Gå til innhold

Rustflekker på hjulbuen.

Ranger emnet

Audiburner

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg ny bil. Audi A4 1998 Avant. Elsker selve bilen. Det eneste problemet er at jeg har noe rustflekker på den ene hjulbuen foran. Dette er noe jeg ønsker å få fjernet, før det utvikler seg. Merker at den er ganske sprø, så man kan ta av små flak. Spørsmålet mitt er som følger; Kan jeg fikse pussing og lakkering selv, eller bør jeg la et lakkeringsfirma gjøre jobben? Da lurer jeg i så fall på om det er noen steder eller privatpersoner på Østlandsområdet, som gjør dette billig?

Tusen takk for all hjelp!

( ) Audi A4 1.8 20V Avant Quattro 1998

(x) Audi A6 2.7T Biturbo 2000

(x) Opel Corsa 1.2 City 2001

(x) Honda NSR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer da an på hva du kan :D. Du vet om du kan eller ikke. Det er ikke noe hokus pokus, men du må vite litt om hva du gjør slik at du ikke får et resultat som smuldrer bort i rust om 1 år igjen... :). Se videoer på youtube ang. rustfjerning, oppretting, billakkering osv.... Men har du ingen erfaring fra sparkling og lakk, så la noen andre ta seg av det på en såpass flott bil :)

Ellers, så koster det jo litt å få lakkert og rettet opp igjen dette, men få et pristilbud hos et verksted. Det er alltid dyrt å lakkere småting - les klistret tråd for å finne ut hvorfor - men ikke uoverkommelig mye i det hele tatt.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten erfaring med dette, men selv hadde jeg fikset det selv. Du lærer av det og du sparer penger. Jeg sender aldri ting til verksted for reperasjon, det fikser jeg selv. Det er ikke alltid like lett, men jeg finner ut av det til slutt og etterpå er jeg blitt litt klokere! Mitt råd er å selv fikse det. Så lenge det ikke er rustet gjennom kan du bare pusse vekk rusten, vaske området med tynner, legge på sparkel og gjøre det pent før du lakkerer det. Det blir sikkert ikke verdens beste resultat, men jobber du litt grundig blir du sikkert fornøyd med resultatet. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har øvde meg på en eldre Toyota carolla, Brukte en kost jeg fikk kjøpt på biltema. Så var jeg å kjøpte brunox og sandpapir i forskjellige tykkelser (grovt/fint) og sparkel. Brukte god tid på grunnarbeidet så ble resultatet å leve med. :) Det var første gangen til meg, så jeg lærte mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takker for svar folkens :)

Veldig til hjelp de tilbakemeldingene altså. Tok et bilde av den hjulbuen det er snakk om. Fant også ut at det var litt rust UNDER den hjulbuen på den andre siden. Spørsmålet er bare om det vil utvikle seg til det samme, som den førstnevnte. Bilde 1 er av den aktuelle hjulbuen, som jeg må fikse. Mens bilde 2 er av hjulbuen på den andre siden.

Håper dette kanskje kan gi dere et bedre innblikk, slik at det hele kanskje blir litt mer konkretisert. Tror jeg mest sannsynlig kommer til å få dette fikset av en annen person. Om det blir verksted eller privatperson vet jeg ikke. Noen som forresten kjenner til noen privatpersoner, som fikser slikt rimelig?

Takker.

Bilde 1

IMG_1640.jpg

Bilde 2

IMG_1656.jpg

(x) Honda NSR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg vel ta rådet og prøve å fikse det selv.

Hva slags utstyr trenger jeg helt spesifikt, og hvordan er fremgangsmåten? Fint om vi kan prøve å holde det hele på et lavest mulig budsjett :)

Takk.

(x) Honda NSR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å kjøp vannslipe papir, fyll en bøtte med vann å dypp papiret ofte. Du begynner med et litt grovt papir. Type 5-600- Så kan du gå gradvis oppover til finere papir. Gjerne opp til 2000. Ikke puss bare på rusten, men litt rundt også, helt ned til metallet. Rusten er gjerne under lakken der du ikke ser også. Du trenger ikke sparkel på dette. Så når du ser at rusten er borte, skyller du vekk alt pusse støv slik at du vet at overflaten er ren å fri for smuss. Da er det bare å vente til det er tørt, ha bilen i et varmt lokale. Da kan du legge på et tynt lag med grunning. (tynt). vent til det tørker, Så kan du gjerne gå over forsiktig med 2000 papir, husk vann. Men bare litt denne gangen. Så er det å tørke dette igjen, få vekk støvet. Da kan du igjen gå på med grunning. Tynt lag. Når dette er tørt kan du prøve deg litt med lakken. Tynt tynt lag, nesten så du ser grunningen under. Vent til det er tørt, så går du på igjen. Holder med 3-4 tynne lag kanskje, må nesten se ann litt. Du kan også kjøpe en boks med klarlakk, som gjør en blankere overflate å beskytter en del. MEN, dette er ikke lett å få bra med lakk boks å lite erfaring. Vil anbefale å sette det bort på lakkerings verksted. Det er ikke så mye rust du har, å stort sett overflate ser det ut til. Er ikke store jobben for en erfaren lakkerer...Men 4-5000 kr går nok fort, men det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp! Har du mulighet til å informere meg om en BILLIG lakkerer eller verksted, som jeg kan bruke? For jeg vil unødig gjøre feil, selv om forklaringen din virker god. Takk for all hjelP!

(x) Honda NSR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider