Gå til innhold

Trenger tips til å flytte diverse greier bak til bagasjen..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Sitter å vurderer å flytte diverse ting bak i bagasjerommet på min 244.. Det jeg vil få flytta er batteri og spylertank samt spylerpumpe.

 

Problemene jeg da har kommet frem til, er som følger;

 

1: Det støver sinnsykt baki bagasjen på sommerføre/grusvei. Halvparten av grusen jeg kjører på havner i bagasjerommet. Er jo to stk dreneringshull i hjulbrønnene som mest sannsynlig er synderen. Kan jeg tette disse, eller blir det dårlig luftsirkulasjon inni der? Tenker da på til forsterkerene jeg har. (Har 3 stk passe store som trenger endel luft).

 

2: Ved flytting av batteri bak, må jo såklart ny strømledning legges opp. Da oppstår neste problem. Hvis jeg skal strekke strømledninga på la oss si 50mm2 gjennom kupèen må den jo ligge langs dørsidene på venstre side. Der er det igrunnen minimal med plass grunnet signalkabler, elvindu-kabler og diverse. Andre siden er også samme problem. Så hvis vi ser bort i fra å legge kabelen inne i kupèen, må jeg da legge den under bilen som igjen skaper neste problem: Har rimelig lav bil, og er endel eksosanlegg-subbing diverse plasser. Er da redd for at strømkabelen kan få se sine skapere.

 

MEN, er jo mulighet for å legge kabelen langs rammevangen osv bakover, men når jeg da skal feste dette, må jeg vel da ha en beskyttelsesstrømpe på utsiden av kabelen igjen, for å være på den sikre siden? Noen tips til hvordan andre har gjort det ved slikt prosjekt? (Flytting av batteri bak).

 

Problem 3 kommer når jeg skal feste batteriet. Har et ganske stort batteri (lengde), det passer ihvertfall ikke i den orginale batterikassen uten at jeg måtte banke feste siden flat og borre nytt festehull til den feste stanga. Hvordan skal jeg få plassert et slikt batteri bak? Har sett at flere har batteriet plassert i høyre hjulbrønn. Hvordan er festingen da? Må vel også ha en egen batterikasse, noe som i og for seg er greit. Er selve festingen av batteriet jeg er usikker på.

 

Sveise fast den orginale batterikassen i hjulbrønnen synes jeg blir litt for "jalla". Vil ha det litt på stell, selv om det er en harry/partybil jeg har. :p

Noen som har tips/bilder her?

 

Problem 4 oppstår når spylervæsketanken samt pumpe skal flyttes. Trenger jo da ca 5M slange samt ny beholder. Men det jeg da tenkte på er hvis jeg får alt det flytta bak, må jeg jo koble meg inn på de gamle ledningene til spylermotoren for å få samme funksjon i den. Så dem selger en passelig motor på biltema som kan plasseres over vannhøyde, noe som er ideelt.

 

Men må man ikke ha en slags enveis ventil, slik at ikke spylervæska renner tilbake til tanken når den ikke er i bruk? Slik at det da vil ta en halvtime før væska når frontruta. Dette er jo i mitt hode ganske logisk, og man finner jo enveis ventiler på bl.a veivhusvent til forskjellige motorer, så dette burde jo gå greit.

 

Problem 5 kommer når jeg kjører langkjøring og må spyle ruta. Er ikke så fryktelig glad i bråk/støy i bilen bortsett fra motorlyd og musikk, og er jo ikke akkurat lydtett mellom kupè og bagasjerom, så pumpa vil jo irritere vil jeg tro. Noen muligheter her? Støydemping er jo en mulighet, men er ikke så lurt å bare støydempe bagasjen. Og det å støydempe hele bilen er uaktuelt for øyeblikket, da jeg ikke har tid eller arbeidslyst til å ribbe bilen igjen.

 

 

 

 

Ble en ganske så lang tråd det her, med mange spørsmål, men håper på raske og fornuftige svar. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dagens lengste ;)

 

Jeg står igrunn akkurat likt, jeg skal gjøre akkurat det samme med 240'en min.

 

Jeg skal kappe bort begge hjulbrønnene og lage "Grp. A" brønner, altså ikke noe som stikker under bakskjermen. Da blir det en flat plate i bagasjen.

 

Jeg skal lage en ramme i vinkelstål som akkurat passer batteriet, også skal den boltes fast i "brønnen"

Batteriet blir da stående akkurat slik det skal. :)

 

Jeg skal bruke det orginale spylersystemet hele veien, tank, pumpe, og alt, så der kan jeg ikke hjelpe deg desverre :)

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lovlig å fjerne begge brønnene? Mener å ha lest her en plass at man ikke får slikt godkjent.. Uansett, har du kappa brønnene, eller skal du gjøre det? Om du allerede har gjort det, legg ut noen bilder.

 

Den festinga du nevnte, hadde jo passet meg ypperlig om jeg fjerner brønnene.. Men da jeg ikke har tenkt å fjerne brønnene enda, går nok ikke din ide.

 

Hvis du skal bruke det orginale spylersystemet hele veien, blir det ikke da problemer med det jeg nevnte over her? At væska renner tilbake i tanken pga manglende trykk for å holde seg i slangen? Altså, om du spyler som faen og parkerer bilen i en bakke med snuten oppover, vil jo væska renne tilbake, da ingenting holder den igjen, noe som igjen er svært upraktisk.

 

Dagens lengste? Vel, må jo få forklart meg på et ordentlig vis.. :p

 

Mange her som misforstår om jeg bare sier hva jeg skal gjøre og ikke hva problemene jeg får om jeg gjør det, hvis du skjønner. :b

 

Takk for svar forresten. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at du skriver for mye enn for lite vettu. ;)

 

Den vinkelstål-ramma funker fint i brønnene og egentlig, eller om du setter batteriet under hattehylla, men det er vel meget upraktisk.

 

Jeg har ikke kappa enda, men jeg skal.

Hvorfor skal ikke det være godkjent?

Hvis jeg skal på langtur får jeg slenge reservehjulet baki. :P

 

Skjønner hva du mener med trykksystem, merker det allerede på spylinga foran, samme på stv biler, må bygge trykk der og.

Det har jeg ikke tenkt på enda, men det er isåfall bare en trykkventil som må til tenker jeg.

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den stålramma funker vel i brønnene også ja, men da havner jeg jo på et nytt problem.. Siden batteriet mitt er såpass stort, må jeg jo feste den eventuelle stålramma over midten på brønnen for at lengden skal stemme med batteriet. Da får jeg jo en god del hulrom under batteriet. Er ikke så glad i hulrom under ting med tanke på rust osv. Vet jeg kan rustbeskytte brønnen under batteriet, men er vel bedre å få til noe annet slik at man slipper vedlikehold av brønnen anna hvert år. :p

 

Plassering under hattehylla tror jeg blir litt vanskelig da mine 3 forsterkere er der. Tenkte også å bygge 3 * 12" subber under der i tillegg. Fjerner jo da såklart forsterkerene. :p

 

Uansett, jeg tenkte jeg skulle fått plassert batteriet slik at det lå MINIMALT utsatt til med tanke på diverse last som skulle bli lagt i bagasjerommet. Kjedelig om en felg eller lignende skulle ta knekken på batteriet i en sving. Vet også jeg kan sikre lasta, men hvor mange sikrer en felg som bare ligger i bagasjen? :p

 

 

Ang den trykkventilen, så tror jeg det ville fungert utmerket. Men er vel ikke noen ventiler som er beregnet på væsker er det vel?

 

F.eks bensinsystem, dem har jo ei egen pumpe som holder trykk?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikrer vel heller det som ligger i bagasjen fra før. ;)

 

Skjønner problemet ditt med stort batteri i brønn, men er liksom ikke mye mer plass baki der man kan ha et batteri :-P

Jeg ville(jeg skal) laget flat brønn.

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Får tenke på det med flat brønn.. Får se om noen andre kommer med noen lure ideer.. :p

 

Vil igrunnen gjøre det enklest mulig, men samtidig vil jeg at det skal se litt gjennomført ut.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være ulovlig å lage flate brønner? Har selv en kammerat som har gjort dette, mye finere enn de orginale brønnene. Det han har gjort med batteriet er bare å sveisa en boks som passer akkurat batteriet og festet i brønnen. Ble iværtfall et fint resultat av det:)

Volvo 240 B230 Turbo, 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerning av hjulbrønnene er ikke ulovlig.

Men dog skal du ha med deg reservedekk/dekkskum uansett,ifølge boka.[/Quote]

Ah.. Mulig det er den reglen jeg har fått snusen i når jeg sa at hjulbrønner er ulovlig å fjerne.. MÅ ha med reservehjul/dekkskum ja. Takk. Da fikk jeg oppklart den saken.

 

En utvei til med stømkabel, er å legge den i taket.

Må ut med taktrekket, og følge en av kanalene som går på hver side.

Ender opp i sparkepanelet foran, og ved bakseteryggen bak.

 

Strømkabel i taket gjør jo alt mye tyngre enn å legge den under bilen. Har tenkt litt ang føring av kabel, og er igrunnen bare positivt med å legge kabelen under bilen langs rammevangen. (Der bensinslanger osv er). Noe kabelføring i taket vil jeg tro blir uaktuelt, men takk for forslag!

 

Hvorfor skal det være ulovlig å lage flate brønner? Har selv en kammerat som har gjort dette, mye finere enn de orginale brønnene. Det han har gjort med batteriet er bare å sveisa en boks som passer akkurat batteriet og festet i brønnen. Ble iværtfall et fint resultat av det

 

Du hadde ikke orka å skaffa noen bilder av hvordan denne kameraten din har gjort det? Hvis jeg isåfall fjerner brønnene, blir det jo igjen mye enklere å feste batteriet med tanke på at det da er en flat bunn. Hmm. Skal tenke litt på dette med flat brønn. Kom med bilder! :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. Dere tenker alt for mye! Bare riv ut alt du vil ha baki, og ta problemene som de kommer! :) mye "lettere"

 

ang batteriet så ville jeg plukka ut interiøret (er jo gjort på et kvarter) og lagt signalkabel f.eks langs tunellen. Det har jeg gjort.

Da kan du samtidig finne et fint sted å legge strømkabelen :)

 

Batterikasse vil jeg anbefale deg å kaste det batteriet du har og kjøpe deg et ordentlig gele-batteri. Mye mindre og har MYE mer strøm.

 

Hvis du ikke tåler det lille av lyd som trenger gjennom baksetet fra spylertank-pumpa så trur jeg ikke du har innsett at du kjører en 28 år gammal bil :P

MEN, til nød, så er det jo en mulighet å faktisk bare isolere selve pumpa for støy! Altså legge noe støydempende rundt selve pumpa. Dette vil jo hjelpe mye, og er mye lettere enn å isolere hele bagasjen.

 

PS: 242GT eller hvem det var, kom uten hjulbrønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. Dere tenker alt for mye! Bare riv ut alt du vil ha baki, og ta problemene som de kommer! :) mye "lettere"

 

ang batteriet så ville jeg plukka ut interiøret (er jo gjort på et kvarter) og lagt signalkabel f.eks langs tunellen. Det har jeg gjort.

Da kan du samtidig finne et fint sted å legge strømkabelen :)

 

Batterikasse vil jeg anbefale deg å kaste det batteriet du har og kjøpe deg et ordentlig gele-batteri. Mye mindre og har MYE mer strøm.

 

Hvis du ikke tåler det lille av lyd som trenger gjennom baksetet fra spylertank-pumpa så trur jeg ikke du har innsett at du kjører en 28 år gammal bil :P

MEN, til nød, så er det jo en mulighet å faktisk bare isolere selve pumpa for støy! Altså legge noe støydempende rundt selve pumpa. Dette vil jo hjelpe mye, og er mye lettere enn å isolere hele bagasjen.

 

PS: 242GT eller hvem det var, kom uten hjulbrønner :)

 

Hmm.. Det med signalkabel langs tunellen er jo en mulighet. Blir vel ganske så lettvindt, siden jeg har spilleren nede ved girstanga. God idè!

 

Ang batteriet, så er det et gelebatteri. Bare av typen stor, pga det har stått i en dieselbil som trenger endel strøm i startøyeblikket, så batteriet vil jeg beholde. :) Kosta jo 5000kr nytt for noen få år siden.

 

Støydemping av pumpa er jo også en mulighet. Hadde planer om å ha i en av brønnene sammen med spylertanken, så går jo fint å isolere den ja. :)

 

242GT kom uten brønner ja. Men der er vel hele bagasjen like flat? Altså, om jeg kapper brønnene å legger ei plate som er i samme høyde som bagasjen, mister jeg jo _litt_ plass.. :p Vil utnytte det jeg kan av plass baki der.. 3*12" og 3 * forsterkere tar jo sin plass, så er jo RIMELIG trangt baki der fra før av. Slik det er nå, har jeg akkurat plass til 3 1.5L colaflasker på hver side av subbene når dem står helt inntil bakskjermen. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder har jeg egentlig ikke mulighet til å ta men, han har laga brønnenen slik at de går i et med baken på bilen. Da blir en liten bue ned mot hjulbuen. Så brønnen er ikke helt flat, er en svak bue på den. Du får ta en titt på brønnen din så finner du nok utav det;)

 

Er veldig mangel på kamera for tiden:(

Volvo 240 B230 Turbo, 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår