Gå til innhold

b230k, motorproblemer

Ranger emnet


SpottedinNarvik

Anbefalte innlegg

Har en -86 Volvo 240 GLE med B230K. (Vet at det kommer mye problemer med B230K)

 

Har lenge vært plaget med at den har gått ujevnt og lavt på tomgang. Fusker, hoster og går lavt på turtall på tomgang samt at det klart høres banking (tenningsbank?) Bilen bruker også MYE olje og bensin.. (Nei, ingen lekkasjer.)

 

Var i går på verksted og skulle justere tenninga. Men det lot seg ikke gjøre da den viste seg og være selvjusterende eller no sånt. Det sto også i programmet som de hadde på verkstedet at tenninga ikke kunne justeres. Mekanikeren prøvde og justere og det skjedde ingenting. Så etter en del om og men, rensing av forgasser (One shot) og sjekk av pluggledninger (plugger er byttet), fordelerlokk og rotor så kom mekanikeren frem til at problemet muligens ligger i registret. Var skitten og rimelig tett luftfilter, som jeg bytter i dag.

 

Så regner med at jeg må plukke ned dette å se over, hvis ikke noen andre har no mer og foreslå?

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye olje og bensin kan høres ut som oljetettingene/stempelringene. Ta en komp.test.

 

Mange er som sagt veldig plaget med b230k-motorene.. Det enkleste og billigste du gjør når du får problemer med en slik motor, er å ta vekk alt som har med K å gjøre, vaccumgreier + forgasser og innsug å setter på et vanlig innsug med en forgasser fra en b230a. Da funker bilen på den siden ihvertfall.

 

Men om den er feil på registeret, samt at stempelringene er gåen, er det vel lite å gjøre bortsett fra å ta ut motoren og overhale den.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har tenkt tanken i retning oljetettninger/stempelringer.. men tenkte kanskje at årsaken til forbruket av olje og bensin kunne ligg i at tenninga er så "ute.." Han målte i går, og den var ikke som den skulle. Men hjelper så lite når man ikke får justert den.

 

Så tenker jeg skaffer meg litt teori om registret og ser om feilen ligger der. Så har jeg det utelukket hvertfall.

 

Er en hel og rustfri bil, så er synd at motoren fusker. Så har også tenkt på innsug med forgasser fra b23a.. Hva må jeg ut for no sånt? og er det mye arbeid og bytte over?

 

Takker for all hjelp

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tenninga juster bar på den motoren der? Hmm.. Uansett, for å sjekke om registeret er på rett plass, ta en 24mm kopp med skralle på veivhjulet, vri hjulet til merket er overens med merket 0 i det plastdekslet, sjekk at hjulet på kammen er på merket og sjekk at rotor peker ca mot høyre frontlykt. Stemmer alt det, er reg.reima rett.

 

Innsug og gasser er ikke så dy rt.. Kom til harstad en tur, så skal du få kjøpe det av meg.. 500kr så får du gasser og innsug. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det sto både på programmet som mekanikeren sjekket på verkstedet og han prøvde og justere i alle retninger uten at det gjorde noen forskjell..

 

Skal sjekke registert i helga ja, takk for info :) Så har jeg det utelukket.

 

Se ikke bort ifra at jeg kommer til harstad en tur da, så kan vi prate litt volvo også :) hehe

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Trodde det var samme tenningssystem på din motor som det er på b230E f.eks.. Der går det an å stille tenning.. Har dog aldri vært borte i K-motorene, så jeg kan ikke si noe sikkert.. :b

 

Sjekk registeret ja. Men er uansett ikke det som er årsaken til høyt oljeforbruk. Bensinforbruk, ja, men ikke olje. Dessuten skal du merke ganske greit på bilens væremåte at den er feil på reigisteret. Er den såpass feil at den bruker ganske mye bensin, merker du det både på kaldstart og vanlig kjøring..

 

Er bare å komme bort hit ja.. Volvoprat er alltid kos. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår