Mr_Q Skrevet Mars 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2008 Sommerdekksesongen i full gang på østlandet hvertfall, la selv om i går:) Siter My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Mars 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2008 Som noen andre har påpekt her tidligere, kan du kjøre med sommerdekk hele året, om du vil, ingen krav til det. Du må bare være skodd for føret, så du kan ikke bruke bilen om det skulle være snø på veiene. :) Piggdekk er derimot ulovlige å bruke før og etter visse tidsfrister, såfremt det ikke er føre som tilsier at du trenger det. Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael1977 Skrevet Mars 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2008 Fint med litt snø nå som mange har brukt dagen til at bytte til sommerdekk :) Siter Octavia vRS http://www.rsklubben.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Mars 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2008 Som noen andre har påpekt her tidligere, kan du kjøre med sommerdekk hele året, om du vil, ingen krav til det. Du må bare være skodd for føret, så du kan ikke bruke bilen om det skulle være snø på veiene. :) Piggdekk er derimot ulovlige å bruke før og etter visse tidsfrister, såfremt det ikke er føre som tilsier at du trenger det. Piggdekkforbudet i sommerhalvåret er ikke absolutt. Selv midt på sommeren kan det være tillatt med piggdekk, hvis det er is eller snø på veien. Da er du nemlig skodd for føret. Hvis du bruker sommerdekk under et plutselig snøfall eller lignende på sommeren, så kjører du faktisk ulovlig, fordi du ikke er skodd etter forholdene. Hvis du ikke legger om til vinterdekk eller skor bilen med kjettinger, så må du faktisk la bilen stå ved slike tilfeller. Plutselige snøfall eller haglskurer midt på sommeren er ikke så uvanlig som man kanskje skulle tro, spesielt ikke i nord i landet. Men som flere har nevnt, det er intet piggdekkpåbud, heller ikke om vinteren. Hadde det vært det hadde det jo vært ulovlig med piggfrie vinterdekk ... Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Mars 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2008 er det lov å kjøre på sommersdekker nå når det er tørr asfalt? skal kjøre en god del langkjøring denna uka, og er så tragisk med fille-vinterdekka jeg har på nå, skal til sverige osv... Jeg håper for guds skyld du ikke la ut på langkjøring i Sverige nå, med sommerdekk. :flushit: Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-H Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 Jeg håper for guds skyld du ikke la ut på langkjøring i Sverige nå, med sommerdekk. :flushit: Tenkte nettopp på det samme... Siter Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil... 2007 VW Golf GT x 1998 VW Golf GTI x 1989 VW Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikand Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 For at ett dekk skal kvalifiseres som ett vinterdekk skal det være M+S merket og ha min 3mm mønsterdybde. Har det ikke M+S merking, uansett mønsterdybe er det ett sommerdekk og da er kravet min 1,6mm. Dekkene skal også være av samme dimensjon, med mindre det er levert med forskjellig dim forran og bak orginalt. Så da har du ikke lov å kjøre med de dekkene. er ikke 1,6 mm noe inni granskauen lite? Siter Seat Leon 1,6 Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Mars 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 bilen står i garasjen for litt "tuning" osv. her er det masse snø, så skal nok ikke ut på en stund gitt..:scared Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 er ikke 1,6 mm noe inni granskauen lite? Det kommer vel an på hva man sammenligner med ;) Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andre89 Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 Må bare si at jeg ler av alle de på østlandet som var så urutinerte og bytta til sommerdekk, når man bor i norge så vet man at det kan snø både i mars, april og begynnelsen av mai. Men hvis det ikke er mye stress å bytte tilbake så er det jo greit, det eneste som plager meg er de idiotene som absolutt må prøve om det går å kjøre opp den bakken på sommerdekk når det er 15cm nysnø. Livet hadde vært lettere uten dem... Siter nei, ja så det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Ford Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 hehehehe GLAD du ikke så turen jeg nettopp hadde:P Siter -Ford Sierra 2,8i drifter -Ford Sierra 2,0 prosjekt -Ford Scorpio 2,9i bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebastian Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 Har brennt meg på dette eit par ganger ja. Bytta for tidlig. Men har heldigvis alltid hatt 4 hjulstrekk ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Råner Skrevet Mars 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2008 Sommerdekk er lovlig hele året dersom forholdene tilsier det, men skulle du være uheldig og finne en glatt flekk sitter du med ansvaret selv fordi du ikke er skodd etter forholdene, det samme gjelder piggdekk, de kan du også bruke hele året hvis det er snø og is. :heyyou: Nei, det samme gjelder ikke piggdekk, Dette er det som gjelder for piggdekk (hentet fra vegvesen.no) : "Forskrift om bruk av kjøretøy slår fast at piggdekk eller kjetting ikke må brukes i tiden fra og med første mandag etter 2.påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober" Så har du piggdekk på bilen og bor sør for Norland så er det bare å skifte om til noe annet før neste mandag 31.04 selv om føre ikke tilsier at det er noe lurt. For forskriften sier at det ikke er lov å bruke piggdekk etter den dagen (bare sånn for å sette det litt på spissen) Siter To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Råner Skrevet Mars 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2008 Piggdekkforbudet i sommerhalvåret er ikke absolutt. Selv midt på sommeren kan det være tillatt med piggdekk, hvis det er is eller snø på veien. Da er du nemlig skodd for føret. Hvis du bruker sommerdekk under et plutselig snøfall eller lignende på sommeren, så kjører du faktisk ulovlig, fordi du ikke er skodd etter forholdene. Hvis du ikke legger om til vinterdekk eller skor bilen med kjettinger, så må du faktisk la bilen stå ved slike tilfeller. Plutselige snøfall eller haglskurer midt på sommeren er ikke så uvanlig som man kanskje skulle tro, spesielt ikke i nord i landet. Men som flere har nevnt, det er intet piggdekkpåbud, heller ikke om vinteren. Hadde det vært det hadde det jo vært ulovlig med piggfrie vinterdekk ... Hehe.. nei hvis du leser reglene så er det faktisk forbudt ifølge forskriften for bruk av kjøretøy å bruke piggdekk uten for "sessongen" er det behov for annet enn sommerdekk så må man benytte seg av piggfrie vinterdekk eller kjetting med mindre Vegdirekturatet gir deg spesialdisp.(lite sannsynlig at du får) til å kjøre med piggdekk utenom "sessongen". Siter To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrulsR Skrevet Mars 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2008 Hehehe, koste meg når alle kom hjem fra Strömstad med nypåslengte sommerfelger torsdag kveld. Det plutselige snøfallet som kom mens de var og terroriserte svenskene kunne ikke vært bedre timet. Der og da var det kulere å ha Bluebird med 15" og piggdekk enn en BMW M3 på lavprofil sommerfelger stående fast på Shell :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg