Gå til innhold

Hvilken bakaksling i 240 -84 automat??

Ranger emnet


volvo145

Anbefalte innlegg

hei

jeg holder på å plukke en 240 -84mod B21, med automat kasse.

 

Har en kompis som ønsker en bakaksel med lavere utveksling enn 1031 akseleen, som han skal ha på bilcross bilen sin.

 

Er det noen som vet hvilken bakaksel denne bilen har, er det noe å samle på?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å skru av lokket og telle tenner det vel? Mye raskere enn å sitte her å vente på svar.. 240 har jo blitt levert med 2 forskjellige bakaksler og mange forskjellige utvekslinger.. Ingen som har noen fasit på hvilken bakaksel og utveksling en 84 mod har, desverre..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en 85 modell med autolat, bygget om til manuell og B21, så hvis din har samme bakaksling, så er girene mye kortere, som gir deg littegranne bedre akselerasjon, må gire mye da.

Men det var nok til at jeg fikk spørsmål om 240'n var trimma.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med "tung" utveksling? Det nærmeste jeg har har klart å komme et konkret forslag i de grønne heftene, er at B21A og automat skal ha 3,73 - men uten at det fremgår klart om dette også gjelder 84-modellen. Spesielt med 84-modell med manuelt gir, er at den har den "lengste" utvekslingen av alle, nemlig 3,15. Etter hva jeg kan se gjelder ikke dette for automat, selv om det kunne behøves, for jeg tror at en 84-modell med B21A og automat skal ha tretrinns automat (BW55), og ikke firetrinns, som hadde dukket opp på dyrere versjoner (stemmer det at det er tretrinns?).

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen takk for svar, var vel litt sånn at jeg ikke giddet å legge noe arbeid i den bakakslingen hvis den ikke var noe å samle på, og derfor ikke telte tenner;)

 

Uansett så virker det som det er ganske tilfeldig hvilke aksler som står i bilene.

 

Der var 3 trinns kasse, jeg tauet bilen til høgger i går.

 

Men bilen står der med knall god bakaksling , kjørt 125000 med automat..

 

larsverm: hvilke grønne hefter refererer du til?

Skulle gjerne hatt noe som var lett å slå opp i når sånne spørsmål dukker opp.

 

Hvis det Hemi sier stemmer så er det jo en ypperlig aksling til rally cross?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Grønne hefter" - altså Volvos offisielle verkstedhåndbøker som det finnes et utall forskjellige av: Selv har jeg bare en bunke litt forskjellige stort sett med informasjon av generell karakter. Informasjonen om utvekslingene som jeg refererte til fant jeg i et hefte som heter "Specifikationer 240 1975-1985".

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår