Gå til innhold

Golf II 90 - høy tomgang

Ranger emnet

pmunck

Anbefalte innlegg

Hei!

Påskeaften kjøpte jeg en 90 mod Golf II med RP motor og Mono Jetronic innsprøytning. Bilen har vært i slektens eie siden 1995 og har stort sett vært jevnlig på verksted for service og vedlikehold.

For noen uker siden begynte motoren å øke i turtall på tomgang, tidvis opp mot 2500-3000 og daværende eier(gammel tante)kjørte bilen til sitt faste verksted. De konstaterte at det var en feil hvor delen kostet ca 2000,- å skaffe ny.

Jeg skal ringe verkstedet etter påskeferien og høre hva de mener om saken.

Tomgangen ligger nå på ca 1000-1200, tidvis litt høyere.

Jeg konstaterte raskt at verkstedet har koblet fra en vakumslange fra en vakumklokke som står festet til fordeleren og plugget denne med en skrue. Denne vakumslangen går til et sted bak monojet "forgasseren". Det er trangt og vanskelig å se uten å demontere litt småting. Jeg monterte slangen tilbake i vakumklokkken og turtallet steg umiddelbart til ca 2500. Tok den av og turtallet sank til 1200 sammen med en pssst lyd fra vakumklokken.

Etter å ha lest i Haynes manualen og en rekke tråder om temaet her på bilforumet og andre forum, ser jeg at de fleste handler om biler som har lav og ujevn tomgang og som stopper.

De få trådene som tar opp lingnende tema slutter før problemet ble løst.

Foruten den høye tomgangen når vakumslangen er tilkoblet går bilen jevnt og fint uten merkbare forstyrrelser av noe slag. Kjørte bilen mer enn 50 mil lørdag etter å ha hentet bilen i Førde og kjørt den til Moss.

Kan noen tenke seg til hva denne høye tomgangen skyldes og hvilke funksjon har vakumklokken på fordeleren?

Mvh

Pål M :helpme:

Sic Transit Gloria Mundi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det var tomgangsregulatoren på monojetsystemet som var defekt.

Fant feilen ved å ohme kontaktene. Jeg fant et avvik ift oppgitte verdier og byttet derfor regulatoren. Bilen går nå pent og jevnt på tomgang - ca 800 rpm.

Selv om jeg ikke fikk noe konkret svar på mitt spm, takker jeg likevel for et fint forum med mange nyttige tråder om Golf II.

Mvh

Pål M

Sic Transit Gloria Mundi

Lenke til kommentar
Del på andre sider