Gå til innhold

Trimming av 1.7 td 1996 modell.

Ranger emnet


Power 68

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Opel Vectra 1.7 td 1996 modell. Er en veldig god bil å kjøre. Jeg er kjempefornøyd med kjøpet. Det er en pent behandlet bil og alle servicene er fulgt. Ikke noe rust eller lakkskader.

 

Orginalt yter bilen 82 hk, izusu motoren. Etter å ha lest tips på dette forumet har jeg gjort noen forbedringer på effekten. Har justert 0.5 omdreining med klokken på mengdeskruen på dielselpumpa pluss at jeg har erstattet den orginale luftfilterboksen med et powerfilter/ sportsluftfilter. Det ble en helt annen bil å kjøre. Den drar opp alle bakkene i 5 giret hvis bilen er i fart. Den øker til og med på farten i motbakkene når turtallet er over 2500 rpm.

 

Det som er litt negativt er at aksen fra tomgang til turboen kommer for fullt på 2500 rpm er veldig treg etter min mening. Hva kan gjøres for å rette på dette?

 

Ellers har jeg sett en del på dette forumet der det har vært referert til noen engelske tråder om en hvit ring som finnes i dieselpumpa. Siden engelsken min ikke er så god har jeg litt problemer med å forstå innholdet i disse trådene. Kan noen være så snill å oversette innholdet i disse trådene til meg?

 

Jeg har et inntrykk av at ved å fjerne denne hvite ringen fra diesepumpe vil effekten på motoren kunne økes ytterligere. Derfor hadde det vært greit om noen hadde oversatt de engelske trådene til meg. Husker ikke navnet på tråden men de er lagt inn i en link i et svar hvor det er en person som spør om tuningstips til sin 1,7 td vectra. Tror tråden heter turbotrykk?

 

 

Håper at noen der ute har noen svar til meg. Jeg ville ha vært svært taknemmelig for svar. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Er det ingen som kan svare på dette altså?

bortsett fra deg da havard87:P

 

jeg har gjort det samme som deg, bare litt under en hel omdreining, jeg sliter litt med høyt turtall på tomgang,.

Vurderer sportsluftfilter, hjalp det??

 

...Men jeg kan desverre ikke svare på den hvite ringen-- ;)

-Alt er til salg...-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som må gjerast er jo å få meir luft og meir diesel inn i motoren, er jo det som er grunnprinsipet ved all trimming. Akuratt spesifikt ka som må gjerast veit eg ikkje.

Men for å få meir luift må jo ladetrykket opp, og meir diesel må du ha større diesel trykk eller større dyser.

93 Ford Escort RS Cosworth

98 Opel Vectra Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gjort det samme som deg, bare litt under en hel omdreining, jeg sliter litt med høyt turtall på tomgang,.

Vurderer sportsluftfilter, hjalp det??

 

...Men jeg kan desverre ikke svare på den hvite ringen-- ;)

 

Takker for svar... Jeg stilte litt ned på tomgangsskruven for å bøte på det høye turtallet. Sportsluftfilteret hjalp godt. Det ble ikke så mye svartrøyk ved pådrag i aksen. Dessuten jobber turboen lettere med mere luft. Man hører at turboen super etter luft. Kjekk lyd.

 

Har også et annet spørsmål. Er det mulig å få maks dreiemoment på lavere turtall? Hvis det er tilfellet, hva kan i så fall gjøres for å få dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk innsprut på disse?

Isåfall skal det vel være mulig å justere mer trykk på dieselpumpa slik at du får mer diesel til det høyere trykket du har justert på turboen.

 

Ja dessverre. Det er mekanisk innsprut på bilen min . Har ennå ikke justert opp turbotrykket. Har kjøpt en mekanisk boostcontroller type turbosmart (tror jeg). Skal installere den og skru opp turbotrykket litt. Vurderer å skru opp turbotrykket til ca 1,1 og 1,5 bars trykk. Er litt usikker på om motoren tåler så mye som 1,5 bars turbotrykk og heller ikke sikker på om den orginale turboen klarer å skaffe så mye trykk heller. Bilen har gått ca 204000 km nå.

 

Hvordan justerer jeg opp trykket på dieselpumpa? Er det mulig å bygge om dieselpumpa slik at den skaffer høyere trykk? Har det noe for seg å sette inn større dyser når disse modifikasjonene har blitt gjort for å øke effekten og for å få øket dreiemomentet på lavere turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar... Jeg stilte litt ned på tomgangsskruven for å bøte på det høye turtallet. Sportsluftfilteret hjalp godt. Det ble ikke så mye svartrøyk ved pådrag i aksen. Dessuten jobber turboen lettere med mere luft. Man hører at turboen super etter luft. Kjekk lyd.

 

Har også et annet spørsmål. Er det mulig å få maks dreiemoment på lavere turtall? Hvis det er tilfellet, hva kan i så fall gjøres for å få dette til?

 

Fikk ikke helt til tomgangsskruen, hvor sitter den i forhold til skruen man justerer dieselen med?

 

Bygde du noen form for skjold eller leding av luft til sportsfilteret eller bare byttet du det ut uten å gjøre noe annet?

-Alt er til salg...-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke helt til tomgangsskruen, hvor sitter den i forhold til skruen man justerer dieselen med?

 

Bygde du noen form for skjold eller leding av luft til sportsfilteret eller bare byttet du det ut uten å gjøre noe annet?

 

Hvis du ser på motsatt side hvor du justerte på mengdeskruve ser du hvor du kan justere turtallet. Der gassviren ender opp, på gassarmen kan du justere ned tomgangen. Den skruven som hviler nærmest mot gassarmen er kaldstartsforanstaltningen (kommer ikke på noe bedre ord i skrivende stund). Omtrent i samme høyde, lengre inn mot motoren ser du hvor gassarmen ender opp. Mot gassarmen hviler det en annen skruve, i samme høyde som den første skruven, som er den direkte tomgangsjusteringen... Når jeg justerte ned tomgangen kjørte jeg først bilen varm slik at den hadde normal arbeidstemperatur (ca 85 - 90 grader). Jeg løsnet først på skruven for kaldstarten og skrudde den et godt stykke ut. Deretter justerte jeg tomgangen ned til ca 800 r/pm (omdreininger pr minutt) på skruven som hviler mot gassarmen... Til slutt justerte jeg kaldstartskruven slik at det er ca 1 mm avtand mellom gassarmen og kaldstartskruven... Litt dårlig forklart kanskje. Noen som har en bedre forklaring?

 

Har ennå ikke bygd noe skjold til konfilteret/sportsluftfileret nei (type KN og Green). Skrudde bare av luftfilterboksen og lot den orginale luftfilterslangen være på. Kappet av et alurør i samme diameter som den innvendige diameteren på luftfilterslangen som er koblet på luftfilterboksen. Til slutt lagde jeg meg et enkelt feste som jeg skrudde alurøret med. Koblet deretter sportsluftfilteret på alurøret... Vurderer å gå til innkjøp av et JR konfilter som er skjermet for motorvarmen. På dette luftfilteret er alt koblet i lag (luftfilter, skjerming og slange i ett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter intercooler, samme motor som du har kom også orginalt med ic, da yter den 100hk

 

På bilen min er det en orginalmontert intercooler. Den er montert på siden av radiatoren, på høyre side når du står forran bilen og ser ned i motorrommet. Den er ikke særlig stor. Vurderer en større intercooler... Effekten orginalt på motoren er på 82 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på motsatt side hvor du justerte på mengdeskruve ser du hvor du kan justere turtallet. Der gassviren ender opp, på gassarmen kan du justere ned tomgangen. Den skruven som hviler nærmest mot gassarmen er kaldstartsforanstaltningen (kommer ikke på noe bedre ord i skrivende stund). Omtrent i samme høyde, lengre inn mot motoren ser du hvor gassarmen ender opp. Mot gassarmen hviler det en annen skruve, i samme høyde som den første skruven, som er den direkte tomgangsjusteringen... Når jeg justerte ned tomgangen kjørte jeg først bilen varm slik at den hadde normal arbeidstemperatur (ca 85 - 90 grader). Jeg løsnet først på skruven for kaldstarten og skrudde den et godt stykke ut. Deretter justerte jeg tomgangen ned til ca 800 r/pm (omdreininger pr minutt) på skruven som hviler mot gassarmen... Til slutt justerte jeg kaldstartskruven slik at det er ca 1 mm avtand mellom gassarmen og kaldstartskruven... Litt dårlig forklart kanskje. Noen som har en bedre forklaring?

 

Har ennå ikke bygd noe skjold til konfilteret/sportsluftfileret nei (type KN og Green). Skrudde bare av luftfilterboksen og lot den orginale luftfilterslangen være på. Kappet av et alurør i samme diameter som den innvendige diameteren på luftfilterslangen som er koblet på luftfilterboksen. Til slutt lagde jeg meg et enkelt feste som jeg skrudde alurøret med. Koblet deretter sportsluftfilteret på alurøret... Vurderer å gå til innkjøp av et JR konfilter som er skjermet for motorvarmen. På dette luftfilteret er alt koblet i lag (luftfilter, skjerming og slange i ett).

 

Skjønte hvor du mente og stilte ned så mye jeg kunne, til armen ikke lengre hvilte på skruen,hjalp litt men allikevel ligger den nok på rundt 950 omdreininger i min når den er varm. Jeg skrudde ikke på kaldstarten, da gassarmen ikke hvilte på den eller var i kontakt, men er det nødvendig?

 

Vurdererå kjøpe et billig sportsfilter for litt mer luft, kanskje bygge noe som leder litt luft samt skjold mot varme.

 

-min har også intercooler og yter org 82 hk.

-Alt er til salg...-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte hvor du mente og stilte ned så mye jeg kunne, til armen ikke lengre hvilte på skruen,hjalp litt men allikevel ligger den nok på rundt 950 omdreininger i min når den er varm. Jeg skrudde ikke på kaldstarten, da gassarmen ikke hvilte på den eller var i kontakt, men er det nødvendig?

 

Vurdererå kjøpe et billig sportsfilter for litt mer luft, kanskje bygge noe som leder litt luft samt skjold mot varme.

 

-min har også intercooler og yter org 82 hk.

 

At bilen din har ca 950 r/pm på tomgangen når motoren er varm synes jeg for min del høres unormalt ut.. Jeg er ikke sikker på hvilken funksjon kaldstartarten har. Derfor kan jeg ikke svare på om det er nødvendig å stille på kaldstartskruven. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med f.eks. merkeverkstedet der du bor. De kan fortelle deg det jeg ikke kan svare på...

 

Når det gjelder sportsluftfilter vil jeg råde deg til å kjøpe et filter av merket Green eller KN. Ikke kjøp et billigfilter på biltema eller et billigfilter på andre steder. Kvaliteten på disse filterne er ikke det aller beste. Kan risikere at disse filterne ikke filterer lufta godt nok slik at det kan komme skadelige elementer inn i motoren. Man kan da risikere motorhavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår