Gå til innhold

motor uten kam?

Ranger emnet


classic

Anbefalte innlegg

noen som vet om hvorvidt det er ekperimentert med motorer uten kamaksler,

dvs at ventiler åpnes og lukkes elektronisk ved f.eks en solenoid e.l.?

 

i teorien ville jo dette gitt mer presise åpningstider for ventilene,

og ikke effekttap på drivning av kamaksel

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw skulle komme med dette på noen av sine motorer, men bare på innsugsventilene, da det var mest å hente her. Mener det var Auto Motor og sport som skrev dette en gang i fjor

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer..er jeg sikker på.

 

Strømtilførselen fikses ved å ha 36volts anlegg..

 

Dynamoen og startmotoren kommer og bort. Alt innebygges i en spole på svinghjulet.

Elektriske bremser vil og komme

 

utviklingen er såvidt begynt.. :)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på en dinosaur-drevet generator av noe slag + en knippe kraftige batterier og motor i hjulnavene.

 

Så har man bil som kan gå på ren strøm ved bykjøring, og samtidig kan sette på generatoren for å kjøre langt. Og med en motor per hjul har man instant firehjulstrekk, uten tungvindte differensialer og overføringskasser.

 

 

Jeg synes at en kam-løs motor høres ganske lurt ut. Spørsmålet er bare om man får til å lage komponenter som holder, mens man enda bruker forbrenningsmotorer.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus.. :p

 

Hva blir det neste? Trådløs overføring mellom girkasse og hjul? (tenker da på baktrekkere)

 

:happyhappy: Bluetooth!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir mer enn presise åpningstider.. det gir full 3D-mapp-bare kam-kurver,dvs man kan mappe åpningstidene (og løft) slik man mapper fuel og tenning i dag. Det betyr turbodiesel-moment i bunn,og "ubegrenset V-tec" helt opp til ultrasuperverste timinga på 8000...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår