Gå til innhold

Hiace, Caravelle, Vito eller....?

Ranger emnet

Hot Rod

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da er tiden inne for å begynne å se etter ny (brukt)bil.

Prisklasse 300-350.000kr. Ikke eldre enn 4-5 år.

Det må være en slags kassebil pga at vi har stor hund som trenger stort hundebur. Disse bilene blir for dyre i drft med bensinmotor, så det må være diesel.

Første jeg lurer på er: De såkalte kombinertbilene, er de så ille i baksetne som mange sier? Har sett biler av Hiacen og Caravellen, og benplassen ser ihvertfall ikke verst ut. Hvor ille er det egentlig? Vi har to barn på 5 og 8 år.

Er MB Vito/Viano av de siste årsmodellene like elendige som tidligere Vito'er visstnok er?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiace for alle pengene.

Kjørt mye hiace varebiler, aldri noe feil med dem.

Men de har merkbart dårligere støydemping og komfort enn f.eks. caravelle etter min mening. Kjørte en helt ny hiace 9 seter nå i januar, og det var en veldig skuffende opplevelse. Kjørte i samme tidsrommet litt i en caravelle t5 også, og den var en drøm i forhold. Det var en 2.5 tdi med 174 hk, så de mindre motorene kan jeg ikke uttale meg noe om.

Har ikke prøvd vito, men tror jeg ville valgt caravelle pga komfort og utseende hvis det star mellom de bilene trådstarter sikter til.

Er også hakket bedre med en bil som har to seter foran en den 3-seter løsningen.

1997 Audi a4 2,6 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha komfort så velg caravelle. T5 er også bygget på en annen platfort enn T4. God å kjøre og man trives i den, litt dårlig beinplass i førersetet om man er stor. MEN!! da må du regne med litt utgifter også. Hiace er bankers for min del. Permanent 4wd som tåler juling. Lite feil på og disse bilene holder. Men komfort er det mangel på desverre. Støydemping kan man jo gjøre litt med. D4D`n er brukbar motor, ikke like kraftig som pumpedysa til T5`a...

vito, tja.. vet ikke helt. Like dem bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiace går og går. Men herregud for en blikkboks. Kjørte en 07 modell kombi til Sverige i vinter. Hadde noen påstått det var en 1990 modell hadde jeg trodd på dem. Var forresten en 4x4 med svingradius på ca 150 meter............

Ville faktisk valgt Caravelle der tror jeg

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vært om du Hot Rod, kunne prøvd bilene selv og gjort deg opp en mening om de. Det er jo litt vanskelig å vite om du legger vekt på max driftsikkerhet, eller om du prioriterer komfort.

En annen ting med hiace er at 2wd utgaven er udugelig på norsk vinterføre.

Når det gjelder plass foran i caravelle t5, så hadde ikke jeg med mine 193cm problemer med det.

1997 Audi a4 2,6 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare erfaring fra hiacene vi har på jobb og der klager guttene over dårlig svingradius og litt høyt forbruk.

Har ikke kjørt disse noe særlig, men det lille jeg har kjørt har jeg ikke merket noe særlig negativt annet enn svingradiusen.

Ett stort pluss er jo 4x4. Er vell nettopp pga. dette at den har litt dårlig svingradius..

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste fra Mercedes har vell blitt bedre ettersom jeg har fått med meg ihvertfall. Kjørte ei slik drosje for ett par år siden, var ikke så ille støy tiltross for at det var vinterføre av typen vaskebrett. Blei jo litt i karosserivegga bakover, men sånt blir det alltids i en kassebil. Drosjeeier/sjåfør hadde heller ikke hatt noe problem med den.

Og når gutta snakker svingradius så er min erfaring ihvertfall at mercedeshjula går ann å få vridd nesten 90 grader i hjulbua:P

Ellers kan jeg si at Hiace med 2wd er udugelig, dieselmotorene i Hiace bråker som ett uvær(onkelen min sier traktoren hans bråker mindre enn bilen, det er en cirka 10 år gammel Hiace), også er den vell rimelig bløt i karosseriet.

Men du får prøvekjøre litt da vettuh;)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du fort med hiace trekker den godt med suppa ja. Da blir forbruket høyt. Svingradiusen er smålig.

MEN kan ikke sammenligne haldexen til Caravelle kontra hiacen sitt 4wd system. Bombesikkert på alle måter og lett å skru på.

Hadde jeg ikke trengt å skru på de bilene, ville jeg for all del valgt en T5 4motion:afro

Hiace blir mer som en arbeidshest..

Gjør det enkelt, prøv selv så finner du ut hva du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider