Gå til innhold

"Dau A4 TQ"

Ranger emnet

luring1

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål,

Er A4 1.8TQ slapp, det skal være 150Hk, men for å si det, er det som å trå i ei bøtte med drit.

Bilen er helt original -97, 1.8TQ stasjonsvogn ca 180KKm, trekker på 4 hjul, konebil, men det burde være "litt" drag i disse, ikke sant ? Føler mer som den går som den gamle Passaten min på 75Hk.

Har sjekket for lekkasjer, ikke målt turbotrykket, dette skal vel ligge på ca 0.5, sjekket "ladetrykk-solenoid, er det N75 den heter, denne klikker ved påsatt spenning.

Stag for wastegate er heller ikke knekt, ingen ulyd i turbo, så den anser jeg som ikke defekt.

Har ikke sjekket LMM. Vet ikke helt om bilen går i "nødmodus", hvis jeg kopler fra LMM.

Er det da som BMW, at en må inn for å resette feilmeldinger i ECU? Dette tar jo BMW seg godt betalt for

Bilen fungerer følgende: Starter og sviver som ei klokke , ingen ulyder.

Ved kjøring, føles det som det ikke er noe kraft, små bakker medfører nedgiring, ved å dra skikkelig høyt på turtall, rundt 5000rpm, kan det virke som det skjer litt, kat er også byttet.

Jeg hører ikke noe tegn til "turbolyd" ved pådrag i bakker.

Skulle tro det var litt antydning til lyd fra turbo, da den skal lade ca 0.5Bar.

Har sjekket litt på deler : Turbo-Biltema : 3990,-

LMM ca 2500,-

N75 ca 1000,-

Evt. chiptrim (er det ca 200Hk), er dette brukende på en ellers standard motor. Mtp originale dyser, turbo, lmm osv.

Setter stor pris på innspill her, da jeg ikke har mye greie på A4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg mener at det er LMM,turboen er det ikke.Kjøp deg en turbotrykks måler,så sjekker du trykket.Min turbo bil er ikke chippet lenger,og den lader 0.8-1.0,og det går helt greit unna nå,nå er ikke den helt orginal lenger da,så 0.5 vil du ikke merke engang.Det du gjør er å koble ut LMM,går bilen bedre da,så har du funnet problemet.LMM,sitter på røret til luftfilter boksen din.Er en sånn liten klump med en ledning på,som sitter på røret til luftfilter boksen.Sitter to skruer på den.Kan også være N75 ventilen,bytt den ut til N75j,koster rundt 1000 kr på VAG.Men den så for du et mer stabilt trykk og trykket øker rundt 0.2 bar.Selv om den sier klikk,så betyr det ikke at den er hel.Har du sjekket wastegaten på turboen da?

Og jo,bilen går ut av nødmodus med en gang du har satt ledningen til LMM på plass igjen,holder med å skru tennigen av og på.

Ble litt mye det her,men håper det hjelper deg :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe,

Takk for svar.

Jeg tror jeg kopler inn en ladetrykksmåler allikevel, det er ikke "big deal".

Får begynne med det enkleste først da, LMM, ta ut å rense, eller prøve uten kopling først.

Har ikke sjekket wastegate, da jeg først og fremst ikke har begynnt å demontere for å komme til, men klarte å kjenne på staget at det ikke var knekt. Selvsagt kan det vel også være diaphram sprekk i wastegateklokke, men det krever litt demonteringsjobb.

75J solenoiden, er det den til TT ?

Evt chip, er det noen som har erfaring med den fra Norsk Bildelssenter 196Hk, 280Nm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier han ikke hører turboen.. Da burde han vel sjekke turbo også da. Dessuten så kan turboen kile seg, og dermed ikke lage noen form for stygg lyd. Bare så det er sagt.

Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rens LMM,kun koble ut ledning.Ta deg en kjøretur.Går den like dårlig så er det LMM,går den dårligere så er LMM i orden..

Men rus motoren mens du har ruta nede,da skal du høre turboen suse ved 4000-5000 rpm.Gjør den ikke det,så kan det være turbo,jeg tviler egentlig på det..

Dette her hadde jeg iallefall sjekket:

-Wastegateklokken.

-Resirkventilen(den som lager shhhh lyden),er den orginal så kan det hende at gummi mebranen har ryket,da for du problemer med trykket.Bytt den ut til en alu.

-Sjekk alle rør og ledninger,sjekk ledninger til N75 ventilen.

-Kan også være intercooler som ikke er tett,eller rør til den.

Alt dette kan ha mye å si,hvis noe av det er defekt..

Prøv deg fram,feilsøking er noe dritt,men må man,så må man :)

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akuratt samme problmet på TT'n.. Sjekket for lekasjer, byttet lmm, bensinfilter og div.

Det viste seg og faktisk vere ett lite hull i en turbo slange..

Kan du ikkje bare kjøre på audi og ta en diagnose? Fort gjort, ikke så dyrt heller.

Dette problemet har jeg med min 1.8TQ nå. Den lader bare litt i forhold til det den skal. Stor forskjell på draget om det lekker eller ikke.

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...