Gå til innhold

"Stroking" hva er det?

Ranger emnet

e321

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hva stroking er?

Takker for svar ;)

Stroking er offset-sliping av rådelagertappene i veiva for å få større slaglengde. I motorsammenheng (og i mange andre sammenhenger) er stroke den engelske betegnelsen for slag(lengde). Økt slaglengde gir økt motorvolum, og dermed i de fleste sammenhenger økt dreiemoment/effekt.

Stroking krever i de fleste tilfeller andre typer lagerskåler, siden diameteren forandres. I tillegg må stempler eller råder byttes ut, siden de er tilpasset den gamle slaglengden. Skulle gjerne ha forklart det med noen bilder og illustrasjoner, men jeg må stikke. Plikten kaller :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ! :)

Men er det så mye mer slaglendte å hente med dette?

Altså, det må vel være kun for fin justering av slaglengden da eller?

Er jo like langt opp til toppen uansett liksom? :)

Husk at 1 millimeter offset blir 2 millimeter lenger slaglengde, siden veiva roterer og det som en gang er opp plutselig blir ned :D

Som jeg skrev krever det andre stempler eller råder (lavere/kortere) siden det som du sier er like langt opp til toppen som før.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 1 millimeter offset blir 2 millimeter lenger slaglengde, siden veiva roterer og det som en gang er opp plutselig blir ned :D

Som jeg skrev krever det andre stempler eller råder (lavere/kortere) siden det som du sier er like langt opp til toppen som før.

aaa, okay ! jeg Forstår :)

takker! :D

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overforenklet kan du si at en traktor/lastebilmotor er "ferdig stroket", mens en MC motor eller en F1 motor er det stikk motsatte. Det skilles gjerne på forholdet mellom boring og slaglengde. En overkvadratisk motor har større høl i blokka enn slaglengde. Det motsatte heter underkvadratisk.

Fant en greit forklarende artikkel her.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider