Gå til innhold

Trimming av escort xr3i 87 mod!

Ranger emnet


ICossieI

Anbefalte innlegg

Har en escort xr3i, som jeg vil prøve å få trimma til drøye 200 hk.

Motoren som sitter i nå er 4-5 månder gammel, å har et sted mellom 105 og 130 hk. Han jeg kjøpte den av sier at det er 132, men jeg tror den bare har 105. er jo bare en 1,6 l.

 

Hvor mye må jeg ut med ?

 

Hva er smartest/lettest å gjøre, får å oppnå drøye 200 hk ?

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

Har en escort xr3i, som jeg vil prøve å få trimma til drøye 200 hk.

Motoren som sitter i nå er 4-5 månder gammel, å har et sted mellom 105 og 130 hk. Han jeg kjøpte den av sier at det er 132, men jeg tror den bare har 105. er jo bare en 1,6 l.

 

Hvor mye må jeg ut med ?

 

Hva er smartest/lettest å gjøre, får å oppnå drøye 200 hk ?

 

Kjøpe/Sette i en RS Turbo motor og justere trykket litt ? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

Ja, har hatt det i tankene selv. Men går det å få 200+ uten å sette i rs turbo motor. bare bygge videre på den som står i ?

 

Det gjør det nok, men det spørs om det lønner seg. Aner ikke hvor mye en rs turbo motor går for jeg. Men jeg vil nok tro det blir dyrere å trimme den motoren du har.

 

Nytt Filter,effekt anlegg,ny kam, porting. Vet ikke hvor mye mere effekt du vil få da. Men det blir nok ganske mye dyrere hvis du skal gjøre noe særlig mere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Prolixin

 

Det gjør det nok, men det spørs om det lønner seg. Aner ikke hvor mye en rs turbo motor går for jeg. Men jeg vil nok tro det blir dyrere å trimme den motoren du har.

 

Nytt Filter,effekt anlegg,ny kam, porting. Vet ikke hvor mye mere effekt du vil få da. Men det blir nok ganske mye dyrere hvis du skal gjøre noe særlig mere enn det.

 

 

Okay, men funker det å kjøpe en rs turbo motor, å bare ta å slenge over turboen ? eller kjøpe en steg III turbo til en rs turbo på cosworth.no og sette den på en xr3i ?

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

 

 

Okay, men funker det å kjøpe en rs turbo motor, å bare ta å slenge over turboen ? eller kjøpe en steg III turbo til en rs turbo på cosworth.no og sette den på en xr3i ?

 

Nå kjenner jeg ikke til rs turbo og xr3i motoren. Men er nok mere enn bare turboen du må flytte over. For det første må du senke kompresjonen på motoren. Så må du kanskje bytte ECU og dyser. Vet ikke om manifolded og grenrøret/downpipen fra rs turbo motoren passer på xr3i motoren. Du trenger vel en Intercooler også.

 

Noen andre her som kan hjelpe til ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

 

 

Okay, men funker det å kjøpe en rs turbo motor, å bare ta å slenge over turboen ? eller kjøpe en steg III turbo til en rs turbo på cosworth.no og sette den på en xr3i ?

 

For å bygge om en NA motor (vanlig sugemotor) til turbo, trengs det litt diverse ting for bl.a. og senke kompresjonen og annet snacks. Du må ha med manifolden fra turbomotoren også. Det finnes sikkert komplette turbokit for slik ombygging, men det er nok allikevel enklere å få tak i en ferdig turbomotor og sette i. Hvis du skal bygge om motoren til turbo må jo såpass mye ut allikevel ;)

 

I tillegg vil en bil med original turbomotor normalt ha en høyere verdi ved fremtidig salg, enn en konvertert sugemotor.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

 

For å bygge om en NA motor (vanlig sugemotor) til turbo, trengs det litt diverse ting for bl.a. og senke kompresjonen og annet snacks. Du må ha med manifolden fra turbomotoren også. Det finnes sikkert komplette turbokit for slik ombygging, men det er nok allikevel enklere å få tak i en ferdig turbomotor og sette i. Hvis du skal bygge om motoren til turbo må jo såpass mye ut allikevel ;)

 

I tillegg vil en bil med original turbomotor normalt ha en høyere verdi ved fremtidig salg, enn en konvertert sugemotor.

 

Så dere mener at jeg burde kjøpe en RS turbo motor å sette i da, burde jeg kjøpe en helt ny en ? Hvor mye vil det koste meg ? Hvor mye effekt er det mulig å få ut av en rs turbo motor da ? Og uten at den ryker om et år eller to.

har hørt at vis man bare stiller opp turbo trykket, går den til hælvete om kort tid.

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

 

 

Okay, men funker det å kjøpe en rs turbo motor, å bare ta å slenge over turboen ? eller kjøpe en steg III turbo til en rs turbo på cosworth.no og sette den på en xr3i ?

 

Dette vil ikke lønne seg..har hørt på det samme slev..mye billigere og finne en rs turbo motor og sette i den i stedet

91' Cosworth 4x4

og 50% eier av en 74 consul coupe

 

X 86 Escort Xr3i

X 90' Sierra 2i CL(X) (sedan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg bare tar å kjører på med lystgass system til den i stede.

Hvor er det beste stede å kjøpe det, når jeg bor i Asker ?

 

Kan jeg klare å få det ferdig montert for 6- 7 000 ?

 

Kommer motoren til å gå til hælvete etter et halvt års tid med lystgass system ?

 

Nå tror jeg at jeg vet hva jeg kommer til å gjøre:

 

Tar å små trimmer den motoren jeg har i nå

bytte kam

bytte dyser

sport luftfilter

effekt annlegg

kanskje chip trimming

(lystgass anlegg)

 

hvor mye kommer alt dette til å koste meg ?

gidder ikke å bruke mer en 15 lapper til sammen.

 

Vil det gi noe særlig bedre effekt å bytte til tennplugger med 4 tennstifter ?

 

går det ann å få montert KN filter på xr3i ? Må man ikke skaffe seg et sportfilter som passser inne i den orginale luftfilter boksen.

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

kanskje jeg bare tar å kjører på med lystgass system til den i stede.

Hvor er det beste stede å kjøpe det, når jeg bor i Asker ?

 

Kan jeg klare å få det ferdig montert for 6- 7 000 ?

 

Kommer motoren til å gå til hælvete etter et halvt års tid med lystgass system ?

 

Nå tror jeg at jeg vet hva jeg kommer til å gjøre:

 

Tar å små trimmer den motoren jeg har i nå

bytte kam

bytte dyser

sport luftfilter

effekt annlegg

kanskje chip trimming

(lystgass anlegg)

 

hvor mye kommer alt dette til å koste meg ?

gidder ikke å bruke mer en 15 lapper til sammen.

 

Vil det gi noe særlig bedre effekt å bytte til tennplugger med 4 tennstifter ?

 

går det ann å få montert KN filter på xr3i ? Må man ikke skaffe seg et sportfilter som passser inne i den orginale luftfilter boksen.

 

Du får K&N sportluftfiltere som passer i den originale luftfilterboksen. Hos f.eks Gundersen Motorsport på Røa:

 

http://www.gundersenmotorsport.com/

 

Ang. turbomotor som i din forrige post

Jeg mener det stod en RS Turbo motor til salgs et sted på http://www.billisten.no

 

Prøv under deler o.l. i blad nr 15, tror det de skulle ha 8000,- for den.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

kanskje jeg bare tar å kjører på med lystgass system til den i stede.

Hvor er det beste stede å kjøpe det, når jeg bor i Asker ?

 

Kan jeg klare å få det ferdig montert for 6- 7 000 ?

 

Kommer motoren til å gå til hælvete etter et halvt års tid med lystgass system ?

 

Nå tror jeg at jeg vet hva jeg kommer til å gjøre:

 

Tar å små trimmer den motoren jeg har i nå

bytte kam

bytte dyser

sport luftfilter

effekt annlegg

kanskje chip trimming

(lystgass anlegg)

 

hvor mye kommer alt dette til å koste meg ?

gidder ikke å bruke mer en 15 lapper til sammen.

 

Vil det gi noe særlig bedre effekt å bytte til tennplugger med 4 tennstifter ?

 

går det ann å få montert KN filter på xr3i ? Må man ikke skaffe seg et sportfilter som passser inne i den orginale luftfilter boksen.

 

Det eneste stedet jeg vet om som selger i norge er Sverre Kahrs .

Hvis man får skaffet universale kits fra ZEX vil jeg anbefalle dette, og de kit'ene koster ca.6000kr uten montering.

Hvis ikke, får du høre med Sverre Kahrs om noe sånn som dette...

 

Jeg trur neppe du får noe lystgass system og montering for 6-7000kr fra Sverre Kahrs, men hvis du ender opp med et ZEX kit er det sikkert noen som kan montere dette for deg for en billig penge.

 

Om motoren kommer til å gå til hælvete vet jeg ikke, kjenner ikke til motoren, men hvis du skal trimme såpass som du sier så må den jo tåle det uansett, men kan hende du må ha bedre stempler? Stempel ringer? (stempel motor hva er det?) for å takle den ekstra varmen som produseres...

 

Den listen du skriver... Jeg tviler på at du klarer dette med 15.000kr... Med litt rabatter og sånnt kanskje mellom 15-17.000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å kjøpe mesteparten av trimdelene i sverige, der er det vel litt billigere. ZEX flaskene var mye feitere en NOS flaskene, det er et lite + hehe... trimmingen jeg skal gjøre er vel ganske lett, så da kan jeg bare dra innom en skole å få bytta delene der. Der tar de 200 kr for å bytte for eks girkasse hehe.. kjenner også mekanikere som kan gjøre det billig, men tror ikke de har så mye peil på lystgass og sån shitt.

 

Men er NOS systemer vanskligere å montere enn ZEX kit ?

 

Skal ikke bestille det med det første, må få trimma mortoren først.

 

Noen som vet hvilke senkesett som er best ? og hjelper dette mye på hvor godt bilen sitter i svinga ? har hørt mye forskjellig her!

 

Og er det stor forskjell, om man bare kjøper for eks. bilstein fjerer å ikke nye dempere i tilegg?

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ICossieI

 

Så dere mener at jeg burde kjøpe en RS turbo motor å sette i da, burde jeg kjøpe en helt ny en ? Hvor mye vil det koste meg ? Hvor mye effekt er det mulig å få ut av en rs turbo motor da ? Og uten at den ryker om et år eller to.

har hørt at vis man bare stiller opp turbo trykket, går den til hælvete om kort tid.

 

Jeg anbefaler deg å se på http://www.billisten.no Der står det en komplett RS Turbo motor/gir for 8000kr.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår