Gå til innhold

Var det Lystgass??

Ranger emnet

stigare

Anbefalte innlegg

VW AUDI CLUB NORWEGEN sitt hovedtreff i helga.

Hvit Audi 80 CC med S4 motor og lystgass.

Hva var den FÆLE lyden??? var det at han brukte lystgassen det kom av??

Hørtes ut som det satt ei katte under panseret der og skrek noe jævli...!

Mange sier det var lystgassen som gjorde denne lyden, men en kamerat av meg snakket med fører`n på lørdag og han sa det ikke gikk an å bruke lystgass på ei bane med så korte strekninger.

Var det lystgass??? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var faktisk en 200sx som sansynligvis hadde slik eksos på japsetreffet. Hørtes ut som en ekstremt hes fløyte, eller at eksosen var full i vifter.. hva vet jeg? men det jeg VET er at det så ut som om eksosen var plugget igjen med ett eller annet? Det var et stort enderør, men det så ut som om røret ble mye trangere innover. akkurat som om noen hadde dytta inn en trakt. Lyden var fet ihvertfall.. ingen tvil :)

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NoLimit

vet ikke.. det skrek hvertfall noe helt jævli da den ga på!! Gikk bra gjorde den og! Holdt jo fint følge med den samme bilen med RS2 motor... Sikker på at det ikke var lystgass??

Bilen er rigget med lystgassanlegg også, men han hadde visstnok ikke med seg noe flaske denne dagen. Lystgass er ikke det helt store på banekjøring - best rett frem ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er etter hva jeg så utstyrt med en "Raka Rör Special" potte.

Se link for info: http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

Dette anlegget er IKKE en dårlig spøk om noen skulle tro det. Det funker faktisk og jeg har selv hvert på hos Raka Rør i Gøteborg og sett på disse da de bygget eksosanlegget mitt der. Sinnsykt dyktige folk, med "petimeter-interesse og presisjon" for eksosanlegg m.m. De har egen montøravd som bygger alt du kan finne på av customanlegg for gode priser i svenske lire:D Finner linken et sted på siden.

Edit: her er link til montør avd. som de har skilt uti et eget firma i samme hus.

Vill du få hjälp att bygga ett sportsystem så hänvisar vi till bl.a. A.Alt.Avgassystem : http://www.a-alt-avgassystem.se/

Det er snart et år siden jeg var der, så litt har jeg glemt, men "dingsen" innholder en spiral innvendig som gjør at eksosen spinner rundt sin egen akse, som skaper et sug som øker gjennomstrømningen i anlegget. Kan i grunnen monteres hvor som helst på anlegget. Litt avhengig av motor og bil hva som passer best.

For the record: jeg har ikke snakket med eieren av Audi 80'n, men da jeg så på bilen hadde den en potte bakerst som så prikk lik ut som dette, men jeg tror ikke lyden vil være så kraftig hvis den hadde vært montert litt lengre frem på anlegget.

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

Var faktisk en 200sx som sansynligvis hadde slik eksos på japsetreffet. Hørtes ut som en ekstremt hes fløyte, eller at eksosen var full i vifter.. hva vet jeg? men det jeg VET er at det så ut som om eksosen var plugget igjen med ett eller annet? Det var et stort enderør, men det så ut som om røret ble mye trangere innover. akkurat som om noen hadde dytta inn en trakt. Lyden var fet ihvertfall.. ingen tvil :)

Du mener sikkert en lignende sak som dette:

L_1400.jpg

Det er en flaskehals som man putter i potta som demper lyd når man har behov for å bråke litt mindre, men fremdeles ha effektanlegg. Den bremser vel effekt oxo tenker jeg. Tar den av og på etter behov. HKS sine demper i snitt 7 dB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Lyden skal visst komme av at han kjører wastegate eksosen rett ut i friluft uten demping..

Nei det er ikke den lyden. Den høres helt anderledes ut, og jeg har stod ved siden av bilen når han kjørte. Hvinelyden kommer fra eksosen bak - ikke foran.

Det er godt mulig han også har separat wastegateeksos, men den lager ikke slik hvinelyd og utfra motorlyden hørtes det ikke ut som den gikk rett til friluft ihvertfall. Går nok mest sannsynlig inn igjen i eksosanlegget under bilen, det er det vanligste.

;)

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider