Gå til innhold

Vinterprosjekt: Opel Monza!

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Men, gå igang med prosjektet.. :) har leitet på nettet etter modifiserte Monzaer.. og det er ikke MANGE! så dette kan bli bra :)

 

har hatt 2stk monzaer.. begge ble stjælt og drept.. *snufs*

2.5i R6 Monza 140hk type antrasitt svart/grå, knust på en skogsvei

3.0i R6 Monza 180hk+ ;) Hvit, ble kullsvart etter at motor o.l var ribbet fra bilen..

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mike Sierra

Du vet at det er akkurat de samme delene som sitter i en Senator? Skulle ikke være håpløst å finne på huggern, eller som en rusten delebil.

Når det gjelder motor støtdemperen så sitter den nede på motorfeste, går ikke opp til dempertårnet. Er de forresten nødvendige for godkjenning? Eneste funksjonen er jo å dempe motorens "side kasting" ikke alle commodore/senator/monza med 6er har disse.

 

Morten

Er klar over at Senator og Monza går omhverandre. Men var ikke klar over at støtdempern går til motorfestet! Takk for den.

Er noen monza/senatorer på i alle fall et høggeri en del mil unna, men de tar seg alt for godt betalt for alt.. undersøker litt mer rundt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shyggen

Men, gå igang med prosjektet.. :) har leitet på nettet etter modifiserte Monzaer.. og det er ikke MANGE! så dette kan bli bra :)

 

har hatt 2stk monzaer.. begge ble stjælt og drept.. *snufs*

2.5i R6 Monza 140hk type antrasitt svart/grå, knust på en skogsvei

3.0i R6 Monza 180hk+ ;) Hvit, ble kullsvart etter at motor o.l var ribbet fra bilen..

Sjelden kjerre ja.. hvis jeg får tak i deler blir det til at jeg bygger den opp sjøl tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by quack

Jaja, i dag tok av jeg eksosanlegget (som satt helt skeivt) og begynte å skru av bremsekalipperne bak.

Noen som har et bra tips for å få ut stempelet når kalippern er laus og man ikke kan "pumpe" den ut med bremsepedalen?

 

 

 

Trykkluft eller fettpresse

 

 

MS

MS

 

Audi S4

Renault Trafic

Monza 2,5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering!

 

Har skrudd av kalipperne, bremseskivene og demperne bak. Begynte med kalipperne foran, men der blei det litt trøbbel..

fordi skivene er slitt litt over 1 mm inn på begge sider, så jeg får ikke dratt av kalippern fordi bermseklossene sitter helt inntil skiva! Er den kanten ytterst som lager bråk. Noen som veit en lur måte å få dem av på?

 

Og en til til. Er det noen som veit hvor mye skivene foran kan være slitt før det ikke blir godkjent på eu-kontroll? Er doble ventilerte skiver, 32 mm i diameter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Oppdatering!

 

Har skrudd av kalipperne, bremseskivene og demperne bak. Begynte med kalipperne foran, men der blei det litt trøbbel..

fordi skivene er slitt litt over 1 mm inn på begge sider, så jeg får ikke dratt av kalippern fordi bermseklossene sitter helt inntil skiva! Er den kanten ytterst som lager bråk. Noen som veit en lur måte å få dem av på?

 

Og en til til. Er det noen som veit hvor mye skivene foran kan være slitt før det ikke blir godkjent på eu-kontroll? Er doble ventilerte skiver, 32 mm i diameter.

 

Ta en hammer og slå av rust kanten, slip kanten vekk med vinkelsliper, slå inn et stemjern mellom skive og kloss etc etc

Det er bare å jobbe løs ;)

 

Maks slitasje, spør din lokale opel forhandler

 

MS

MS

 

Audi S4

Renault Trafic

Monza 2,5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker MS, meisel og hammer gjorde susen:)

da var altså kalipperne og bremseskivene foran av også. Så da blir det flere spørsmål:

Åssen sjekker man om hjullagerne foran er slitt eller ikke?

 

Den akslingen lageret/skiva/navet? satt på var blå og lille på midten. Varmt sikkert. Er det vanlig eller et dårlig tegn?

 

"Inni" skivene bak sitter det en liten trommel til brekket. Åssen får jeg av den trommeln? Tok et bilde.

trommel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Takker MS, meisel og hammer gjorde susen:)

da var altså kalipperne og bremseskivene foran av også. Så da blir det flere spørsmål:

Åssen sjekker man om hjullagerne foran er slitt eller ikke?

 

Den akslingen lageret/skiva/navet? satt på var blå og lille på midten. Varmt sikkert. Er det vanlig eller et dårlig tegn?

 

"Inni" skivene bak sitter det en liten trommel til brekket. Åssen får jeg av den trommeln? Tok et bilde.

trommel.jpg

 

Hjullagrene sjekkes enklest med hjulet på. Jekke opp, ta tak oppe og nede og rugge. Det skal ikke kjennes slakk.

 

Blå aksel, fra herdingen under produksjon.

 

Trommelen er en del av bremseskiva den, ikke helt sikker på hva du mener, det er ikke annet enn drivakslingen og brekk sko på det bildet.

 

Du finner også mye innfo i Haynes rephåndb;ker for RekordE og OmegaA. Disse finnes på engelsk og svensk. Det finnes og så til Monza, men den er på tysk. Jeg kj;per bestandig en slik når jeg får tak i en ny bil:)

 

MS

MS

 

Audi S4

Renault Trafic

Monza 2,5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Takker igjen, da får jeg ordne meg bok i morra:)

 

min feil ang. trommeln, var brekkskoa og de tinga der jeg lurte på.

 

Har du uflaks så må du løsne navet og ta av det.

Prøvd å løsne brekkwiren?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Takker igjen, da får jeg ordne meg bok i morra:)

 

min feil ang. trommeln, var brekkskoa og de tinga der jeg lurte på.

 

Ta av brekkskoa? Sitter med to fjærer, oppe og nede, spent mot hverandre, akkurat som de på de fleste trommelbremser. Du må bruke ei nebb tang og trekke ut en av fjærene. Forsøk å memorere hvordan fjærer og stag sitter/ta bilder. Det ikke så veldig komplisert, men nokså knotete ettersom de sitter bak flensen.

 

MS

MS

 

Audi S4

Renault Trafic

Monza 2,5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, i dag kjøpte jeg nye bremseskiver foran og bak til monzaen. Skrudde og klemte sammen nav, skiver og nye hjullagre til begge hjula foran som skal monteres på bilen igjen i morra. Driver og overhaler alle kalipperne for tida også.

 

Men jeg lurer på åssen farge jeg skal ha på kalipperne. Noen forslag? Bilen er jo svart metallic.. får vel kalipperlakk i svart, sølv, hvit, rød, blå?, gul +++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår