Gå til innhold

Hva slags Forsterker burde en ha?

Ranger emnet

Xanderion

Anbefalte innlegg

Jeg har 2.stk Boschmann ZX-3 12" 4+4ohm DVC Subwoofere...

Disse har jeg koblet slik at de yter 4ohm til forsterkeren.

Dette er ytelsene på forsterkeren:

5/4/3Ch MOSFET Power Amplifier

4 Ohms Continuous : 100W x 4CH + 200W

2 Ohms Continuous : 200W x 4CH +450W

4 Ohms Bridged Continuous : 400W x 2CH +200W

4 Ohms Peak : 3300W

Dynamic Blue LED DIGITAL VOLTMETER

Low Pass Filter : 30Hz-250Hz

High Pass Filter : 80Hz-1.2KHz

Sub-sonic Filter :15Hz-40Hz

Bass Boost : 0dB~+12dB

Treble Boost : 0dB~+12dB

Imput Sensitivity : 0.2V~6V

Frequency Response : 5Hz ? 50KHz

Fuse : 50A

Product Dimensions (Lxlxh) : 480x286x66

Jeg har også koblet 4 coaxiale 4ohms høytalere på denne forsterkeren. Men jeg vurderer å kjøpe en Monoblokk til subbene.

Subbene gjør 550 Watt RMS i 4ohms kobling hver. Altså tilsammen 1100 Watt RMS i 4ohm. Jeg har tenkt å koble dem slik at de opererer med 1ohm.

Jeg har planer om å kjøpe denne forsterkeren:

BS Bildeler AS - Bilstereo, Styling, Performance og bilrekvisita

Vil denne kunne dra subbene mine godt? eller må jeg ha heftigere greier?

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har skjønt greia nå...

Når jeg parallellkobler det så skal det bli riktig i forhold til forsterkeren... har målt med ohm meter for å finne ut dette...

Men jeg har for liten motstand i kablene mine til subbene... Hva burde jeg gjøre? bruke mindre kabler?

PS: Vurderer sterkt nye subber, men hva slags merke og Ohm burde disse ha?

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har skjønt greia nå...

Når jeg parallellkobler det så skal det bli riktig i forhold til forsterkeren... har målt med ohm meter for å finne ut dette...

Men jeg har for liten motstand i kablene mine til subbene... Hva burde jeg gjøre? bruke mindre kabler?

PS: Vurderer sterkt nye subber, men hva slags merke og Ohm burde disse ha?

mindre ohm subben/subbene har jo mindre forsterker trenger du..

kjører selv 12" Cadence Wild Beast 4ohm, er vell 1500w max elns.. driver det med 800 RMS Pioneer monoblokk..

Skal du ha en forsterker som driver det meste gå for Helix, får mye for pengene.er vell ikke det beste merke, men har pr.dags dato ( muligens jeg er litt utdatert ) størst monoblokk iforhold til prisen.

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mindre ohm subben/subbene har jo mindre forsterker trenger du..

kjører selv 12" Cadence Wild Beast 4ohm, er vell 1500w max elns.. driver det med 800 RMS Pioneer monoblokk..

Skal du ha en forsterker som driver det meste gå for Helix, får mye for pengene.er vell ikke det beste merke, men har pr.dags dato ( muligens jeg er litt utdatert ) størst monoblokk iforhold til prisen.

Her er du på tynn is... Det kreves nemlig mye mere av en forsterker for å drive ett element med 1ohm impedans, enn ett med 4ohms impedans... Også sier du gå for helix, samtidig som du sier at det kanskje ikke er det beste... Tipper du har ekstremt lite erfaring med bilstereo, og har hørt ett par forskjellige anlegg, og dermed mener at de er bra... og det stemmer sikkert i dine ører, for du vet ikke bedre. Sjekk litt mere fakta før du svarer på ting du ikke har peiling på ;)

Codegen: wtf??? hva mener du med det du skrev lenger opp her?? Vet godt at 2stk 2x4 ohms elementer kan kobles til 1ohm, men hva har det med saken og gjøre?? Og hvorfor si det til meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du på tynn is... Det kreves nemlig mye mere av en forsterker for å drive ett element med 1ohm impedans, enn ett med 4ohms impedans... Også sier du gå for helix, samtidig som du sier at det kanskje ikke er det beste... Tipper du har ekstremt lite erfaring med bilstereo, og har hørt ett par forskjellige anlegg, og dermed mener at de er bra... og det stemmer sikkert i dine ører, for du vet ikke bedre. Sjekk litt mere fakta før du svarer på ting du ikke har peiling på ;)

hehe.. jaokei :P

Det med Helix, er at det er billig i forhold til andre i samme effekt klasse.

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det vel egentlig samme F hvilken forsterker du bruker på de subene, bra lyd vil du aldrig få uansett...

Jeg hadde koblet disse subbene i 1ohm på 5-kanaleren en periode.

Det spelte som f***, men mye blafring fra subbene fordi forsterkeren ikke er stabil i 1ohm. (denne ene har denne feilen uansett. litt ødelagt xD)

Men jeg skal bytte ut subbene :)

Burde jeg kjøpe SVC, eller DVC subber?

Jeg har sett diverse subber med høye effekter og lave priser.

Noen som har noen erfaringer med disse og kan de spille høyt og godt?:

ELGIGANTEN / PIONEER SUBWOOFER, 100W 30 CM DVC

Sony SUBWOOFER BIL XSL124P5B kjøp billig sammenligne pris tilbud

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha enb sub som spiller høyt til en billig penge kan du se bort fra watt. Jo flere watt den er på jo vanskeligere er det å få den til å spille høyt og pent. Se etter subber med høy følsomhet!

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider