Gå til innhold

Koble om til Relé på lys?

Ranger emnet

Klypa

Anbefalte innlegg

Noen her som har peiling på ossen man kobler om til relé på lyskretsen? Jeg har ikke anelse om hvilke ledninger på lysa som går til hva.. Noen som kanskje kan gi meg en rask forklaring på hva som er hva? Har også 2 ekstralys i grillen som jeg skal bytte om til relé på.

Kan også betale noen for å gjøre det for meg, så blir det i allefall riktig!

Om noen skulle ha tid til å hjelpe meg/ ta jobben, så vær vennelig å PM meg.. Ellers sier jeg hjertelig takk om noen kan fortelle meg hva som er hva av dissa ledningene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har peiling på ossen man kobler om til relé på lyskretsen?

Har du en nyere bil så har nok du det allerede.

Jeg har ikke anelse om hvilke ledninger på lysa som går til hva..

Og jeg har ingen anelse om hvordan bil du har.

Noen som kanskje kan gi meg en rask forklaring på hva som er hva?

Rask forklaring, det er tre ledninger der, en er til jording, en er til langlys og den siste er til nærlys.

Har også 2 ekstralys i grillen som jeg skal bytte om til relé på.

Vurdert å skru av disse og kaste dem? Åååå'ikke det, vel, så gjør det, da har du et problem mindre.

Kan også betale noen for å gjøre det for meg, så blir det i allefall riktig!

Det har du ingen garantier for at det blir, kanskje han kompisen til han nabon som kanskje en gang gikk på elektrolinja strøk.

Om noen skulle ha tid til å hjelpe meg/ ta jobben, så vær vennelig å PM meg.. Ellers sier jeg hjertelig takk om noen kan fortelle meg hva som er hva av dissa ledningene..

Og du kan vel begynne med å fortelle hvordan bil det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. Detta er en golf 2 GL 90 mod om du abselutt må vite det.. Regna nesten med at det ikke var såååååååååååå stor forskjell på dissa lysa på 2'erne?

Jeg vil veldiug gjerne beholde de lysa i grilen jeg, hadde ikke spurt om relé kobling om jeg ikke hadde hatt brukt for bedre lys :P

Elektro delen for meg er greit nok, MEN jeg har ikke noe multimeter, så finne ut hva som er hva er et lite problem for meg :)

Og jo det er en gammel bil, og nei, det er ikke reléstyrt på noen av 2'er golfane så vidt jeg veit om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. Detta er en golf 2 GL 90 mod om du abselutt må vite det..

Før man kan hjelpe noen bør man jo vite noen grunnleggende ting, den ene er at den andre trenger hjelpe, så bør man vite hva han trenger hjelp til, videre trenger man å vite hva han har som han trenger hjelp til, når man vet dette så kan man hjelpe.

Og du, det er stor forskjell mellom lyskrets på en 05mod BMW 520

og en gammal Golf fra 80tallet.

Hvem kunne gjette at det var en bil som var klar for skroting du trengte hjelp til? Ikke jeg i allefall.

Regna nesten med at det ikke var såååååååååååå stor forskjell på dissa lysa på 2'erne?

Hadde du klart å uttrykke deg så hadde sikkert ting løst seg, men når du ikke klarer å skrive hvordan bil du har i første tråd og i ettertid bli eplekjekkas, ja da får du klarer deg så best du kan, mitt beste råd til deg er at du oppsøker nærmeste bilskrot, parker bilen der og kast nøklene, ta taxi hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektro delen for meg er greit nok, MEN jeg har ikke noe multimeter, så finne ut hva som er hva er et lite problem for meg :)

Stikk innom Biltema, Clas Ohlson eller Europris og kjøp deg et Multimeter, det koster en drøy hundrelapp og er et must.

Noen her som har peiling på ossen man kobler om til relé på lyskretsen? Jeg har ikke anelse om hvilke ledninger på lysa som går til hva.. Noen som kanskje kan gi meg en rask forklaring på hva som er hva? Har også 2 ekstralys i grillen som jeg skal bytte om til relé på.

Ok..

1. Kjøp deg et ekstralysrelèsett, disse kommer med ledninger, sikring osv. Du vil trenge et til nærlys, et til langlys og eventuellt et til lysene du har i grillen.

2. Du har H4-pærer i lyktene dine, altså 3-poler.

En er jord, en er nærlys og en er langlys.

3. Den brune ledningen er jord, den lar vi være i fred nå..

De to andre ledningene mener jeg er gul og hvit, men husker ikke i farten hvilken som er hva.

Men nå tar du enten frem multimeteret og måler, eller så klipper du f,eks den gule ledningen, slår på tenningen og ser hvilket lys du mangler.

4. Når du har funnet ut hvilken ledning som er til hva så skrur du løs batteriet og skrur fast relèene i innerskjermen bak batteriet.

5. På hvert relè er det 4-pinner, og som Dolk har forklart så er;

30 er strøm fra batteriet, bruk en ledning med sikringsholder her.

85 er jord, bruk minuspolen eller lag deg et nytt jordingspunkt.

86 er signal til relèet, her skal ledningen som du har klipt av inn, altså bilens orginale ledningen til f,eks nærlys.

87 er signal ut, her skal du strekke en ledning til f,eks hvert nærlys. Siden du bare har en utgang her så må du dele signalet.

Slik gjør du det på hvert relè.

Jeg vil veldiug gjerne beholde de lysa i grilen jeg, hadde ikke spurt om relé kobling om jeg ikke hadde hatt brukt for bedre lys :P

Kjempelett.

Du kobler opp et ekstra relè og setter bare en ledning mellom 86 på relèet for langlys og 86 på dette relèet.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man kan hjelpe noen bør man jo vite noen grunnleggende ting, den ene er at den andre trenger hjelpe, så bør man vite hva han trenger hjelp til, videre trenger man å vite hva han har som han trenger hjelp til, når man vet dette så kan man hjelpe.

Hvem kunne gjette at det var en bil som var klar for skroting du trengte hjelp til? Ikke jeg i allefall.

Hadde du klart å uttrykke deg så hadde sikkert ting løst seg, men når du ikke klarer å skrive hvordan bil du har i første tråd og i ettertid bli eplekjekkas, ja da får du klarer deg så best du kan, mitt beste råd til deg er at du oppsøker nærmeste bilskrot, parker bilen der og kast nøklene, ta taxi hjem.

Med så dårlig språk som du har vil jeg anbefale at du kjører til nærmeste HVPU-institusjon, parkerer utenfor og spør om de har plass til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tilgang på biltema så har de et relesett med ledninger og alt som trenges for å koble opp h4 pærene dine Biltema Norge . det er plug and play så du skal være temmelig blåst for å ikke klare det. når det gjelder ekstralysene i grillen kan det nok løses greit med et 1000 meter koblingssett

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMMMM... hvilket forum er vi på nå? et golf 2 forum? ja? Ja, bilen er rimelig klar for skrotern, men jeg er 20 år og student, med andre ord har jeg ikke råd til nye bil.

Ja, jeg er RÆVVA på å skrive, spesielt på tastatur, sorry.

Trukke jeg ville lagt inn et spørsmål ang en 05 mod merce her? eh?

Tusen takk for hjelpen, skal koble det opp bare jeg har fri i fra jobben til uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tenkte å få opp lysstyrken min og i den sammenheng har jeg noen spørsmål. Tenkte å bruke dette

og dette

altså, eget ledningsnett til hovedlys og eget ledningsnett til ekstralys i grillen. alle lysene er glassklare, hovedlysa er fra autospar, ekstralysene vet jeg ikke hvor de kommer fra. vil reflektorene tåle evnt. 100W pærer?? Ellers noen innspill?

1985 VW Golf II cl 1,6

1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6

1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget)

1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt)

1996 Citroën ZX 1,4i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å få opp lysstyrken min og i den sammenheng har jeg noen spørsmål. Tenkte å bruke dette

og dette

altså, eget ledningsnett til hovedlys og eget ledningsnett til ekstralys i grillen. alle lysene er glassklare, hovedlysa er fra autospar, ekstralysene vet jeg ikke hvor de kommer fra. vil reflektorene tåle evnt. 100W pærer?? Ellers noen innspill?

Med rett spenning til lysene har du strengt tatt ikke behov for 100w pærer.

Et nytt og veldimensjonert ledningsnett vil tåle det, men det er det ikke sikkert lyktene dine vil gjøre.

Jeg har 14v på mine pærer, dvs ca 1356 Lumen på mine 55/60w.

Og det er bedre enn det mange nye biler har:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider