Gå til innhold

Karosserispørsmål om G20

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg slik at jeg har en 84 modell G20 med 5.0l motor.

Denne bilen har stått å godgjort seg i snøen i vinter, og tenkte å begynne å restaurere den...

Det jeg lurer på er:

Etter det jeg har hørt, så har en slik van selvbærende karosseri, er det slik at selve "førerhuset" kan taes av bjelkekonstruksjonen, med alt av oppheng og motor og slik?

Evt, er det noen som vet hva slags bolter og slik som må fjernes? Og kanskje noen har noen bilder av en slik operasjon?

Også er det rust da :D Rundt hele frontruten er det rust, og jeg lurer på om det er noe slags reppkit, eller en plass man kan kjøpe denne karosseridelen på nett eller noe?

Hadde hjulpet meg veldig i den teoretiske planleggingen av prosjektet hvis noen vet mer om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å skille "førerhuset" eller noen annen hoveddel av karosseriet fra ramma siden bilen er selvbærende og alt er sveiset sammen med overraskende mange sveisepunkter.

Det er en skjøt i gulvet omtrent midt i døråpningen til skyvedøra på passasjersiden, men også her er det selvsagt punktsveiset i bøtter og spann.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å skille "førerhuset" eller noen annen hoveddel av karosseriet fra ramma siden bilen er selvbærende og alt er sveiset sammen med overraskende mange sveisepunkter.

Det er en skjøt i gulvet omtrent midt i døråpningen til skyvedøra på passasjersiden, men også her er det selvsagt punktsveiset i bøtter og spann.

Ok... Så "førerhuset"(da mener jeg hele kassa som utgjør rom i bilen) sitter sveiset fast i ramma? Ikke boltet fast?

Er det slik at det er boltet fast på samme aldersgruppe av pickup?

Mener å ha hørt noe slikt også :P

Har du noe svar på det med frontvinduet mitt da? Skal prøve å få tatt noen bilder iløpet av morgendagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Så "førerhuset"(da mener jeg hele kassa som utgjør rom i bilen) sitter sveiset fast i ramma? Ikke boltet fast?

Er det slik at det er boltet fast på samme aldersgruppe av pickup?

Mener å ha hørt noe slikt også :P

Har du noe svar på det med frontvinduet mitt da? Skal prøve å få tatt noen bilder iløpet av morgendagen :)

Hele karosseriet er sveiset fast på ramma, ikke så mye som en skrue eller mutter der gitt. Tviler derfor sterkt på at den har noe til felles med pickup.

Ser ikke ut til at partiet rundt frontvinduet går an å skaffe, men en god karosserimann lager en slik en ganske lett. Ta en titt på linken under så ser du hva Sherman Parts har å by på til kassa di:

Sherman Parts - Product List

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men da får vi se an de planene :P

Er du en slik god karosseriarbeider da?

Tenkte litt på å finne ut hvor mye det koster å få noen til å lage ny vindusramme... Må ha fra kanten rundt vindu, og 10 cm ihvertfall rundt hele... Resten som evt er rustet rundt der må jeg vel klare å sette på selv :)

Er en gammel russebil, som vi spleiset på å kjøpe, men ingen vil ha den, så da har jeg liksom en gratis bil som er reg på meg uansett :D

Et spørsmål til forresten, hvis du orker...

Bilen min er uten noe slags ekstra tak på toppen, er det mulighet for å sette på en slik topp på noen måte?

Takker for svar Reodor :) Virker som du kan LITT mer bil enn meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men da får vi se an de planene :P

Er du en slik god karosseriarbeider da?

Tenkte litt på å finne ut hvor mye det koster å få noen til å lage ny vindusramme... Må ha fra kanten rundt vindu, og 10 cm ihvertfall rundt hele... Resten som evt er rustet rundt der må jeg vel klare å sette på selv :)

Er en gammel russebil, som vi spleiset på å kjøpe, men ingen vil ha den, så da har jeg liksom en gratis bil som er reg på meg uansett :D

Et spørsmål til forresten, hvis du orker...

Bilen min er uten noe slags ekstra tak på toppen, er det mulighet for å sette på en slik topp på noen måte?

Takker for svar Reodor :) Virker som du kan LITT mer bil enn meg :P

Jo takk for det skaabu, men jeg er nok ingen god karosserimann :) Selv om jeg skal sveise i nytt gulv på en av vanene mine til sommern...

Du skal prise deg lykkelig over at vanen din ikke har høyt tak. I tillegg til å redusere stivheten i karosseiet er det en kilde til lekkasje og rust,og det trenger du ikke mer av. Jeg liker vans best i originalstand hvis du skjønner. Men bortsett fra det så går det selvsagt an å kjøpe et slikt tak hos noen av de store på US parts her i landet. Men ikke ta fra meg at jeg advarte deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P

For å si det slik, så kommer bilen til å bli avstivet en god del uansett... Med eller uten tak :P

Merker at det er et 3 tonns dråg man kjører rundt på ;)

Skal se om jeg får fart på ræva mi snart, og stikker å tar bilder av bilen :P Merker at det er en russebil... Lufteluka bak i taket er ødelagt, og ene vinduet på skyvedøren... Ellers er faktisk alt helt :P

Er det mulig å sette på slik vanlig "Starcraft" dører på Beuville med skyvedør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P

For å si det slik, så kommer bilen til å bli avstivet en god del uansett... Med eller uten tak :P

Merker at det er et 3 tonns dråg man kjører rundt på ;)

Skal se om jeg får fart på ræva mi snart, og stikker å tar bilder av bilen :P Merker at det er en russebil... Lufteluka bak i taket er ødelagt, og ene vinduet på skyvedøren... Ellers er faktisk alt helt :P

Er det mulig å sette på slik vanlig "Starcraft" dører på Beuville med skyvedør?

hvordan vil du få avstivet bilen uten de bjelkene i taket da?har sett et par kolliderte vans med høgtak og dem ser ikke fine ut på midten ..du må skifte B-stolpen dersom du vil ha på starcraftdører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får vi ta som det kommer, men det er ihvertfall planen... Etter å ha strippet hele bilen før russetiden i fjor, så virka hele bilen bare som en blikkboks, så tenkte å få sveiset noe så det ikke blir så mange åpne flater i siden, og lage mer eller mindre et "bur" i den...

Men trur jeg muligens uansett stryker planene med ekstra tak... Var bare nysgjerrig på om det var mulig :P

Men nå må jeg først finne meg et nytt verksted, så jeg får en plass å stå med bilen :) Det største problemet med bilen er egentlig rundt frontvinduet... Der de virkelige timene med jobb ligger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Så forresten en bil her på nettet, adresse følger her!

Hva TRUR dere biltilsynet sier til en slik ombygging?

Vet at man burde høre med dem selv, men greit å høre hva folk trur også :)

Også bilde her:

603344_12_full.jpg

Hehe, hvis du ikke får høyt tak så skal du ikke ha tak i det hele tatt. Ingen mellomting :)

De (Statens Vegvesen) ville vel være omtrent like begeistret for det der som dersom noen - Gud forby - skulle finne på å sette en stridsvognmotor i vanen sin antar jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis du ikke får høyt tak så skal du ikke ha tak i det hele tatt. Ingen mellomting :)

De (Statens Vegvesen) ville vel være omtrent like begeistret for det der som dersom noen - Gud forby - skulle finne på å sette en stridsvognmotor i vanen sin antar jeg...

Hehe :P Ja... Har hørt om en som hadde slike planer :P

Er en litt oppi gata her som har jetfly i hagen sin, så alt er mulig :P

Men skal for morroskyld sende inn en søknad og høre :P

Teknisk sett så har vel bilen selvbærende karosseri, så det har vel ingen påvirkning slik sett? Må vel veie bilen og slik på nytt men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P Ja... Har hørt om en som hadde slike planer :P

Er en litt oppi gata her som har jetfly i hagen sin, så alt er mulig :P

Men skal for morroskyld sende inn en søknad og høre :P

Teknisk sett så har vel bilen selvbærende karosseri, så det har vel ingen påvirkning slik sett? Må vel veie bilen og slik på nytt men...

Jasså, slike planer finnes altså...

Det er vel nettopp ved selvbærende karosseri slike inngrep har påvirkning. Da er det ingen ramme som stiver opp. Selv om de fastsveisede rammevangene i vanen er solide nok de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider