Gå til innhold

Veltebur - Relger? Forskjell på halvt eller helt?

Ranger emnet

kesol

Anbefalte innlegg

Statens vegvesen godkjenner bur dersom bilen skal benyttes til motorsport har jeg forstått.

Man kan kanskje spørre seg hvorfor de ikke godkjenner en slik sikkerhetsinnretning, men sannheten er at et bur ikke alltid er den sikkerhetsinnretningen man ønsker seg. I tillegg til å skape kortere avstand fra kjøretøybesetning til ting å slå seg på, så kan ettermonterte bur komme i konflikt med bilens innebygde sikkerhetsutrustning, deformasjonssoner og denslags.

Av samme årsak godkjenner man ikke uten videre store "racing-bremser". De kan medføre at kjøretøyet ikke lenger oppfører seg slik produsenten har tenkt i en kritisk situasjon. Selv om de åpenbart tåler masse bremsing uten å fade. Men dette var vel ikke ting du egentlig ville vite :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ta deg en tur til stig sletten å se på buret hans.. Det er såvidt jeg vet godkjent. Er da en sierra cossie han har, men et bur er da et bur.

Vet du når det ble godkjent? Kom vel nye regler 1.1.07...

Men etter å ha googla litt, ser det ut som halvbur er lov, så fremst bilen blir omregget til 2-seter. Det var i alle fall SFOORs forslag før '07...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på når den blei godkjent.. Men jeg mener han holdt på med en annen cossie som han fikk skilter på engang i fjor. Er ikke 100% sikker. Har lite kontakt med fyren..

Stemmer at man må omregge til 2seter ja.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg får så motstridende svar at det er direkte irriterende, og har bestemt meg for å gå til BT og spørre selv.

Bilen er en '78 Manta, så jeg tviler på at et halvbur vil komme i konflikt med noe som helst.

Det burde du ha gjort først som sist hvis det er så veldig irriterende å få svar på Bilforumet...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo påske, og jeg var ikke klar over at akkurat du skulle svare.

Vel, mine svar er vel ikke bedre (eller særlig dårligere) enn noen andres. Men til sammen er de ganske brukbare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Nå har jeg snakket med Trafikkstasjonen/BT/whatever i Harstad, og de sa at de ville godkjenne et bur der ingen av stolpene kom i veien for sikten min. De godkjente den på stedet, og man trengte ikke å søke. (Jeg regner med det er underforstått at det ikke er noen direkte farlige stolper i veien for baksetene e.l).

Så det var jo morsomt! Da blir det kanskje 5-seter med helbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo påske, og jeg var ikke klar over at akkurat du skulle svare.

Du vet at Reodor F er faktisk en av de få brukbare personene her inne på forumet?

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider