Gå til innhold

Sliter med å få varme i kupevifta

Ranger emnet


EskilF

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Byttet termostaten under servoen her om dagen.

Grunnen til byttet var at jeg ikke fikk skikkelig varme hverken i kupeen eller på dashbord måleren.

 

DA vi fylte på kjølevæske (50/50%) i dag og startet opp fikk vi INGEN varme i kupeen!

 

Vi lot motoren gå slik at måleren sto rett opp (dashbordet). Slangene i motoren ble varm, bortsett fra én. Den ene som går til torpedoveggen virker det som om ikke fikk vann i hele tatt.

 

Kan derfor virke som om vannet sirkulerer, men ikke overalt hvor det skal. Kan det være luft i systemet? (hvordan lufte!?)

 

En annen ting vi la merke til var at vi tappet av mer vann enn det som gikk på.. Så hvor er "resten", og hvordan skal vi få fyllt på mer kjølevæske?

 

Har brukt søkefunksjonen, og tror ikke det er varmeregisteret som er feil (har ikke fosset vann eller luktet fuktig i kupeen), eller termostaten, for den er byttet. Kan det være den bypass ventil-greia? (vet ikke om jeg har slik, bare lest om det)

 

Bilen er en 90 modell Golf GL 1,8i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg lært litt av hvert!

 

Bytte av termostaten gir varmere kupe-luft! :-) Termostaten finner man ved vannpumpen, under en 90* slange med to skruer. Plukk ut og erstatt. Ny termostat koster ca 170-180 kr på Mekonomen.

 

På biler med servo må pumpa av (kun til side), du må av med stramme skruene (2 i 1) og de to skruene/boltene (13 fastnøkkel) under. Altså IKKE brakettene! Dette gjorde jeg feil, tror ikke det er nødvendig! Når pumpa er til sides kan du nå termostaten.

 

Husk at det vil lekke ut vann!

 

Kan være greit å rense systemet hvis vannet er skittent. Det var det ikke hos meg.

 

Da jeg startet bilen etterpå fikk jeg ikke varme, kun kald luft ut av vifta. Fylte på vann i eksp.tanken, men det gikk ikke ned. Trikset var å vente til bilen ble kald, og så fylle på- starte den og la den bli varm. Skru av - bli kald, og fylle på mer. Til slutt ble det varme i kupeen! Regner med å etterfylle ytterligere, ihvertfall passe på nå siden systemet har vært tappet..

 

Lykke til hvis noen har samme feil, dvs at det ikke blir skikkelig varme i kupevifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

har samme probleme sjøl, tidligere i sommer så demonterte jeg hele luft anlegge i bilen og sliter nå med at luften ikke blir ordentlig varm, kan være luft i varme registre, noen som veit åsen man lufter systeme å får det slik det var igjen?:(

trenger sårt hjelp!!!!!

vw golf mk2 1.8 (vraket)

nissan almera n15 1.4l (vraket)

vw golf mk2 1.8 (selges </3)

Saab 9-3 s 2.0i (selges)

Passat B5 1.9 tdi (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt samme problemet selv. Da var det en lukker/åpner som var defekt. Den satt på slangen som gikk inn i torpedoveggen og videre til varmeapparatet. Jeg slet lenge med å finne ut hvorfor jeg ikke fikk varme i kupeén. Men til slutt tok jeg av den lukker/åpneren. Da strømmet det vann gjennom og det ble varmt. Motoren var varm og temperaturen var normal på instrumentene.

Kan kanskje være noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

hadde det problemet jeg også. startet bilen og varmen kom og gikk litt som den ville.. noen ganger kom den og ble i 5min max. så var det iskaldt igjen. problemet lå som "lervik90" sier. i en "lukker/åpner" kall det hva du vil, er en liten sølv aluminium dings som sitter på slangen fra motoren til kupèen, bare fjerne denne, og varmen funket bedre en den noen gang gjort i noen av bilene jeg har hatt;D

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lukker/åpner dingsen som nevnes er en by-pass ventil.

Denne ble ettermontert på bl.a. Golf2.

 

Hensikten var visstnok å hindre at veldig varmt vann skulle gi brannskade på passasjerens føtter om vanntemperatur skulle være for høy, og registeret går lekk.

 

Resultatet blir ofte at den kobler over for tidlig, og så slutter det å varme når motoren blir ordentlig varm.

 

Forøvrig viker varmeregulator bare på et spjeld for luftblanding på disse bilene. Det går alltid vann gjennom registeret (om ikke by-pass ventilen har slått til).

 

Løsningen er som nevnt å ta noen 19mmm rørbiter og koble direkte - slik som det opprinnelig var på Golf2, og slik det er på Golf3 m.m.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du god i Engelsk er dette kanskje en side for deg :)

http://www.oneilcastro.com/A2Bentley/GE02/index.html

 

ellers står det om denne ventilen her, og framgang for og fjerne. dog på Dansk, men forståelig ;D : http://golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=171

Endret av Zebbe

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår