Gå til innhold

motoren på bilen min gikk plutsli høyt på tomgang ved kobling av to batterier

Ranger emnet

Einart

Anbefalte innlegg

hei,lurer litt på noe...har kobla opp to stk varta batterier som jeg tenkte å bruke i mellomtia til jeg kjøper noe bedre...men synst det var litt rart, for motoren i bilen min bynte plutsli å gå høyt på tomgang:S ¨har gått heilt fint på tomgang før med bare ett batteri framme i motor rommet...vet noen av dere hva som er grunnen? takker for svar og tips !!

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,lurer litt på noe...har kobla opp to stk varta batterier som jeg tenkte å bruke i mellomtia til jeg kjøper noe bedre...men synst det var litt rart, for motoren i bilen min bynte plutsli å gå høyt på tomgang:S ¨har gått heilt fint på tomgang før med bare ett batteri framme i motor rommet...vet noen av dere hva som er grunnen? takker for svar og tips !!

Hva slags bil og motor snakker vi her ?

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil og motor snakker vi her ?

opel kadett c 79mod 1.2s motor,, driver å rigger opp annlegget mitt baki og bare nett hadde på cdspilleren og spillte litt/testa lyden litt og så bare starta opp bilen, og så bynte motoren å øke turtall plutsli og gikk litt ned igjen etter hvert...har ikkje skjedd før med kunn ett batteri frammi...synst det var litt merkli...hmmm...ene varta batteriet er vell på 60ah og 540a eller ka det sto...og det baki bagasjerom 62ah og 410a var det vell....hmmm

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neh håper ikke det.... :P strømmkabel fra pluss fra batteri fra motorrom til pluss på batteriet i bagasjerom...og jordet i karosseri

så tror nok det skal være rett

heh

hmmmmmmmmmmm........

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så liten motor som en 1,2l så kan det vel bare være at dette kunn skjer når begge battriene er fulladet sånn at dynamoen ikke begynner å jobbe med engang bilen startes, men etter en liten stund.

Kan egentlig ikke komme på noe annet i farta enn at det er motstanden i dynamoen som gjør at turtallet varierer. (sett ut i fra det elektriske)

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neh håper ikke det.... :P strømmkabel fra pluss fra batteri fra motorrom til pluss på batteriet i bagasjerom...og jordet i karosseri

så tror nok det skal være rett

heh

hmmmmmmmmmmm........

Kan være at dynamoen må jobbe hardere for å lade to batterier, og dermed økes tomgangen litt.

Ikke at jeg er noen bilstereokar, men det var det første som slo meg.

Fra pluss til ene batteriet, til pluss på andre er korrekt koblet om du føler deg bekvem med å beholde 12 volt :)

edit: råneren kom meg i forkjøpet

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så liten motor som en 1,2l så kan det vel bare være at dette kunn skjer når begge battriene er fulladet sånn at dynamoen ikke begynner å jobbe med engang bilen startes, men etter en liten stund.

Kan egentlig ikke komme på noe annet i farta enn at det er motstanden i dynamoen som gjør at turtallet varierer. (sett ut i fra det elektriske)

ja kansje det kansje, men er dette noe som kan føre til at dynamoen kan ta kvelden fks og at ting kan gå utover monoblocker/forsterkere/cdspiller? eller kan jeg heller bare slappe helt av og bare kjøre/spille med dette?

når det gjelder bilsterio og sånt er det angående batterier jeg ikke har så mye peiling på hehe

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at dynamoen må jobbe hardere for å lade to batterier, og dermed økes tomgangen litt.

Fra pluss til ene batteriet, til pluss på andre er korrekt koblet om du føler deg bekvem med å beholde 12 volt :)

edit: råneren kom meg i forkjøpet

ja kansje du har rett i det du,:P men er dette noe som kan gå utover dynamo og kan bli ødlagt eller noe og i værste fall ødlegge forsterkere/cdspiller fks? eller kan jeg kjøre med dette og bare ta det helt med ro:P hehe

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kansje det kansje, men er dette noe som kan føre til at dynamoen kan ta kvelden fks og at ting kan gå utover monoblocker/forsterkere/cdspiller? eller kan jeg heller bare slappe helt av og bare kjøre/spille med dette?

når det gjelder bilsterio og sånt er det angående batterier jeg ikke har så mye peiling på hehe

Er ikke fare før at forsterkerene tar kvelden, er mer sannsynelig at dynamoen kan ta kvelden etterhvert, men hvis du husker å lade batteriene etter mye og høy spilling så går nok det også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fare før at forsterkerene tar kvelden, er mer sannsynelig at dynamoen kan ta kvelden etterhvert, men hvis du husker å lade batteriene etter mye og høy spilling så går nok det også greit.

hum..oki, blir som ett bruksanlegg liksom mens jeg kjører rundt og høy musikk blir det nok litt av ja:P og litt spilling uten motor i gang,hender. bare tenkte vist dynamoen sku bynde å fukke seg om det hadde gått

utover volten osv og ødlagt forsterkere/cdspiller liksom.. men vill det og si at dynamoen blir for liten for dei 2 batteriene da om du veit? skal ha to like batterier etter hvert vertfall..sikkert kinetik,odyssey eller maxxima ..ettellerannent sånt,..

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangsturtallet på bmw`n øker når eg skrur på ein strømkilde. (som f.eks lys)

Har du koblet til eit ekstra batteri, vil og det være ein strømkilde, og da vil tomgangsturtallet øke. (iallefall i min bil)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok:) da går vell dette bra og kjøre med da/kjøre med anlegg på fks.. ? vist dette blir for irriterende for meg får eg bare hive ut ene batteriet og koble til som ett batteri..men lit drit å gjøre det no som jeg har rigga til baki bagasjerommet..heh..

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hardere dynamoen må jåbbe jo saktere går motoren.

Krever enærgi for og lave enærgi.

hmm va litt rart synst jeg att motoren gikk ganske høyt på turtall plutsli...måtte slå av tenninga førstegang siden jeg trodde motoren sku ruse seg i hjel :S men gikk litt ned etter hvert etter å slå på motoren igjen....vanligvis går motoren min på ett vanlig batteri med anlegg i helt fint og roligt på turtall...aldri hørt en motor gå så fint og lavt før faktisk...heh..men men

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider