Gå til innhold

regler om å flytte batteriet bak

Ranger emnet

MGR

Anbefalte innlegg

jeg skal flytte batteriet bak på min e30.. har handla god og tjukk kabel. 50mm2, noe som skal holde.. men lurte litt på, er det noen regler her? ang hvor sikring skal være hen? i bagasjen? før torpedoveggen? eller i motorrom? og hvor stor sikring bør jeg ha? på 325? starteren trekker jo en del så.

og føring av kabel gjennom motorrom, og veggen mellom coupe'n og bagasjerommet, gjør det noe at den ligger innat bensin rør? eller må den være unna? evt, hvor langt unna?

skal den ha noen form for gummi foring der den går igjennom veggen?

takker for alle svar:)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikring er lurt å ha rett ved siden av batteriet bak, og ei i motorrom. Da er du på den sikre siden. Kabelen kan du vel legge under bilen? Da slipper du jo at den fliser seg opp med årene inne i interiøret.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikring er lurt å ha rett ved siden av batteriet bak, og ei i motorrom. Da er du på den sikre siden. Kabelen kan du vel legge under bilen? Da slipper du jo at den fliser seg opp med årene inne i interiøret.

to sikringer ja.. holder ikke med ei dobbel sikring altså?

men under bilen? skjønner ikke hva det skulle vært godt for.. på e30 er det "rom" til å ha ledninger i ved kanalene, med clips som holder de fast.. så blir nok ikke flisette av det:) men ang føring igjennom torpedo veggen og sånn.. er det noe krav med gummi foringer der eller noe sånt?

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi vel se litt på hva bilprodusentene har gjort selv. Hvis vi ser bort fra Skoda 120LS med fam som også hadde batteriet bak (under baksetet) i sin tid, så trenger vi ikke å gå lenger enn til Volvo S80. Jeg er ganske sikker på at de verken benytter sikring nær batteriet eller føring under bilen.

Videre kan vi titte på diverse reglementet for diverse bilsportgrener. Der stilles det krav til hvordan batteriet skal monteres hvis det skal plasseres på et annet sted enn originalt.

Mener det er krav om væsketett beholder med utluftning, men samtidig sier ryktene fra rallymiljøet at disse plastboksene fra Biltema godkjennes, men den er jo ikke væsketett dersom den holdes opp ned.

Jeg skal også montere batteriet bak i stasjonsvogna mi, så dette vil jeg til bunns i også.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to sikringer ja.. holder ikke med ei dobbel sikring altså?

men under bilen? skjønner ikke hva det skulle vært godt for.. på e30 er det "rom" til å ha ledninger i ved kanalene, med clips som holder de fast.. så blir nok ikke flisette av det:) men ang føring igjennom torpedo veggen og sånn.. er det noe krav med gummi foringer der eller noe sånt?

Du kan jo selvsagt kjøre uten sikring, men for å være litt overforsiktig, er det jo lurt å bare klaske på.. Skader jo ingen om du har 74 sikringer på veien fra bagasjerom til motorrom. :p

Hvis bilen har en GOD plass og legge kabelen, samt at den ligger godt beskyttet (jeg ville handla inn sånn beskyttelsesgreie til kabelen i tillegg, så er det ihvertfall ordentlig gjort.) er det vel ikke nødvendig å ha føringen under bilen.

Gjennom torpedoen derimot, hadde jeg blitt å hatt gummigjennomføring. Karrossen beveger seg endel, og iløpet av årenes gang, kommer det til å gnage på kabelen om du ikke beskytter den der. Kjøp deg gummigjennomføring som du setter i torpedoen. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider