Gå til innhold

Forsøk på å bytte bensinfilter

Ranger emnet

Volvohazard

Anbefalte innlegg

Jada.litt irritert. satte i dag av tid etter jobb til å bytte bensinfilter da d enda var lyst. Bensinilteret er ca midt under bilen og fikk jekket den opp å skrudde av brakketen som filteret og pumpa sitter på. Skulle da etter å ha skrapt vekk ett heftig lag med tektyl skru av den bolten som slangen sitter i på filteret. å det satt som faan. Men etter å ha sprutet på en god del rustfjerner så gikk det i allefall rundt. Så begynte jeg å bli usikker. d viste seg at enn så mye jeg skrudde så går det bare rundt å rundt. virke som hele gjengefeste i filteret går rundt. Bolten kan iallefall ikke vær knækt.

Noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret var sikkert like gammelt som bilen..

Vi kappa av filteret i den store enden (på "motorsiden") og fant ut hvorfor det bare gikk rundt og rundt. Selve gjengeinnsatsen snurra fritt rundt inne i filteret. Etter at vi fikk saget av, så måtte vi jo dele restene av filteret/gjengene som fortsatt satt fast i banjobolten. Her ble vår kjære bileier litt overivrig med baufila og det ble et lite hakk i banjokoblinga, omtrentlig 0,5-1mm dypt.

Så nå er spørsmålet, må man bytte hele slangen, eller er det mulig å bytte bare banjokoblinga på enkelt vis? Alternativet er jo å slipe av en liten mm på ene siden av banjokoblinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg forsto så går slangen fra filteret helt fram til fuelrail'en. Så det spørs om det er enklest å ta av slangen og få tess ellerno til å klemme sammen en ny.

Det aller enkleste, noe jeg faktisk også kjører med, er å ta å klippe opp slangen og skaffe den banjokoblingen fra en anen bil. Så stripper du av den ytre slangen, slik at bare den indre plastslangen er igjen, klipper den til ett par cm og så setter du en helt vanlig bensinslange (8mm?) og setter den oppå den igjen.

Sett på slangeklemmer (gjerne to på hver ende) og du er good to go.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider