Gå til innhold

bluebird 1.8l turbo <-> bluebird 2.0 (begge T12)


Hawkon

Anbefalte innlegg

Flytter tråden hit istedet, så blir det litt mer oversiktelig...

 

spørsmålet som var på den andre tråden var;

 

Er det vanskelig å flytte en 1.8liters turbomotor fra en '86 nissan til en annen (samme år)?

 

Siste var; ECU? Følger ikke alt dette med turbobilen, så det bare er å flytte over, eller vil det medfølge mye mekking/trøbbel/grubling?

 

Har ikke så mye peiling at det gjør noe, og nærmeste jeg har vært borti mekking på en bil er bytting av tennplugger og oljefilter og sveising av eksospotte....

 

Håper på masse svar, da jeg kanskje skal lage meg selv et skikkelig prosjekt.

 

Bilen jeg tenker på å skaffe er (som nevt ovenfor) en '86 bluebird med turbomotor. Denne har noe rustskader som må forbedres pluss at den har mange kilometer bak seg, så planen er å flytte "innmaten" til denne over i en annen bil jeg har fra før, som er en vanlig 2 liters forgasser (?) motor.

 

Hva bør jeg tenke over, eller er det rett og slett umulig å gjøre det? Budsjettet mitt strekker seg over en 5-sifret sum...

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Bilen jeg tenker på å skaffe er (som nevt ovenfor) en '86 bluebird med turbomotor. Denne har noe rustskader som må forbedres pluss at den har mange kilometer bak seg, så planen er å flytte "innmaten" til denne over i en annen bil jeg har fra før, som er en vanlig 2 liters forgasser (?) motor.

 

Hva bør jeg tenke over, eller er det rett og slett umulig å gjøre det? Budsjettet mitt strekker seg over en 5-sifret sum...

 

Spør du meg, så er dette bare utrolig dumt gjort.. Er ikke mange Bluebird Turbo å få tak i lenger, har søkt etter det i europa lenge nå.. fant bare en, i Frankrike...

 

Ta vare på den du kjøper, og sett den i stand. En orginal sånn om noen år, blir morsomt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at disse bilene er FRYKTELIG gamle nedover i Europa.

 

Afrikanerne støvsuger (og stjeler) japsebiler som bare det.

Jeg er medlem i Datsun Owners Club i England, og i hvert nummer av klubbladet så etterlyses gamle japsebiler som har blitt stjålet og ikke kommet til rette.

 

Og - kanskje er det enklest og finne en slik bil i Norge (eller Finland).

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i Norge jeg evt. skaffer denne da...

 

Kan hende jeg gjør som dere sier, siden dere har mye mer peiling enn det jeg har.

 

Er det verdt det om jeg går grundig til verks med den bilen da, og sandblåser den, fikser alt og tar godt vare på den?

 

Vil jo ha en bil som jeg kan bruke i noen år, og det er jo ingen tvil om at Bluebird'ene har mange kilometer å gi!

 

Spørsmålet er jo om det er verdt alt strevet og pengene på å pusse en slik bil til den blir splitter ny...

 

På en annen side, så lærer jeg vel mye ved å plukke alt ifra, gjøre en god grunnjobb og sette den sammen igjen? Er jo ikke akkurat noe du kunne gjort med en '01 modell beemer eller merce :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Er i Norge jeg evt. skaffer denne da...

 

Kan hende jeg gjør som dere sier, siden dere har mye mer peiling enn det jeg har.

 

Er det verdt det om jeg går grundig til verks med den bilen da, og sandblåser den, fikser alt og tar godt vare på den?

 

Vil jo ha en bil som jeg kan bruke i noen år, og det er jo ingen tvil om at Bluebird'ene har mange kilometer å gi!

 

Spørsmålet er jo om det er verdt alt strevet og pengene på å pusse en slik bil til den blir splitter ny...

 

På en annen side, så lærer jeg vel mye ved å plukke alt ifra, gjøre en god grunnjobb og sette den sammen igjen? Er jo ikke akkurat noe du kunne gjort med en '01 modell beemer eller merce :)

 

En ting er helt sikkert, Bluebird Turbo var så vanlig på 80 og 90 tallet, at ingen i verden gadd å ta vare på de.. Men nå når 95% er blitt til spiker, og det bare er noen få av igjen.. Da er det nok morsomt å eie en sånn..

 

Har tatt vare på min siden 1997, og skal ikke selge den. Vet at det ikke "finnes" maken i Norge. De som finnes i Norge, er Coupe utgaven. Jeg har kjørt ca 4000km med den siden jeg kjøpte den, men den har måttet stå ute de to siste år, det har gått ut over lakken og det er poppet opp rust også...

 

Er jo ikke noe vanskelig å få den i bra stand, du klarer det fint på 2 uker. Ikke sandblås bilen!!! da ødelegger du den, er bare dumt det. Du kan gått blåse rusten ja, men ikke hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tak i baksetet (sidene) og brett disse innover sånn at du får sett hvordan det ser ut nedover rundt støtdempertårnene bak - særlig i fremkant av dem. Håper du ikke får en for stor overraskelse, det kan nemlig være noe "åpning" her om bilen har rust andre steder også.

 

Turboutgaven er det ikke så mange igjen av, - puss den opp om du finner det økonomisk forsvarlig - og du får en kjempebil.

 

Eldre Bluebirder er jo driftsikkerheta selv.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut!

 

Skal sjekke den for rust, og evt. prute som bare det.

Den har jo som sagt mange ganger tidligere rust som må utbedres, derfor jeg tok inn delebilen med et forslag på å flytte over motor og slikt dit istedenfor. Men om det lar seg gjøre å fikse rustskadene og gjøre et skikkelig arbeid på den uten at jeg må punge ut flere høvdinger for det, så er det helt klart noe å satse på. Tenker til og med på å gi den en skikkelig lakkeringsjobb.

 

Har dere noen tips om bøker e.l som kan anskaffes for en evt. renovering av denne kassa?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Høres bra ut!

 

Skal sjekke den for rust, og evt. prute som bare det.

Den har jo som sagt mange ganger tidligere rust som må utbedres, derfor jeg tok inn delebilen med et forslag på å flytte over motor og slikt dit istedenfor. Men om det lar seg gjøre å fikse rustskadene og gjøre et skikkelig arbeid på den uten at jeg må punge ut flere høvdinger for det, så er det helt klart noe å satse på. Tenker til og med på å gi den en skikkelig lakkeringsjobb.

 

Har dere noen tips om bøker e.l som kan anskaffes for en evt. renovering av denne kassa?

 

kjøp her:

HAYNES

 

Er en smal sak å sveise bort rusten, tar slike jobber av og til ..

 

 

her kan du sammenligne:

 

Bluebird history

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GtiCars

 

Spør du meg, så er dette bare utrolig dumt gjort.. Er ikke mange Bluebird Turbo å få tak i lenger, har søkt etter det i europa lenge nå.. fant bare en, i Frankrike...

 

Ta vare på den du kjøper, og sett den i stand. En orginal sånn om noen år, blir morsomt å ha.

 

Må bare kommentere...

 

Det finnes plenty sånne biler i norge, har hatt sånn og det var en gobil, men stappfull av rust, og dessuten tåler ikkje motoren like mykje som 200SX S13 motoren, sjølv om det er samme blokka!!

Sett annonse i motorbørsen, garantert svar!!

ikkje å anbefale å skifte fra 2 liter til turbo motoren, mykje elektrisk som må byttes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eriolse

 

Må bare kommentere...

 

Det finnes plenty sånne biler i norge, har hatt sånn og det var en gobil, men stappfull av rust, og dessuten tåler ikkje motoren like mykje som 200SX S13 motoren, sjølv om det er samme blokka!!

Sett annonse i motorbørsen, garantert svar!!

ikkje å anbefale å skifte fra 2 liter til turbo motoren, mykje elektrisk som må byttes...

 

vel, det er nok en del Bluebird ZX turbo ja, det er de coupe modellene. Jeg har en 4 dørs Sedan, som er veldig lik Bl Skyline fra 1988, og dem finnes det få av.. Bilder av den finnes her:

 

 

GTIcars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GtiCars

 

En ting er helt sikkert, Bluebird Turbo var så vanlig på 80 og 90 tallet, at ingen i verden gadd å ta vare på de.. Men nå når 95% er blitt til spiker, og det bare er noen få av igjen.. Da er det nok morsomt å eie en sånn..

 

Har tatt vare på min siden 1997, og skal ikke selge den. Vet at det ikke "finnes" maken i Norge. De som finnes i Norge, er Coupe utgaven. Jeg har kjørt ca 4000km med den siden jeg kjøpte den, men den har måttet stå ute de to siste år, det har gått ut over lakken og det er poppet opp rust også...

 

Er jo ikke noe vanskelig å få den i bra stand, du klarer det fint på 2 uker. Ikke sandblås bilen!!! da ødelegger du den, er bare dumt det. Du kan gått blåse rusten ja, men ikke hele bilen.

 

KREMT! Greit å sjekke opp litt før man skryter på seg for mye! Det er da faktisk en 1987 mod Grønn Nissan Bluebird Turbo SGX Sedan originalt med turbo i Haugesund, pluss tre til av Hatchback modellen.

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sliter litt med min 1.8l turbo SR... den er fullpakka av rust bakover under kanalene og rundt støtdempertårnet (altså, det finnes ikke kontakt der lenger - demperen er der kun pga. interiøret som holder den nede).

 

Noen som vet om repsett til '86 T12? Skulle gjerne hatt en ny topp på dempertårnet og innerskjerm(?) og noe rundt der. Er jo ikke rustskada lenger, den er bortrusta. Kan jo telle gulstripene når du kjører hvis du sitter baki der.

 

Vet ikke om det er enklere å bare hente vinkelsliper og skjære ut fra en annen bluebird?

 

*Bluebird newbie sliter*

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Sliter litt med min 1.8l turbo SR... den er fullpakka av rust bakover under kanalene og rundt støtdempertårnet (altså, det finnes ikke kontakt der lenger - demperen er der kun pga. interiøret som holder den nede).

 

Noen som vet om repsett til '86 T12? Skulle gjerne hatt en ny topp på dempertårnet og innerskjerm(?) og noe rundt der. Er jo ikke rustskada lenger, den er bortrusta. Kan jo telle gulstripene når du kjører hvis du sitter baki der.

 

Vet ikke om det er enklere å bare hente vinkelsliper og skjære ut fra en annen bluebird?

 

*Bluebird newbie sliter*

 

Hvis jeg hadde den bilen, så ville jeg vurdert det dithen at det blir for dyrt. Desuten så blir bilen liksom ikke helt den samme, etter store karosserifix...

 

Se heller etter en som er hel i karosseriet, men kanskje gåen motor. Er så mye bedre å fikse opp motoren. Du kan jo få kjøpt f.eks en Prarie motor veldig billig, den er lik Turboversonen (short).. Og trenger du tips eller info om Bluebird, så har jeg absolutt alt av det.. send e-post om du trenger koblingssjemaer eller lign...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår