Gå til innhold

Turbo til 1.3-liters motor

Ranger emnet


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut G-laderen med turbo, men lurer på hvilken turbo som er best å bruke/lettest å skaffe?

 

Mange bruker K03 (A3/A4/Passat 1.8T), men den er ikke litt stor, eller? Tenker på turbo-lag osv.

 

Hvis noen f.eks. vet hva slags turbo som sitter i Uno Turbo (1.3-liter), Toyota Starlet (Glanza) Turbo, eller tilsvarende biler?

 

Alle svar blir høyt verdsatt. :)

 

Edit: Fant ut at turboen i Starlet/Glanza er CT9. Noen som vet hvor jeg finner brukte slike, evt. alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 63,5 mm downpipe og portet topp har g40t her på forumet 1 bar ladetrykk ved 1800 rpm med K03. Ikke akkurat mye lag det
Som skrevet,hva som er en "stor" eller "liten" turbo til en 1.3 liters motor kommer helt an på motoreffektiviteten... :) Min 1.3 bruker en kulelagra T04E-50,og lagger ikke stort...har faktisk vridd om kamma for mindre moment i mellomregisteret.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, ok, wow! :)

 

Si fra om noen har en K03 som passer til Polo'n, da. Er på utkikk etter pris osv. Fant flere utgaver, vet ikke hvilken jeg må ha...

 

Har forsøkt å få kontakt med et engelsk firma, Pitstop Developments, for manifold og resten av det jeg trenger, men de svarer jo ikke. Nettsidene deres er litt gaylord også. :/

 

Kanskje Polo Classic har noen gode idéer, evt. at han bare har lyst til å overhale G-laderen min, så jeg slipper å tenke på turbo. Hehe. Hva er i såfall ventetid for en renovering? :)

 

:happyhappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, ok, wow! :)

 

Si fra om noen har en K03 som passer til Polo'n, da. Er på utkikk etter pris osv. Fant flere utgaver, vet ikke hvilken jeg må ha...

 

Har forsøkt å få kontakt med et engelsk firma, Pitstop Developments, for manifold og resten av det jeg trenger, men de svarer jo ikke. Nettsidene deres er litt gaylord også. :/

 

Kanskje Polo Classic har noen gode idéer, evt. at han bare har lyst til å overhale G-laderen min, så jeg slipper å tenke på turbo. Hehe. Hva er i såfall ventetid for en renovering? :)

 

:happyhappy:

 

Pitstop har trappet helt ned og kompisen min Steve har fått seg ny jobb med noe helt annet.

 

K03en du trenger finner du på A4 og Passat feks.

 

Hadde dog satset på et komplett kit. Hvor mye effekt er du ute etter?

 

Hadde ikke jeg fått meg så billige Rothe kit, hadde jeg nok gått for en GT1752 fra Saab, spooler litt bedre enn K03 og har flow på høyt turtall.

 

Har ikke tid til overhaling før midten av april

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer saken. Du kjenner han ene, faktisk! Nice! :)

 

Pust, advarsel - lang post... sorry!

 

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter all verden med hester, men klager ikke om det blir 130 eller mer av det. Vil gjøre så lite som mulig med motor og ECU, men kan godt bytte injectorer til hakket større om nødvendig. :thumb

 

Dessuten savner jeg turbo-bil. Hehe... Bilen vekker såpass mye oppmerksomhet fra før, at jeg føler det er like greit å dra den helt ut. Hadde den vært original, hadde det vært noe annet...

 

G-laderen min blir sikkert 100% etter overhaling, men siden jeg er så glad i bilen, og har lyst til å beholde den lenge, syns jeg at G-laderen bør spares (blir vel klenodie om mange år, om jeg setter den i original stand). Dessuten, om den skulle bli ødelagt, så er det vel ikke verken lett eller billig å skaffe ny. :)

 

Det jeg hadde tenkt til, var å skaffe en lettdreven, hyggelig turbo (SAAB'en din hørtes bra ut!), for så å kjøpe en brukt manifold og bygge den om med flens til turbo. Men jeg er i grunn åpen for å bruke 15.000,- +++ på et komplett kit også - problemet er at da må det bare vente til jeg får skatte-/feriepenger i juni. :m'm:

 

På den annen side - hvis jeg får blokkert oljeslangene til G-laderen, og får tak i korte reimer, så kan jeg vel alltids kjøre uten G-lader frem til sommeren. Bruker ikke bilen til daglig uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - om du kunne sendt meg pris på komplett turbo-kit (evt. også med montering, hehe), så er det lettere å ta med i vurderingen. Siden jeg ikke finner løse deler så lett (vet ikke hvor jeg skal lete), og evt. må få noen til å hjelpe meg med å lage manifolden osv, så er det mye lettere og sikkert like billig å kjøpe kit...

 

Vil virkelig ha G40'n på veien med litt mer gamp til sommeren! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår