Gå til innhold

Naf test

Ranger emnet

Exylon

Anbefalte innlegg

Det var noen her og så på bilen min akkurat nå...

De ville at bilen skulle ha naf test....

Må man bestille time på det eller??

Er det en "eu-kontroll" der de sjekker alt med bilen?

Gruer meg litt..

Jeg vet at bilen er i god stand, men alikevel....

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

er det ikke vanlig at kjøperen evt tar naf test på bilen hvis han vil ha det?

Det er litt opp og ned, mange tar testen på bilen sin selv, så det vet tilstanden på bilen de selger. Også lettere å få solgt om man kan fremlegge gode papirer ifra en NAF Test..

Exylon: Det er en relavtivt grundig sjekk av bilen, de tester mye mer enn det som blir gjort på en "EU-kontroll"

Sjekk http://www.naf.no for mer info

01' VW Polo Edition

98' Ford Courier 1.3 (SOLGT)

86' VW Golf GTI-T (prosjekt)

00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt og solgt mange biler, men alltid overlatt NAF-testen til kjøper..... Jeg har hatt biler mellom 82 - 95 modell og da bør kjøper forstå at det ikke er ny bil han kjøper. NAF vil alltid finne noe plukk, som kan avskrekke en eventuell kjøper. Som regel bare vanlig slitasje, men mange kjøper bruktbil i den tro at bilen skal være i samme stand som den var ut av samlebåndet.

Jeg har aldri selv bedt om NAF-testing av biler jeg har kjøpt, og har aldri blitt lurt.

I ditt tilfelle ville jeg ha bedt kjøper eventuelt koste på denne testen. Det kan jo være en sikkerhet for han også, men ikke noe du bør betale for ;)

Har et godt eksempel:

Jeg kjøpte en bil for søstra til dama. En 89 Vectra 4x4. Bilen var i veldig god stand til å være en 89 modell. Prisen var det heller ikke noe å si på. Jeg og en mekaniker gikk over bilen og fant ikke mere feil enn vi kunne regne med. Det var altså et godt kjøp!

Jeg sendte bilen med AutoTransport til søstra i Kirkenes. Pirkete som hun er satt hun bilen inn til NAF-test og fikk ei sinnsyk liste med feil tilbake. Masse småfeil som at sikkerhetsbelte begynnte å bli slitt, skiltlyspære, oljesøl på motor, servopumpe som lagde lyd, feil(?) antenne o.l.... Bilen var 13 år gammel og hun fikk panikk! Bilen gikk som ei klokke og gjør det ennå. Hun solgte bilen laaangt under listepris etter å ha kostet på den 15,000,- i småplukk.

Kjipt når man får disse smørbrødlistene fra NAF, selv om det kun er vanlig slitasje etter 13 års kjøring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på endel biler nå.. Og jeg kjøper heller en bil med en liten smørbrødliste fra NAF, eller en bil eieren sier er 100% strøken. NAF-folka er utrolig grundig.

Var en bimmer 325 som var veldig aktuell en stund. Da sa jeg til eieren at hvis han tok NAF- test på den, og det ikke var noe alvorlig galt, skulle jeg betale avtalt pris + testen. Det er en måte jeg selv synes er meget grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rieger

Har sett på endel biler nå.. Og jeg kjøper heller en bil med en liten smørbrødliste fra NAF, eller en bil eieren sier er 100% strøken. NAF-folka er utrolig grundig.

Var en bimmer 325 som var veldig aktuell en stund. Da sa jeg til eieren at hvis han tok NAF- test på den, og det ikke var noe alvorlig galt, skulle jeg betale avtalt pris + testen. Det er en måte jeg selv synes er meget grei

Greit nok det, men da skal selgeren være i godt humør. Mulig denne BMW'en var endel dyrere, men på "billigbiler" til under 50,000,- forventer jeg ikke at folk skal ta en NAF test før jeg kjøper. Jeg ville heller ikke betalt den av egen lomme i tilfelle mulig kjøper avslår. Det er jo mye styr også da.... Sette bilen til NAF og være uten bil en dag ;)

Dette er vel en sak mellom kjøper og selger som må avtales etter behov. Kommer mye an på tilstand i forhold til prisen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene NAF-testen (kjøpsråd) jeg har sett var ikke verdt sin egen vekt i gråstein. Med tanke på hvor mye et ark veier, så sier det ganske mye...

Kort fortalt var det en bil jeg solgte, som gikk bortimot feilfritt gjennom testen. Jeg visste om tildels grove feil og mangler, men de som var listet opp var bare bagatellmessige.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme som OMP her, men da som kjøper. Tok NAF test på en bil 23 desember, bilen gikk rett igjenom uten feil eller mangler. Gikk selv over bilen kun timer etter testen og fant graverende feil.. Så stol ikke blindt på en NAF test, det kan koste deg dyrt..

1. Nå med Audi S2 coupe. ADU og lettere trim :)

2.

3. Takk til:

4. JCS RACE TECH for lån av utstyr og veiledning.

5. :- 91 Audi S2 Coupe. Lettere modifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...