppen i en delevasker/oppvaskmaskin noen runder slik at den blir helt ren.. Så sliper du bort sot/koks på ventilene samt ventilstanga slik at dem også er helt rene. Så kjøper du deg slipepasta av typen fin og grov. Smører litt av den grove på selve flata på ventilen (den som er mot setet), setter ventilen på plass, å snurrer på den ved hjelp av en pinne med en sugekopp på..

 

Så gjør du det samme med den fine til det ser fint ut på både setet og ventilen.

 

Så ere bare å kjøpe seg nye ventiltetninger samt de ventiltikkesakene jeg ikke vet hva heter, å montere sammen alt igjen. Blås reint med trykkluft på hele toppen før du monterer noe. Blås gjennom alt av hull etc. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka om ventil tettningene dine er hele?¨

 

Og en dum ting til som er greit og sjekke er om du har glemt igjen noe papir eller noe på enten sugesia av turboen eller trykk sia! Har brendt mei på den 1 gang för! (fort gjort når de blir stress)

 

 

Slarken mellom ventil og styring skal måles med måleur! det er viktigere en mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først råder jeg deg til å skru av/fjerne det som kan fjernes fra toppen, sette toppen i en delevasker/oppvaskmaskin noen runder slik at den blir helt ren.. Så sliper du bort sot/koks på ventilene samt ventilstanga slik at dem også er helt rene. Så kjøper du deg slipepasta av typen fin og grov. Smører litt av den grove på selve flata på ventilen (den som er mot setet), setter ventilen på plass, å snurrer på den ved hjelp av en pinne med en sugekopp på..

 

Så gjør du det samme med den fine til det ser fint ut på både setet og ventilen.

 

Så ere bare å kjøpe seg nye ventiltetninger samt de ventiltikkesakene jeg ikke vet hva heter, å montere sammen alt igjen. Blås reint med trykkluft på hele toppen før du monterer noe. Blås gjennom alt av hull etc. :)

 

Tusen takk :) Så trenger ikke noe mere nytt enn tetninger også den anti-tikke-tingen?

evt fjører, hvis de er små/store (måla står i haynes)

 

 

Sjekka om ventil tettningene dine er hele?¨

 

Og en dum ting til som er greit og sjekke er om du har glemt igjen noe papir eller noe på enten sugesia av turboen eller trykk sia! Har brendt mei på den 1 gang för! (fort gjort når de blir stress)

 

 

Slarken mellom ventil og styring skal måles med måleur! det er viktigere en mange tror.

 

Tetningene SÅ hele ut, men jeg bytter de uansett! :)

Blei overraska over at det ikke var no tetninger på esos-sida!?

 

Er mektig sikker på at jeg ikke har noe papir noe sted! Brukte nesten ikke noe papir når jeg satte alt sammen! Vaska det i diesel og skrudde det på! :)

Får se hva jeg finner hvis jeg graver litt ;) det meste på motoren er jo nå fra hverandre igjen, så.. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel i boka hvor små dem kan være for å være defekte? Om målene er i nærheten der, ville jeg ihvertfall ha bytta dem.. De fjørene har blitt pressa ned endel om motoren har gått over 200k.. :p

 

Er bare tetninger på innsugsiden. Gjør ikke så mye skade om eksosen kommer opp i toppen. Derfor man har veivhusvent blant annet. Værre om bensinen renner opp dit.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten vil tetningene på eksos-siden fort brenne opp...blir ganske varme saker etterhvert :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jess.. Da er det på tide å få liv her igjen. Problemene har jo selvsagt ikke gitt seg!

 

Jeg overhalte toppen ved å bytte tetninger og fjører (og selvsagt toppakning).

Monterte alt sammen og starta på 1. omdreining. Motoren gikk som ei klokke og alt var bare bra.

Kjørte en liten tur på 20min eller noe den dagen jeg fikk start, og dagen etter var jeg ute i 1,5-2timer å bare kjørte.

Så, dagen etter... Starta bilen, kjørte til dama, var der i 1 times tid, kjørte ned på shell og fylte full tank, starta opp og kjørte 10 meter.. Så bare dør bilen! Ikke skjærings-stopp, den bare dør.

Prøver å starte, men noe er ikke helt rekti: det virker som starteren butter. F.eks som at når stempel 1 er på topp så er det bare full stans, lampene i dashen og greier blir nesten helt svarte.

Da er det bare å vri nøkkelen til 0 og på igjen, så går starteren i ei litta stønn, også skjer det samme igjen.

 

Taua bilen hjem og satte skralle på veiva. Sveiva noen runder og det kjennes ikke ut som det er noe galt, men den vil fortsatt ikke starte. Noen ganger kan jeg kinne lenge, men den starter ikke alikevell.

Tenkte å dra den igang, men kommer ikke opp av gården! =P

 

Noen som har forslag eller veit hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår